סוגי נוירופתיה סוכרתית, תסמינים וטיפול

מהי נוירופתיה סוכרתית? מה מאפיין אותה? מהם הגורמים לה? אילו סוגים של התופעה קיימים ומהם התסמינים של הסובלים ממנה? כיצד ניתן לטפל בנוירופתיה?

סכרתנוירולוגיה
הסוגים של נוירופתיה סוכרתית, התסמינים והטיפול. צילום: Gerd-Altmann Pixabay

מהי נוירופתיה סוכרתית? מה מאפיין אותה? מהם הגורמים לה? אילו סוגים של התופעה קיימים ומהם התסמינים של הסובלים ממנה? כיצד ניתן לטפל בנוירופתיה? נוירופתיה סוכרתית היא סיבוך שכיח של סוכרת המשפיע על העצבים בכל הגוף. זהו סוג של נזק עצבי שיכול להתרחש אצל אנשים עם סוכרת מסוג 1 ומסוג 2.

הגורמים לנוירופתיה

מה הסיבות לנוירופתיה? הגורמים למצב זה הם תוצאה של רמות גבוהות ממושכות של סוכר בדם. הללו עלולות לפגוע בכלי הדם הזעירים המספקים חמצן וחומרי מזון לעצבים. נזק זה עלול להוביל לתסמינים וסיבוכים שונים. תסמינים אלה משפיעים מאד על איכות החיים של אנשים הסובלים מסוכרת באופן שלילי.

הגורמים לנוירופתיה סוכרתית קשורים בעיקר לחשיפה ממושכת של עצבים לרמות גבוהות של גלוקוז בדם. המנגנון המדויק אינו מובן במלואו. ואולם מדענים סבורים שרמות סוכר בלתי מבוקרות בדם עלולות לפגוע בדפנות כלי הדם הקטנים של העצבים, ובכך להזיק ליכולתם לתפקד כראוי. בנוסף, גורמים אחרים כגון דלקת, גורמים גנטיים ובחירות אורח חיים כמו עישון וצריכת אלכוהול יכולים גם הם לתרום להתפתחות ולהתקדמות של נוירופתיה סוכרתית.

תסמינים וסוגי נוירופתיה

מהם התסמינים של נוירופתיה? הסימפטומים של נוירופתיה סוכרתית יכולים להשתנות בהתאם לסוג העצבים המושפעים. ישנם כמה סוגים של נוירופתיה סוכרתית: נוירופתיה היקפית, אוטונומית, פרוקסימלית ומוקדית. נוירופתיה היקפית מהווה את הסוג הנפוץ ביותר. היא משפיעה בדרך כלל על העצבים בכפות הרגליים והרגליים. היא גורמת לתסמינים כגון חוסר תחושה, עקצוץ, תחושות צריבה וכאב.

נוירופתיה אוטונומית משפיעה על העצבים השולטים בתפקודי גוף לא רצוניים כגון עיכול, קצב לב ולחץ דם. היא גורמת לתסמינים כמו בעיות במערכת העיכול, סחרחורת וחוסר תפקוד מיני. נוירופתיה פרוקסימלית משפיעה על העצבים בירכיים, בירכיים או בישבן וכתוצאה מכך חולשה וכאב. ואילו נוירופתיה מוקדית גורמת לכאב פתאומי ועז בעצב או קבוצת עצבים ספציפיים.

טיפול

טיפול בנוירופתיה סוכרתית נועד לנהל את הסימפטומים, להאט את התקדמות המצב ולמנוע סיבוכים. שינויים באורח החיים כגון שמירה על תזונה בריאה, פעילות גופנית סדירה ושליטה ברמות הסוכר בדם מהווים רכיבים חשובים בניהול המחלה. הרופא המטפל יוכל לרשום תרופות כגון משככי כאבים, תרופות נוגדות דיכאון ונוגדי פרכוסים כדי להקל על תסמינים כמו כאב ואי נוחות. גם פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וטכניקות גירוי עצבים יועילו לניהול המצב ובשיפור איכות החיים.

במקרים חמורים, ניתן להמליץ ​​על הליכים כמו ניתוח דקומפרסיה עצבית או הזרקות של חסימת עצבים. זאת על מנת להקל על הכאב ולשפר את תפקוד העצבים. נדגיש כי אם הינכם סובלים ממצב זה או תסמינים אחרים פנו לרופא לאבחון וייעוץ. מי שסובל מסוכרת נדרש להית במעקב עם רופא ליישום תוכנית טיפול מקיפה המתייחסת לתסמינים ולצרכים הספציפיים הנוגעים לסוכרת. ניטור קבוע, שמירה על כף הרגל, טיפול וניהול בריאות כללי הם גם היבטים חשובים בניהול נוירופתיה סוכרתית ומניעת סיבוכים כגון זיהומים וקטיעות.

למניעה תפקיד מכריע בהפחתת הסיכון לפתח נוירופתיה סוכרתית או בהאטת התקדמותה. שליטה ברמות הסוכר בדם באמצעות ניהול נכון של סוכרת היא המפתח במניעת נזק עצבי. זה כולל ניטור רמות גלוקוז בדם באופן קבוע, הקפדה על תזונה בריאה, שמירה על פעילות גופנית ונטילת תרופות. שמירה על אורח חיים בריא על ידי הימנעות מעישון, הגבלת צריכת אלכוהול וניהול מצבים כרוניים אחרים כמו לחץ דם גבוה וכולסטרול גבוה יכולים גם לעזור להפחית את הסיכון לנוירופתיה סוכרתית.

בדיקות רפואיות וסקירות סדירות חיוניות לגילוי מוקדם וניהול של נוירופתיה סוכרתית. אנשים עם סוכרת צריכים לעבור בדיקות מקיפות של כף הרגל, בדיקות תפקודי עצבים והערכות אחרות כדי לעקוב אחר בריאות העצבים שלהם ולזהות כל סימן של נוירופתיה. התערבות וטיפול מוקדמים יכולים לסייע במניעת נזק עצבי נוסף ולשפר את התוצאות עבור אנשים עם נוירופתיה סוכרתית.

מקורות מדעיים

Feldman, E. L., Callaghan, B. C., Pop-Busui, R., Zochodne, D. W., Wright, D. E., Bennett, D. L., … & Viswanathan, V. (2019).

Diabetic neuropathy. Nature reviews Disease primers5(1), 1-18.Brown, M. J., & Asbury, A. K. (1984). Diabetic neuropathy. Annals of Neurology: Official Journal of the American Neurological Association and the Child Neurology Society15(1), 2-12.‏‏

Smith, A. G., & Singleton, J. R. (2012). Diabetic neuropathy. Continuum: lifelong learning in neurology18(1), 60-84.‏

Aring, A. M., Jones, D. E., & Falko, J. M. (2005). Evaluation and prevention of diabetic neuropathy. American family physician71(11), 2123-2128.‏

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן