קידוש לשישי – נוסח מנוקד מלא

פירוט מנוקד ומלא של נוסח קידוש לשישי למעוניינים בברכת קידוש ליום שישי כולל סדר נכון לתפילה, הסבר איך עושים קידוש ליל שישי ומה מקורו

מערכת האתר

חינוך, חברה, משפט
קידוש לשישי בערב כולל אשת חיל ונוסח התפילה המלא- מנוקד. צילום: Pixabay

קידוש לשישי מהווה את התפילה המקדשת את בואה של השבת, ביום שישי בערב. תפילת הקידוש של יום שישי נאמרת בערב שבת על ידי בית ישראל בארץ ובתפוצות מזה שנים רבות. קידוש שישי מבוסס על תכנים מן המקורות ביהדות כמו ספר משלי.

יסודות ברכת קידוש יום השישי משמשים גם תפילת קידוש לשבת ספרדי – עדות המזרח וגם קידוש לשישי אשכנז. בין אם מדובר בקידוש שישי לעדות המזרח ובין אם מדובר בקידוש לשבת אשכנז, מדובר בתפילה שכיחה בבתים מסורתיים, דתיים ואף חילוניים.

מילות הברכה קידוש ליום שישי בנוסח מנוקד מלא

להלן נוסח קידוש שישי מלא ומנוקד של התפילה. בתוך ברכת הקדוש לשישי שלהלן מופיעות הנחיות איך עושים את הקידוש. לאחר תיאור הנוסח מופיע הסבר אודות תפילת זו ואיך עושים קידוש ליל שישי:

שָׁלוֹם עֲלֵיכֶם מַלְאֲכֵי השָּׁרֵת מַלְאֲכֵי עֶלְיוֹן
מִמֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא.

בּוֹאֲכֶם לְשָׁלום מַלְאֲכֵי השָּׁלום מַלְאֲכֵי עֶלְיוֹן
מִמֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא.

בָּרְכוּנִי לְשָׁלום מַלְאֲכֵי הַשָּׁלום מַלְאֲכֵי עֶלְיוֹן
מִמֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא.

בנוֹסח קידוש ספרדי מוסיפים: בְּשִׁבְתְּכֶם לְשָׁלוֹם מַלְאֲכֵי הַשָּׁלום מַלְאֲכֵי עֶלְיוֹן
מִמֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא:

צֵאתְכֶם לְשָׁלוֹם מַלְאֲכֵי הַשָּׁלום מַלְאֲכֵי עֶלְיוֹן
מִמֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא.

אשת חיל בקידוש שישי

ואז ימשיך את הקידוש ברצף בהקראת ברכת אשת חיל בקידוש יום השישי:
אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא וְרָחוֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ.
בָּטַח בָּהּ לֵב בַּעְלָהּ וְשָׁלָל לֹא יֶחְסָר.
גְּמָלַתְהוּ טוֹב וְלֹא רָע כֹּל יְמֵי חַיֶּיה.
דָּרְשָׁה צֶמֶר וּפִשְׁתִּים וַתַּעַשׂ בְּחֵפֶץ כַּפֶּיהָ.
הָיְיתָה כָּאֳנִיּוֹת סוֹחֵר מִמֶּרְחָק תָּבִיא לַחְמָהּ.
וַתָּקָם בְּעוֹד לַיְלָה וַתִּיתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ וְחוֹק לְנַעֲרוֹתֶיהָ.
זָמְמָה שָׂדֶה וַתִּיקָּחֵהוּ מִפְּרִי כַפֶּיהָ נָטְעָה כָּרֶם.
חָגְרָה בְעוֹז מָתְנֶיהָ וַתְּאַמֵּץ זְרוֹעוֹתֶיהָ.
טָעֲמָה כִּי טוֹב סַחְרָהּ לֹא יִכְבֶּה בַלַּיְלָה נֵרָהּ.
יָדֶיהָ שִׁלְּחָה בַכִּישׁוֹר וְכַפֶּיהָ תָּמְכוּ פָלֶךְ.
כַּפָּהּ פָּרְשָׂה לֶעָנִי וְיָדֶיהָ שִׁלְּחָה לָאֶבְיוֹן.
לֹא תִירָא לְבֵיתָהּ מִשָּׁלֶג כִּי כָל בֵּיתָהּ לָבוּשׁ שָׁנִים.
מַרְבַדִּים עָשְׂתָה לָּהּ שֵׁשׁ וְאַרְגָּמָן לְבוּשָׁהּ.
נוֹדָע בַּשְּׁעָרִים בַּעְלָהּ בְּשִׁבְתּוֹ עִם זִקְנֵי אָרֶץ.
סָדִין עָשְׂתָה וַתִּמְכֹּר וַחֲגוֹר נָתְנָה לַכְּנַעֲנִי.
עֹז וְהָדָר לְבוּשָׁהּ וַתִּשְׂחַק לְיוֹם אַחֲרוֹן.
פִּיהָ פָּתְחָה בְחָכְמָה וְתוֹרַת חֶסֶד עַל לְשׁוֹנָהּ.
צוֹפִיָּה הֲלִיכוֹת בֵּיתָהּ וְלֶחֶם עַצְלוּת לֹא תֹאכֵל.
קָמוּ בָנֶיהָ וַיְאַשְּׁרוּהָ בַּעְלָהּ וַיְהַלְלָהּ.
רַבּוֹת בָּנוֹת עָשׂוּ חָיִל וְאַתְּ עָלִית עַל כֻּלָּנָה.
שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי אִשָּׁה יִרְאַת יְהוָה הִיא תִתְהַלָּל.
תְּנוּ לָהּ מִפְּרִי יָדֶיהָ וִיהַלְלוּהָ בַשְּׁעָרִים מַעֲשֶׂיהָ.

המשך קידוש לשישי

ואז מי שמברך אומר בלחש – וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בּוֹקֶר:
לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ, הֲרֵינִי מוּכָן וּמְזוּמָן לְקַיֵּים מִצְוַת עֲשֵׂה לְקַדֵּשׁ עַל הַיַּיִן; כִּדְכִתִיב, זָכוֹר וְשָׁמוֹר, זָכְרֵהוּ עַל הַיַּיִן:

מִזְמור לְדָוִד. אֲדֹנָי רעִי לא אֶחְסָר, בִּנְאות דֶּשֶׁא יַרְבִּיצֵנִי. עַל מֵי מְנֻחות יְנַהֲלֵנִי. נַפְשִׁי יְשׁובֵב, יַנְחֵנִי בְמַעְגְּלֵי צֶדֶק לְמַעַן שְׁמו. גַּם כִּי אֵלֵךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת לא אִירָא רָע, כִּי אַתָּה עִמָּדִי. שִׁבְטְךָ וּמִשְׁעַנְתֶּךָ הֵמָּה יְנַחֲמֻנִי.
תַּעֲרךְ לְפָנַי שֻׁלְחָן נֶגֶד צורְרָי, דִּשַּׁנְתָּ בַשֶּׁמֶן ראשִׁי כּוסִי רְוָיָה. אַךְ טוב וָחֶסֶד יִרְדְּפוּנִי כָּל יְמֵי חַיָּי, וְשַׁבְתִּי בְּבֵית אֲדֹנָי לְאוֹרֶךְ יָמִים.

יוֹם הַשִּׁישִּׁי. וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם, וַיְכַל אֱלוֹהִים בַּיּום הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה. וַיִּשְׁבּוֹת בַּיּום הַשְּׁבִיעִי מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה. וַיְבָרֶךְ אֱלוֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אוֹתוֹ; כִּי בּוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא אֱלוֹהִים לַעֲשׂות. סַבְרִי מָרָנָן. והנוכחים בקידוש עונים: לְחַיִּים.

בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי אֱלוֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן. עונים הנוכחים:אמן. בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי, אֱלוֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְווֹתָיו וְרָצָה בָנוּ; וְשַׁבַּת קָדְשׁוֹ בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן הִנְחִילָנוּ. זִכָּרוֹן לְמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית. תְּחִילָּה לְמִקְרָאֵי קוֹדֶשׁ, זֵכֶר לִיצִיאַת מִצְרָיִם. וְשַׁבַּת קָוֹדְשְׁךָ בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן הִנְחַלְתָּנוּ. בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי – מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת.

ואז על המברך לשתות את היין ולהעביר לנוכחים לשתות מגביע הקידוש.

ואז על המברך והמסובים לנטול ידיים ולברך על נטילת ידיים. לשם כך ישטוף ידיו ויאמר: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִיוָּנוּ עַל נְטִילַת יָדַיִים.

ואז יחשוף המברך את הלחם שכוסה ויאמר את המשך ברכת קידוש שישי הבאה, ורק לאחריה יחלק מהלחם ויאכל.

בנוסח עדות המזרח יאמר: עֵינֵי כֹל אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּ וְאַתָּה נוֹתֵן לָהֶם אֶת אָכְלָם בְּעִיתּוֹ. פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל חַי רָצוֹן.  ואז ממשיכים בכל העדות ואומרים: יְבָרֶכְךָ אֲדֹנָי וְיִשְׁמְרֶךָ, יָאֵר אֲדֹנָי פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ, יִשָּׂא אֲדֹנָי פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם, וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרְכֵם. בָּרוּךְ מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת וְיִשְׂרָאֵל.  בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי אֱלוֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, הַמוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ.  

אודות קידוש ליום שישי

קידוש לשישי מבוסס על תפילה שיסודה במקורות. ברכת קידוש שישי הכוללת את אמירת שלום עליכם מלאכי השלום ועד צאתכם לשלום מלאכי השלום, מקורה במסכת שבת קי"ט, ב. כן מקורה מצוי בזוהר בדף מ"ח, ב. ברכת אשת חיל לקוחה מתוך ספר משלי, פרק לא פסוקים י'-ל"א.

את הקידוש לשבת הנאמר בשישי בערב, נהוג לומר בעמידה. רבים אומרים את הקידוש בעל פה או מספר או מדף קידוש שישי להדפסה. לאחר ברכת בורא פרי הגפן נהוג שהמברך מכבד את הנוכחים בטעימת היין. את גביע הקידוש ממלאים עד סופו. בתפילת קידוש לשישי, המברך מרים את גביע הקידוש ביד ימינו. בברכת תפילת קידוש לשבת זו, נוהגים להרים את הגביע מעל השולחן. בנוסף בקידוש שישי, נהוג לכסות את חלות השבת המיועדות ללחם לפני שנאמרת ברכת המוציא לחם מן הארץ.

הסבר איך עושים קידוש ליל שישי.

כתבות באותו עניין
דילוג לתוכן