מהן תופעות הלוואי של טיפול כימותרפי?

טיפולים כימותרפיים הם דרך שכיחה למלחמה במחלת הסרטן. מהם הטיפולים הכימיים הללו? במה תרופות אלה מטפלות? ומה הן תופעות הלוואי של הטיפולים הכימותרפיים בכללם? מהי מחלת הסרטן? מחלת הסרטן היא שם הכולל קטגוריה רחבה של מחלות המתאפיינות בגידול בלתי רצוי של תאים באופן חריג בגוף. תהליך התפתחות המחלה מורכב ומשתנה בין סוגי הסרטן השונים. עם ...

מערכת האתר

עודכן בתאריך

סרטןמחלות וחיסונים
תופעות הלוואי של כימו-תרפיה. צילום: cristhianelouback Pixabay

טיפולים כימותרפיים הם דרך שכיחה למלחמה במחלת הסרטן. מהם הטיפולים הכימיים הללו? במה תרופות אלה מטפלות? ומה הן תופעות הלוואי של הטיפולים הכימותרפיים בכללם?

מהי מחלת הסרטן?

מחלת הסרטן היא שם הכולל קטגוריה רחבה של מחלות המתאפיינות בגידול בלתי רצוי של תאים באופן חריג בגוף. תהליך התפתחות המחלה מורכב ומשתנה בין סוגי הסרטן השונים. עם זאת ההתחלה היא לרוב שינוי גנטי בדנ"א של תא יחיד בגוף. שינוי זה גורם לתא להתחיל ולהתרבות באופן בלתי נשלט וחריג. התאים הסרטניים לעיתים מתפשטים לרקמות ואיברים סמוכים וחודרים למחזור הדם וכלי הלימפה. זה מה שמאפשר להם להגיע לאזורים אחרים ולהתפשט ברחבי הגוף.

אילו טיפולים יש לסרטן?

בהתאם לסוג הסרטן וגילוי המחלה, קיימים טיפולים שונים למחלות סרטן. הטיפולים המרכזיים הם כירורגיה לסילוק גידולים והרחקת איברים נגועים בניתוח. טיפול מרכזי נוסף הוא קרינה. טיפולי הקרנות או קרינה מכוונים להרוס תאים סרטניים באזור הגידול. ואילו טיפול תרופתי הכולל תרופות כימותרפיות, חוסמות גידול כלי דם וטיפולים ביולוגיים ממוקדים. לצד זה קיימים טיפולים ביולוגיים אימונותרפיים המעצימים את מערכת החיסון להלחם בסרטן. טיפולים משולבים משלבים בין היתרונות של שיטות אלה. מטרת הטיפול היא להרוג את התאים הסרטניים, למנוע התפשטות הגידול ולסייע בריפוי המטופל.

מהן תרופות כימותרפיות?

תרופות כימותרפיות הן תרופות הפוגעות בתאים המתרבים והן מהוות את סוג התרופות הראשונות ששימשו לטיפול בסרטן. התרופות הללו גורמות למוות של תאים מתחלקים במהירות, כולל תאים סרטניים, אך פוגעות גם בתאים נורמליים המתחלקים בקצב מהיר כמו תאי מח העצם ותאי הרירית. לכן הן גורמות לתופעות לוואי. חלק מהתרופות הכימותרפיות מופקות ממקורות צמחיים וחלקן ממקורות מיקרוביאליים. לדוגמה, התרופה ציטרבין מופקת מהפטרייה Cephalosporium acremonium ונמצאה יעילה במיוחד בטיפול בלוקמיה.

תופעות הלוואי של תרופות כימותרפיה

תרופות כימותרפיה עלולות לגרום לתופעות לוואי מזיקות ומסוכנות, בשל פגיעתן בתאים נורמליים בגוף. לפניכם פירטנו חלק מתופעות הלוואי של תרופות כימותרפיות לטיפול בסוגי סרטן שונים:

  • דיכוי מח עצם – פגיעה בייצור של תאים לבנים, אדומים וטסיות דם, הגורמת להיחלשות המערכת החיסונית, דימומים ועייפות.
  • בעיות במערכת העיכול – התרופות עלולות לפגוע ברירית קיבה וקרום המעיים, בכבד ובלבלב דבר שגורם להקאות, שלשולים, כאבי בטן ואובדן תיאבון.
  • פגיעה בתאי שיער ומערכת השיער – הפגיעה בתאים המייצרים שיער גורמת לנשירה, אך זו תופעה זמנית.
  • פגיעה בתאי רבייה- פגיעה בביציות ובזרע יכולה לגרום לאי-פריון זמני או קבוע. טיפולים אלה עלולים לגרום גם לנזק גנטי לדנ"א.
  • נוירופתיה – פגיעה בתאים במערכת העצבים גורמת לנימול, נרפדות בכפות ידיים ורגליים ובחוש המגע.

תופעות לוואי נוספות קשורות לתרופה הספציפית ועלולות לכלול רעילות בכבד, בכליות, בלב ובמערכת העצבים. לרוב מנסים לשלב טיפולים ולתת למטופלים חומרים נוספים על מנת להקטין את תופעות להלוואי.

מקורות מדעיים

Monsuez, J. J., Charniot, J. C., Vignat, N., & Artigou, J. Y. (2010). Cardiac side-effects of cancer chemotherapy. International journal of cardiology144(1), 3-15.‏

van den Boogaard, W. M., Komninos, D. S., & Vermeij, W. P. (2022). Chemotherapy side-effects: not all DNA damage is equal. Cancers14(3), 627.‏

Oun, R., Moussa, Y. E., & Wheate, N. J. (2018). The side effects of platinum-based chemotherapy drugs: a review for chemists. Dalton transactions, 47(19), 6645-6653.‏

MacDonald, V. (2009). Chemotherapy: managing side effects and safe handling. The Canadian Veterinary Journal50(6), 665.‏

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן