גילוי מוקדם: האולטרסאונד בשירות הרפואה המתקדמת

מהי בדיקת אולטרסאונד? מה תועלתה של בדיקה זו? אילו מצבים רפואיים אפשר לאבחן בבדיקה זו?

מערכת האתר

אולטרסאונד דופלרבדיקות
בדיקות אולטרסאונד. צילום: MedicalPrudens Pixabay

בדיקת אולטרסאונד היא בדיקה שאינה פולשנית ואינה כרוכה בכאב, ומשמשת את עולם הרפואה כיום לגילוי מוקדם של מחלות רבות. הגילוי המוקדם הוא גורם מכריע בהצלת חיים. ככל שמחלה מתגלה בשלב מוקדם יותר, כך גדלים סיכויי ההחלמה המלאה וקטן הסיכון לסיבוכים חמורים.

בדיקת אולטרסאונד היא טכניקת הדמיה, המאפשרת לראות באמצעות תמונות את האיברים הפנימיים של הגוף. לשם הכנת הכתבה ביקשנו לשוחח עם המרכז הרפואי 360 מעלות שיא, המתמחים במתן שירותי רפואה ובדיקות אבחנתיות, שהסבירו לנו על בדיקת האולטרסאונד ועד כמה חשוב לבצע בדיקות שכאלה באופן מיידי מהרגע שמתעורר חשש או קיים צורך בבדיקה.

בדיקת אולטרסאונד היא בדיקה לא פולשנית וקלה לביצוע, המאפשרת לראות פנימה לתוך אברי הגוף. הבדיקה שימושית לאבחון מגוון רחב של מחלות ומצבים רפואיים, הן בשלבים מוקדמים והן בשלבים מתקדמים. חשיבותה של הבדיקה טמונה בזמינותה, במהירות קבלת התוצאות וביכולתה לאבחן ממצאים חריגים באופן מידי.

מהי בדיקת אולטרסאונד?

הבדיקה נועדה כאמור, לבדוק את אברי הגוף הפנימיים. שיטת ההדמיה עושה שימוש בגלי קול בתדר גבוה. הבדיקה מתבצעת באמצעות מתמר, מכשיר בגודל כף יד, שאותו מחליק הרופא, המבצע את הבדיקה, על עור הנבדק. המתמר שולח גלי קול אל האיבר הנבדק. גלי הקול מוחזרים למתמר ודרכו מועברים למחשב שממיר אותם לתמונות. תמונות אלה מועברות לפיענוח של רדיולוג מומחה.

אלו מצבים רפואיים אפשר לאבחן  בבדיקת אולטרסאונד?

הבדיקה יכולה לסייע באבחון מגוון מצבים רפואיים, ביניהם:

אבחון פתולוגיה באברי הבטן הפנימיים – במערכת העיכול, אבחון מחלות בכבד כמו שחמת כבד או כבד שומני, אבנים בכליות או בכיס המרה, דלקת בלבלב, טחול מוגדל, ציסטות וגידולים סרטניים באיברי הבטן, מפרצת באבי העורקים .

אבחון מחלות לב – באמצעות בדיקת אקו לב, אפשר לאבחן מצבים רפואיים חריגים במערכת הלב וכלי הדם. אפשר לאבחן מחלות לב, אי ספיקת לב וחסימות, בעיות במסתמי הלב, היצרות בכלי הדם, מומי לב מולדים, מחלות של שריר הלב, מחלות של קרום הלב.

זיהוי גושים וציסטות בשד, זיהוי מצבים רפואיים חריגים באברי הרבייה הנשיים, ואצל גברים באשכים ובבלוטת הערמונית.

כן משמש האולטרסאונד בבדיקות מעקב במהלך היריון. בטרימסטר בראשון האולטרסאונד משמש כדי לבדוק שהעובר מתפתח בתוך הרחם, ולא מחוצה לו, כדי לאשר את מספר העוברים, ולחשב את גיל ההיריון ואת תאריך הלידה המשוער של התינוק. בטרימסטר שני משמש האולטרסאונד לבדיקת התפתחות עמוד השדרה, הגפיים, המוח והאיברים הפנימיים. גודל השליה ומיקומה נבדקים גם כן. בשליש השלישי האולטרסאונד מתבצע כדי לבדוק התפתחות תקינה של העובר, וכן נבדק מיקום השליה, כדי לוודא שהיא אינה חוסמת את צוואר הרחם.

אולטרסאונד – בדיקה לא פולשנית לגילוי מוקדם

אולטרסאונד היא בדיקה הכרחית לגילוי מוקדם לאבחן מגוון רחב של מצבים. הבדיקה אינה פולשנית, אינה כרוכה בקרינה מייננת ואינה גורמת לכאב, והיא אחת מבדיקות ההדמיה הבטוחות ביותר שמאפשרת אבחון מוקדם, שלעיתים עשוי להציל חיים.

בנוסף, בדיקת אולטרסאונד מספקת תמונות בזמן אמת, ומאפשרת לצוות הרפואי לנתח את המבנים והתפקודים של אברי הגוף הפנימיים כבר במהלך הבדיקה.

הזמן הוא גורם קריטי בגילוי מוקדם

כשנדרשת בדיקת אולטרסאונד לאבחון מהיר, אין ספק שלאולטרסאונד פרטי יש יתרון משמעותי:
אפשר לתאם מועד לבדיקה בתוך זמן קצר, לעיתים קרובות עוד באותו היום;

תוצאות הבדיקה מתקבלות תוך זמן קצר לאחר ביצועה, כך אפשר לאבחן באופן מהיר מצבים רפואיים חריגים ולהתחיל טיפול בהקדם;

הרופא המבצע את הבדיקה מקדיש זמן ומחשבה לכל מטופל, תוך מתן הסברים מפורטים על התוצאות;

הבדיקות מתבצעות במרפאות אולטרסאונד פרטיות או בבתי חולים מובילים, המשתמשים בטכנולוגיות המתקדמות ביותר, המאפשרות דיוק גבוה בבדיקה;

הבדיקות מתבצעות במרפאה או בבית החולים הקרוב לאזור מגוריו של הנבדק, כך שהגישה היא נוחה ומהירה.

במקרים רבים, זמן הוא גורם קריטי באבחון מחלות ומצבים רפואיים מסכני חיים. במקרים של חשש לגידול סרטני, למחלות לב וכלי דם, גילוי מוקדם יכול להציל חיים. אולטרסאונד פרטי מאפשר קבלת אבחון מהיר מדויק ואיכותי, ובכך תורם להתחלת טיפול יעיל בהקדם האפשרי.

חשוב לדעת כי בדיקת אולטרסאונד היא בדיקה יחסית זולה בהשוואה לבדיקות אחרות, ואף ניתן לקבל עליה החזר כספי מחברת הביטוח בגובה של עד 80%, בהתאם לתנאי הפוליסה של הנבדק.

מאמר זה הוא תוכן ממומן.

לקריאת מאמרים נוספים בתחום בריאות המשפחה היכנסו >>

דילוג לתוכן