תופעות לוואי של שתיית אלכוהול והשפעות לטווח ארוך

אילו תופעות לוואי של שתיית אלכוהול קיימות על גופנו? מהן ההשפעות לטווח ארוך של אלכוהול? האם אלכוהול פוגע בזיכרון? מה הנזקים שאלכוהול גורם?  צריכת אלכוהול במהלך בילוי ובמיוחד חברתי היא תופעה שכיחה ובעלת השלכות בריאותיות מגוונות. האם אלכוהול משפיע על התפקוד המיני? האם בריא לשתות וודקה או ערק? כיצד אלכוהול משפיע על לחץ הדם? איך ...

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

תזונהמחלות לב
תופעות לוואי של שתיית אלכוהול והשפעות לטווח ארוך. צילום:Pixabay PEXELS

אילו תופעות לוואי של שתיית אלכוהול קיימות על גופנו? מהן ההשפעות לטווח ארוך של אלכוהול? האם אלכוהול פוגע בזיכרון? מה הנזקים שאלכוהול גורם?  צריכת אלכוהול במהלך בילוי ובמיוחד חברתי היא תופעה שכיחה ובעלת השלכות בריאותיות מגוונות. האם אלכוהול משפיע על התפקוד המיני? האם בריא לשתות וודקה או ערק? כיצד אלכוהול משפיע על לחץ הדם? איך אלכוהול משפיע על רמת הכולסטרול? האם אלכוהול פוגע בכבד?

תופעות לוואי של שתיית אלכוהול

לאלכוהול יכולות להיות השפעות שונות על הגוף, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. להלן 10 תופעות לוואי של שתיית אלכוהול והשפעות נפוצות ו-10 השלכות אפשריות של צריכת אלכוהול:

  1. פגיעה בשיפוט ובקבלת החלטות: אלכוהול מהשפיע על התפקוד הקוגניטיבי. אלכוהול מוביל לפגיעה בשיפוט, גורם לעכבות מופחתות וליכולות קבלת החלטות לקויות.
  2. הגברת תוקפנות ואלימות: אלכוהול מגביר את ההתנהגויות האגרסיביות והאלימות.
  3. ירידה בקואורדינציה ובמיומנויות מוטוריות: אלכוהול משפיע על מערכת העצבים המרכזית. לכן הוא מוביל לירידה בקואורדינציה, שיווי המשקל והמוטוריקה. לכן אלכוהול עלול לגרום להליכה לא יציבה, מעידה, ולסיכון מוגבר לתאונות או לפציעות.
  4. דיבור לא ברור: אלכוהול יכול להשפיע על השרירים האחראים לדיבור, ולגרום לדיבור מעורפל או לא ברור.
  5. שינויים בתפיסה ובחושים: אלכוהול מעוות את התפיסה, מוביל לשינויים בראייה, בשמיעה ובחוויות חושיות כלליות.
  6. הפחתת עכבות חברתיים, דברנות ומוחצנות: אלכוהול מוריד עכבות, חסמים ומפחית עידון ומיתון רגשי מה שעלול להוביל לדברנות והתנהגות מוחצנת.
  7. שינויים רגשיים : אלכוהול יכול להעצים רגשות ולהוביל לתנודות במצב הרוח. החל מאופוריה ועד לעצבנות או עצב.
  8. עלייה בקצב הלב ובלחץ הדם: צריכת אלכוהול עלולה להעלות זמנית את קצב הלב ואת לחץ הדם.
  9. התייבשות: אלכוהול הוא חומר משתן, כלומר מגביר את ייצור השתן.זה עלול להוביל להתייבשות אם לא צורכים נוזלים מספקים.
  10. בחילות והקאות: צריכה מופרזת של אלכוהול עלולה לגרות את רירית הקיבה, ולהוביל לתחושות של בחילה ולהקאות.

האם בריא לשתות וודקה או ערק?

מהם הנזקים ארוכי הטווח של אלכוהול? כיצד אלכוהול משפיע על גופנו לרעה? ומה השלכותיו החיוביות? לאלכוהול בצריכה מתוקה ובמיוחד בשתיית יין ובירה, יש יתרונות מסוימים. כך למשל לצריכת יין מתונה יש השפעה על בריאות הלב. או לצריכת בירה מתונה קיימת השפעה מועילה על חיזוק העצם או הפחתת סיכון לסוכרת. עם זאת לצד זה, לצריכת אלכוהול ובמיוחד כמו שתיית וודקה, ערק, ויסקי או משקאות עם ריכוז אלכוהול גבוה יש השפעות ארוכות טווח מזיקות במיוחד.

לכן התשובה לשאלה האם בריא לשתות וודקה, התשובה היא שלילית בבחינה כללית. מגוון מדענים ורופאים סבורים צריכת וודקה אינה בריאה והיא מזיקה לבריאות במגוון אופנים. לצד זה יש הסבורים כי צריכה מתונה מאד של אלכוהול עשויה להועיל בהיבטים מסוימים לבריאות. והאם בריא לשתות ערק? לצד האיכויות של זרעי האניס, בערק כמות אלכוהול גבוה ולכן צריכה משמעותית ממנו מזיקה. לכן גם פה התשובה היא שלילית. ערק הוא בעל ריכוז אלכוהול גבוה וגם הוא אינו בריא בצריכה קבועה או בכמויות משמעותיות.

לשתיית אלכוהול השפעות לטווח ארוך והשלכות בריאותיות משמעותיות כמו פגיעה באיברים פנימיים, העלאת הכולסטרול, פגיעה בריריות הקיבה ועוד. מהי השפעתו של האלכוהול על הגוף בטווח בינוני וארוך? איך אלכוהול משפיע על הכבד? האם אלכוהול פוגע בזיכרון?

 

אלכוהול -השפעות לטווח ארוך

מהן ההשפעות ארוכות הטווח של אלכוהול? כיצד אלכוהול משפיע לרעה על גופנו? מהם נזקיו של האלכוהול לתפקוד? להלן רשימה חלקית של 10 מתוך נזקי אלכוהול – השפעות לטווח ארוך:

  1. הפרעות בתפקוד המיני ובעיות פוריות: אלכוהול עלול להוביל להפרעות בתפקוד המיני, כולל הפרעות בזקפה אצל גברים,. אלכוהול גם עלול לשבש תפקוד הורמונלי תקין ובכך להשפיע על הפוריות.
  2. נזק לכבד: שימוש לטווח ארוך באלכוהול עלול לגרום למחלות כבד כמו כבד שומני, דלקת כבד אלכוהולית ושחמת. מצבים אלו עלולים להוביל להפרעה בתפקוד הכבד ובמקרים חמורים לאי ספיקת כבד.
  3. סיכון מוגבר לסוגי סרטן מסוימים: צריכת אלכוהול כרונית קשורה לסיכון מוגבר לפתח סוגים שונים של סרטן. למשל סיכון מוגבר לחלות בסרטן הכבד, השד, הגרון, הפה וסרטן הוושט.
  4. התמכרות ותלות: צריכה קבועה ומוגזמת של אלכוהול עלולה להוביל להתמכרות ותלות, מה שהופך את השליטה או הפסקת השתייה לקשה מאוד.
  5. בעיות לב: שתייה מרובה לטווח ארוך יכולה לתרום ליתר לחץ דם, קצב לב לא סדיר, להחליש את שרירי הלב מוחלשים. לכן צריכת אלכוהול משמעותית מגבירה את הסיכון מחלות לב ושבץ מוחי.
  6. סיכון מוגבר לתאונות ופציעות: אלכוהול פוגע בכושר השיפוט, בקואורדינציה ובזמן התגובה, ומגביר את הסיכון לתאונות, נפילות ופציעות.
  7. נזק למערכת העיכול: שימוש ממושך באלכוהול עלול להוביל לדלקת קיבה, דלקת לבלב והפרעות אחרות במערכת העיכול.
  8. מערכת חיסונית מוחלשת: צריכה מופרזת של אלכוהול עלולה להחליש את המערכת החיסונית, ולהפוך אנשים לפגיעים יותר לזיהומים ומחלות.
  9. בעיות נפשיות: שימוש לרעה באלכוהול יכול לתרום או להחמיר מצבים בריאותיים נפשיים, כולל דיכאון, חרדה והפרעות פסיכיאטריות הנגרמות על ידי אלכוהול.
  10. בעיות חברתיות ובין אישיות: שימוש רב באלכוהול עלול לפגוע במערכות יחסים, להוביל לבידוד חברתי ולתרום לבעיות בעבודה, במשפחה ובמסגרות חברתיות.

חשוב לציין שאלכוהול משפיע באופן שונה על אנשים. ההשפעות יכולות להיות תלויות בגורמים כמו גיל, מין, משקל, בריאות כללית ומזג. שתייה מתונה ומודעות לסיכונים הפוטנציאליים יכולים לעזור לקדם צריכת אלכוהול אחראית. אם את או אתה או מישהו שאתם מכירים מתמודד עם צריכת אלכוהול מופרזת או התמכרות, מומלץ לפנות לעזרה מקצועית.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן