3 הירקות העליים הכי בריאים

אלו ירקות עליים הם הבריאים ביותר? מי ירק העלים שמסייע נגד בעיות ראיה? מהו ירק העלים בסידו לבעיות עצם? אילו מירקות העלים מגינים מפני מחלת הסרטן?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

תזונהרפואה משלימה
מיהם ירקות העליים הבריאים ביותר? צילום:ernadette-Wurzinger Pixabay

אלו ירקות עליים הם הבריאים ביותר? מי ירק העלים שמסייע נגד בעיות ראיה? מהו ירק העלים הכולל סידן ומועיל לבעיות עצם? אילו מירקות העלים מגינים מפני מחלת הסרטן? גלו אילו ירקות עליים מועילים לבריאות! אילו מינרלים, ויטמינים ורכיבים מועילים הם כוללים?

לפני שנרחיב לגבי כל אחד מירקות העליים היחודיים נדגיש: אם אתם סובלים ממחלה, מצב רפואי או סימפטום, פנו לאבחון וטיפול רפואי. יתכן שתוכלו להפחית סימפטומים בעזרת תזונה. או לטפל בבעיה רפואית באמצעות ירק כזה או אחר. אולם חשוב לאבחן וכך לדעת מה מקור הבעיה ולטפל בה ביסודיות.

אילו ירקות עליים הכי בריאים?

קייל

ראשון הוא הקייל Kale. הקייל, ירק ממשפחת המצליבים, זכה לכינוי "מלך הירוקים" בזכות ערכיו התזונתיים יוצאי הדופן. הוא גדוש בפלבונואידים מועילים . ולצד זה וויטמינים חיוניים בהם A, C, K, קבוצת B.

יש בו עושר מינרלים והוא כולל סידן, אשלגן, מגנזיום, ברזל ועוד. הוא מכיל רכיבים ביולוגיים בהם כלורופיל, לוטאין, זיאקסנטין, גלוקוזינולטים וגם סיבים תזונתיים. הקייל תורם רבות לבריאות באופנים מגוונים:

  • קייל מכיל ויטמינים מועילים: ויטמין A חיוני לראייה, ויטמין C מחזק את מערכת החיסון, ויטמין K תורם לקרישת דם וויטמינים מקבוצת B תורמים לתפקוד תקין של מערכת העצבים וחילוף החומרים.
  • הקייל מכיל מינרלים חשובים: הסידן המצוי בו חיוני לבריאות העצם. אשלגן שבו תורם ללחץ דם תקין. המגנזיום תורם לתפקוד תקין של מערכת העצבים והשרירים. ואילו הברזל חיוני לנשיאת חמצן.
  • בקייל רכיבים חיוניים: הוא מכיל כלורופיל -נוגד חמצון עוצמתי. לוטאין וזיאקסנטין מגנים על בריאות העיניים. ואילו גלוקוזינולטים בעלי תכונות אנטי-סרטניות וסיבים תזונתיים תורמים לתחושת שובע ובריאות מערכת העיכול.
  • בנוסף, הקייל ידוע גם כמשפיע לטובה על ירידה במשקל, חיזוק מערכת החיסון, שיפור בריאות הלב, הפחתת הסיכון לסרטן והגנה מפני מחלות כרוניות.

תרד

עלי התרד מהווים "סופר-פוד" בזכות ערכיהם התזונתיים יוצאי הדופן. התרד עשיר בוויטמינים חיוניים ביניהם ויטמין A, ויטמין C וגם ויטמינים B. הוא מכיל סיבים תזונתיים מועילים וגם רכיבים ביניהם לוטאין וזיאקסטנטין. זאת לצד מינרלים כמו ברזל ואשלגן וסידן המועילים מאד לבריאותנו. בתרד טמונים רכיבים מועילים במיוחד. התרד ידוע גם כמועיל למערכת העיכול, מחזק את החיסוניות ובריאות הלב ומגן מסרטן. ואולם חשוב לדעת. תרד מכיל אוקסלט, חומר שיכול להפריע לספיגת הסידן. לכן יש להמנע מכמויות גדולות מידי. בנוסף מי שמתאפיין באבנים בכליות נדרשים להקפיד לגבי כמות הצריכה שלו.

עלי מנגולד

עלי המנגולד משמשים מקור עשיר ומגוון של ויטמינים, מינרלים ורכיבים ביולוגיים מועילים לבריאות האדם. הם מכילים כמות רבה של ויטמין C המחזק את המערכת החיסונית ומגן על התאים מנזקי חמצון. בנוסף, עלי המנגולד מספקים כמות גבוהה של ויטמין A שקריטי לראיה ולתפקוד התאים. בדומה לקייל ותרד, גם עלי המנגולד מכילים ויטמין K החיוני לבריאות העצם והדם.

לצד זה עלי מנגולד מכילים גם סיבים תזונתיים בכמות משמעותית. לכן עלים אלה מסייעים בעיכול ובשיפור פעילות המעי והסדרת יציאות וכנגד עצירות. מינרלים כמו ברזל, מגנזיום ואשלגן נמצאים גם בכמויות גבוהות בעלי המנגולד. הללו תורמים לתפקוד תקין של השרירים, הלב והעצמות. לצד זה הם מכילים חומצות אמינו ואנטי אוקסידנטים המגנים על התאים מפני נזקי חמצון ומעכבים את תהליכי ההזדקנות.

מקורות מדעיים

Siener, R., Hönow, R., Seidler, A., Voss, S., & Hesse, A. (2006). Oxalate contents of species of the Polygonaceae, Amaranthaceae and Chenopodiaceae families. Food Chemistry98(2), 220-224.

Szilagyi, D., Apahidean, A. S., Apahidean, A. I., & Cărbunar, M. (2018). Study on the behavior of some mangold varieties cultivated in the western area of Romania. Agricultura-Revistă de Știință și Practică Agricolă, (3/4), 115-118.

Schmidt-hebbel, H., & Reutter, F. I. (1939). Comparative nutritive value of spinach and mangold.

Tang, G., Qin, J., Dolnikowski, G. G., Russell, R. M., & Grusak, M. A. (2005). Spinach or carrots can supply significant amounts of vitamin A as assessed by feeding with intrinsically deuterated vegetables. The American journal of clinical nutrition, 82(4), 821-828.‏

Willimott, S. G., & Wokes, F. (1927). Vitamins A and D of Spinach. Biochemical Journal21(4), 887.

Maeda, N., Yoshida, H., & Mizushina, Y. (2010). Spinach and health: anticancer effect. In Bioactive foods in promoting health (pp. 393-405). Academic Press.‏‏

דילוג לתוכן