פריצת דרך בכוח המחשבה: נכה משותק בארבע גפיו התחיל ללכת ע"י שליטה מחשבתית בשלד חיצוני 

 

לראשונה: נכה משותק בארבע גפיו התחיל ללכת ע"י שליטה מחשבתית בשלד חיצוני 

פריצת דרך עבור נכי עמוד שדרה: חוקרים הצליחו לאפשר הליכה עבור צרפתי בן 28 שמשותק בארבע גפיו בעזרת שליטתו בשלד מכאני רובוטי באמצעות שליטה בכוח המחשבה.

שנתיים לאחר שעבר תאונת דרכים בה הפך טיבוא בן ה28 למשותק מהכתפיים ומטה ולא היה מסוגל להזיז את ידיו ורגליו, הצעיר הצרפתי עבר טיפול ייחודי ואימונים שבהם הושתל במוחו שבב ייחודי המאפשר לו להעביר פקודות מהמוח אל הגפיים וכך לעקוף את הנתק בעמוד השדרה הפגוע של המטופל וללכת שוב.

לאחר אישפוז של שנתיים מהאירוע הקשה בו תאונת הדרכים פגעה ביכולתו להתנועע שוב, טיבוא הצרפתי עבר ניתוח השתלה של שבב זה. בעבר נתקלו החוקרים בבעיות תפעוליות רבות של השבבים שגרמו לסיכון בריאותי למוחו של המושתל. השבבים בעבר חוברו בדרכים מסורבלות ומסוכנות ולרוב חוברו ליד או רגל אחת. כעת משפותחה מערכת אלחוטית זו, התאפשרה שליטה בארבע הגפיים וללא חיווט חשמלי מסוכן.

קרוב ל-20 אחוזים מפגיעות עמוד שדרה מסתיימות בשיתוק של ארבע הגפיים. במחקרם ביקשו המדענים לבחון את ההיתכנות של השתלת שבב המשדר אותות על מנת לגרום לשלד רובוטי לתנועה.

לאחר השתלת השבב, עבר המטופל אימונים ממושכים בתוכנה הכוללת משחק עם דמויות מחשב בהן הוא נדרש לשלוט ולאחר מכן התאמן על הליכה באמצעות הפעלת השלד באופן שכלי.

בסיום התהליך החל טיבוא הנרגש לצעוד כפי שניתן לראות בסרטון, בפריצת דרך ייחודית, ובהתרגשות רבה שעטפה אותו ואת הצוות בראשות החוקר הנוירוכירורג מאוניברסיטת גרונובל שהוביל את המחקר, פרופסור עלי לוואי בנאביד.

ממצאי המחקר שפורסמו בכתב העת הנחשב The Lancet Neurology מציינים פיתוח מדעי נוירולוגי חשוב שמסמן את פריצת הדרך להתחלת פיתוחים שימושים ומהירים ונוחים יותר לשימוש כפי שמודגם בשלד רובוטי זה. פריצת הדרך עשויה לפרוץ את הנתיב לפיתוחים מתקדמים יותר שכן אין די עדיין בגרסה המודגמת כיוון שהשבב בשילוב השלד הרובוטי אקסוסקלטון, שבתחילתו פותח על ידי ישראלי, עמית גופר, מייסד חברת ארגו מחיפה, עדיין מתאפיין בהליכה מקוטעת ואיטית ולא מאפשר עדיין לעשות מגוון פעולות.

פתרונות רבים המפותחים כיום מיועדים לאנשים הסובלים משיתוק ברמה כזו לדוגמה פתרון חברת Rewalk לרבות מחקר של מדענים המנסים לשקם את עמוד השדרה עצמו .

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן