אשת חיל הוא ביטוי שמקורו בתנ"ך אשר מתייחס לאשה רבת עוצמה, תכונות ומעלות ייחודיות אשר זוכה להלל ושבח. המושג אשת חיל או אשת חיל מי ימצא הוא ביטוי המתייחס לטקסט תנכ"י שמקורו החל מפסוק י' בספר משלי. פסוקי טקסט אשת חיל מהווה שיר מהלל ומשבח לאישה. שלמה המלך מתאר בו את האישה רבת המעלות המוגדרת כאשת חיל. משמעות המילה חַיִל היא גבורה, כוח, עוצמה. וגם במשמעות נוספת המילה חַיִל מתייחסת למשאבים, הון, נכסים.
כלומר שיר השבח בתפילה, ברכה או פיוט זה הוא לאישה על היותה רבת עוצמה, כוח, גבורה, יכולות ומשאבים. נוסח ברכת אשת חיל משבח את האישה על מעלותיה הטובות כמי שאינה רודפת בצע, אשת איש שנאמנותה נתונה לבן זוגה, הפועלת איתו בנועם הליכותיה ויכולותיה.
אשת חיל – נוסח מלא
להלן מפורט נוסח מלא ומנוקד של פסוקי אשת חיל מי ימצא . לאחריו מובא הסבר אודות הטקסט, שילובו בקידוש שישי, מקורה של ברכת אשת חיל.
אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא וְרָחוֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ.
בָּטַח בָּהּ לֵב בַּעְלָהּ וְשָׁלָל לֹא יֶחְסָר.
גְּמָלַתְהוּ טוֹב וְלֹא רָע כֹּל יְמֵי חַיֶּיה.
דָּרְשָׁה צֶמֶר וּפִשְׁתִּים וַתַּעַשׂ בְּחֵפֶץ כַּפֶּיהָ.
הָיְיתָה כָּאֳנִיּוֹת סוֹחֵר מִמֶּרְחָק תָּבִיא לַחְמָהּ.
וַתָּקָם בְּעוֹד לַיְלָה וַתִּיתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ וְחוֹק לְנַעֲרוֹתֶיהָ.
זָמְמָה שָׂדֶה וַתִּיקָּחֵהוּ מִפְּרִי כַפֶּיהָ נָטְעָה כָּרֶם.
חָגְרָה בְעוֹז מָתְנֶיהָ וַתְּאַמֵּץ זְרוֹעוֹתֶיהָ.
טָעֲמָה כִּי טוֹב סַחְרָהּ לֹא יִכְבֶּה בַלַּיְלָה נֵרָהּ.
יָדֶיהָ שִׁלְּחָה בַכִּישׁוֹר וְכַפֶּיהָ תָּמְכוּ פָלֶךְ.
כַּפָּהּ פָּרְשָׂה לֶעָנִי וְיָדֶיהָ שִׁלְּחָה לָאֶבְיוֹן.
לֹא תִירָא לְבֵיתָהּ מִשָּׁלֶג כִּי כָל בֵּיתָהּ לָבוּשׁ שָׁנִים.
מַרְבַדִּים עָשְׂתָה לָּהּ שֵׁשׁ וְאַרְגָּמָן לְבוּשָׁהּ.
נוֹדָע בַּשְּׁעָרִים בַּעְלָהּ בְּשִׁבְתּוֹ עִם זִקְנֵי אָרֶץ.
סָדִין עָשְׂתָה וַתִּמְכֹּר וַחֲגוֹר נָתְנָה לַכְּנַעֲנִי.
עֹז וְהָדָר לְבוּשָׁהּ וַתִּשְׂחַק לְיוֹם אַחֲרוֹן.
פִּיהָ פָּתְחָה בְחָכְמָה וְתוֹרַת חֶסֶד עַל לְשׁוֹנָהּ.
צוֹפִיָּה הֲלִיכוֹת בֵּיתָהּ וְלֶחֶם עַצְלוּת לֹא תֹאכֵל.
קָמוּ בָנֶיהָ וַיְאַשְּׁרוּהָ בַּעְלָהּ וַיְהַלְלָהּ.
רַבּוֹת בָּנוֹת עָשׂוּ חָיִל וְאַתְּ עָלִית עַל כֻּלָּנָה.
שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי אִשָּׁה יִרְאַת יְהוָה הִיא תִתְהַלָּל.
תְּנוּ לָהּ מִפְּרִי יָדֶיהָ וִיהַלְלוּהָ בַשְּׁעָרִים מַעֲשֶׂיהָ.
אודות פסוקי – אשת חיל מי ימצא
נהוג לשלב את ברכת אשת חיל בתוך קידוש לשישי בערב. זאת החל מן המאה ה16 עת היותו מושר, לאחר פיוט "שלום עליכם" של קידוש שישי. פסוקי אשת חיל מי ימצא משולבים בתוך הברכה של קידוש שישי כיום כנוהג ברוב תפוצות ישראל. ברכת אשת חיל שאובה מתוך ספר משלי, פרק לא פסוקים י'-ל"א. הברכה כוללת באותיות תחילת משפטיה אקרוסטיכון לפי אותיות האלף בית. כלומר כל אותיות הפסוקים של אשת חיל מבטאים ריצוף אלף בית עברי. כך המילה הפותחת למשפט הראשון היא אשת המתחילה באות א'. וכך המילה הפותחת במשפט השני היא בטח המתחילה באות ב' וכן הלאה. זאת כאמצעי ספרותי בשירה ופרוזה המופיע בספר משלי.
הברכה מייחסת מעלות לבת הזוג הטובה בהקשר לתכונות של אמינות וערכים זוגיים ומשפחתיים. עוד כוללת הברכה התייחסות לסגולות אשת החיל באשר לניהול כלכלת המשפחה והובלתה, יצירה, השקעתה מלאת התבונה, רגישות ושמירה על בני המשפחה חכמתה וגמילות חסדיה.
ברכת אשת חיל זו מפורשת בפשט כברכה הנאמרת לאישה בהודיה על מעלותיה הטובות. ובנוסף, הברכה נתפסת גם בהיבט הדרש בהיותה גם אלגורית למעלותיה של נפש האדפ, תכונותיה של התורה או סגולותיה של שבת המלכה.