למנוע מוות בעריסה בחודשי החורף

משרד הבריאות : השכבת התינוק על הגב מפחיתה סיכון למוות בעריסה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הילדהורים ומשפחה
תינוק. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש cc3-by-sa. צילום: sage-ross

קמפיין למניעת מוות בעריסה של תינוקות במיוחד בחודשי החורף על ידי התנהגות נבונה והשכבת התינוק על הגב

מידי שנה מתים בישראל כ-45 תינוקות באופן פתאומי בתסמונת מוות בעריסה. 87% מהמקרים קורים עד גיל חצי שנה. בחודשי החורף ינואר- פברואר ומרץ מתרחשים מחצית מכלל מקרי המוות בעריסה.
לנוכח "העלייה במקרי מוות פתאומי בתינוקות בחודשי החורף משרד הבריאות בשיתוף עמותת עתיד לחקר ומניעת מוות פתאומי בתינוקות, יוצאים בקמפיין המיועד להגביר את המודעות להשכבת תינוקות על גבם למניעת תופעת מוות בעריסה במיוחד בחודשי החורף – תחת הכותרת "שינה בטוחה- תנו לתינוק גב" . 

על פי משרד הבריאות חלק מן העליה העונתית בתמותה מוסברת על ידי השכבת התינוק לישון על בטנו באופן שפוגע ביכולת שלו לווסת את העודף שנוצר במצב זה בחום גופו, העובדה ששינה על הבטן היא חזקה יותר ולכן גורמת לפחות התעוררויות, רגישות נמוכה יותר לרעש, מיעוט תזוזה, ירידה בלחץ דמם, בשינה על הבטן התינוק שואף אויר בעל ריכוז חמצן נמוך יותר וכן בשל מחסומי זרימת אוויר פוטנציאלים כמו שמיכות ובגדים.

לפיכך מעבר להמלצה הראשית להשכיב את התינוק על בטנו על מנת להפחית את סיכוי התמותה ממוות בעריסה, כאמור, ממליצים במשרד הבריאות ובעמותת עתיד להקפיד על אמצעי בטיחות נוספים: לסלק חפצים רכים שעשויים למנוע זרימת אוויר חופשית בסביבת התינוק, להלביש אותו בשכבה אחת ממה שלובש מוגר בסביבתו, להשאיר את פניו וראשו חשופים לנשימה תקינה באת השינה, לחמם את חדרו ל22 מעלות, להשכיב את התינוק על גבי מזרן קשיח ומאושר לשימוש, הימנעות מעישון בסביבת התינוק, שימוש במוצץ והעדפת הנקה כגורם מגן מפני מוות בעריסה.

דילוג לתוכן