אישיות ההורים והתמודדות עם שכול

יום הזיכרון: איך משפיע סגנון ההקשרות ההורי על התמודדות עם השכול

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורפסיכולוגיה
רגשות. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-by-sa. מאת: Mister digit

אישיות ההורים והתמודדות עם שכול

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה מדגיש את הצורך בבחינת דרכי ההתמודדות של הורים שכולים עם אובדם. כיצד משפיע סגנון ההתקשרות של ההורים על חווית האובדן של בן וההתמודדות עם השכול לאורך שנים? כיצד משפיע השכול על יחסי בני הזוג ? 

מחקר חדש מצביע על כך שהורים בעלי סגנון התקשרות פתוח חווים את השכול באופן נסבל יותר וכי 30% מבני הזוג מדווחים על בעיה בקשר הזג=וגי הנובעת מהתמודדות עם השכול

ממצאי המחקר החדש מעלים כי סגנון האישיות במאפייני ההקשרות באישיות של ההורים הקשורים למידת האמון בעצמם ובאחר משפיע על התמודדותם עם אובדנם מושפע ממאפייני אישיות

ממצאי המחקר מצביעים על כך שמאפייני אישיות- 'סגנון התקשרות' משפיעים על יכולת ההתמודדות של הורים עם השכול של אובדן ילדם- מאורע טראומתי באופן קיצוני.

המחקר בו השתתפו 126 הורים שכולים שאיבדו ילד בוגר והושוו ל62 הורים לא שכולים, שהיוו קבוצת בקרה, נערך על ידי חוקרים מהחוג לפסיכולוגיה והמרכז הבינלאומי לחקר אובדן, ד"ר איתי אדרס שכול וחוסן נפשי באוניברסיטת חיפה, הפרופסור בנימין בית-הלחמי והפרופסור שמשון.

ממצאי המחקר מעלים כי סגנון ההתקשרות של ההורה עם סביבתו משפיעה על יכולתו להתמודד עם האובדן: הורים שממעטים לסמוך על עצמם ועל אחרים, הם המתקשים ביותר להתמודד עם האובדן, בהשוואה להורים שכולים שסגנון ההתקשרות הבטוח והפתוח שלהם לעצמם ולאחרים, הפגינו בחלוף השנים התנהגות ויכולת התמודדות טובה עם חיי היום יום באופן דומה לתפקוד של הורים שלא אבדו ילדים כלל.

החוקרים ציינו כי מן הממצאים עלו הבדלי מגדר : נשים התמודדו פחות טוב עם אובדן בנם, ביחס לאבות ששכלו ילדיהם.

עוד עלה מן המחקר כי באשר לטיב היחסים בין בני הזוג השכולים- בני זוג שמדווחים על שביעות רצון גבוהה מזוגיותם, הציגו יכולת התמודדות טובה יותר עם האובדן. החוקרים מציינים כי "כ-30% מההורים השכולים במחקר, דיווחו על כך שהבעיה שלהם בקשר הזוגי קשורה לאופן ההתמודדות עם האובדן".

לדברי החוקרים הממצאים מצביעים על מורכבות בהתמודדות שכן דווקא אנשים פתוחים ונכונים לתמיכה ועזרה בעקבות אובדן, הם בעלי סגנון התקשרות בטוחה, "כך שממילא הם בעלי מידת חוסן הנפשי העוזרת להם עם התמודדותם". וזאת בהשוואה לאנשים עם סגנון התקשרות נורמאלית שמאפייניהם לא כה פתוחים ובטוחים, ולכן הם מתקשים לקבל סיוע ותמיכה משפחתית, חברית או מקצועית באופן שמדגיש כי "מסלול ההתמודדות במקרה של אובדן הוא קשה מאד אך הוא עלול להיות ארוך, קשה, ומורכב יותר, לחלק מאיתנו."

דילוג לתוכן