איך מתמודדים עם אירועים קשים בקלות?

כיצד לסייע לילדים להתמודד עם חשיפה לאירועים קשים בתקשורת ?

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהבריאות הילד
טלוויזיה וחדשות. צילום: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה.

מה לעשות במצבים שבהם ילדינו נחשפים לאירועים קשים בחדשות ?

מדי יום התקשורת חושפת אותנו לאירועים שונים המתרחשים בארץ ובעולם. חלק מהתמונות אינן קלות לצפייה עבור מבוגרים ובוודאי עבור הילדים. לדוגמא לאחרונה לצערנו שוב אירעו אירועים קשים שסוקרו בחדשות כמו גופות של מתים בשל חשיפה לחומרים כימיים בסוריה או לחילופין רצח שני הילדים על ידי אמם בירושלים בשבוע האחרון. רבים מאתנו כהורים ובפרט בישראל נוטים לצפות רבות בחדשות כדי להתעדכן במתרחש ולקבל מידע לשם התמודדות עם אירועים קשים המשפיעים עלינו ברמה המקומית והבינלאומית כאחד. לעיתים ילדינו נמצאים במקום וצופים באותן תמונות בעצמן והשאלה הנשאלת היא מה משמעות הדבר עבורם ?

ילדים צעירים אינם מסוגלים להכיל תמונות ואירועים קשים בשל מספר סיבות: ראשית ילדים אינם מבחינים בין מציאות ובדיון ולכן מאמינים לכל מה שהם רואים (במציאות או על המסך), ילדים אינם מבחינים בין סוגים שונים של תכנים בטלוויזיה (כמו חדשות לעומת דרמה, ריאליטי או פרסומות) ולכן מפרשים אותם באותה צורה. בנוסף, ילדים עסוקים בהווה ובנקודת המבט שלכם כלפי העולם ולכן מתקשים להבין אירועים מנקודות מבט שונות או לקשר בין מצבים בכדי לארגן את העובדות לכדי סיפור שלם וכולל. התוצאה היא שהילדים קולטים קטעי תמונות ואירועים ובונים פאזל משלהם, אך לא בהכרח בהתאם למציאות. התפיסה המעוותת של המציאות עלולה להשפיע על אופן הבנתם, על התנהגותם ועל היבטים שונים בחייהם כגון חוסר שינה, פחדים, חוסר אונים, חוסר אמון באנשים ועוד. בחלק מהמקרים רובנו כהורים לא נוהגים לדבר עם הילדים על המראות ולכן הם נשארים להתמודד עם התמונות לבדם.

אז מה עושים ? נוכל כמובן להימנע מלצפות בחדשות אך זה לא ריאלי. מה שכדאי לעשות זה להיות מודעים לכך שהילדים נוכחים בצפייה ולדבר עימם על האירועים. במילים אחרות לתווך עבורם בין האירועים בטלוויזיה לבין המציאות שלהם. עלינו להסביר להם מה אמיתי ומה לא אמיתי, עלינו להסביר להם מה משמעות האירועים עבורם וכמובן כדאי להרגיעם באשר לביטחונם האישי והמשפחתי ולמקומנו כהורים להגן עליהם.

במקרים בעייתים כמו הרצח בירושלים, כדאי מאוד להסביר שזה אירוע חריג ולא מייצג כדי שלא יחששו שאירוע כזה ישנה במשפחתם. כל זאת תוך התאמה לגילם ולהבנתם וכן בהתאם להיכרותנו עם הנפשות הפעולות. עלינו לזכור שילדינו חיים במציאות וחשופים לאירועים ולכן לא ניתן לשמור עליהם בצמר גפן אבל כדאי לרכך את המידע ולעזור להם להתמודד ולקבל כלים נכונים ומתאימים להתנהלותם בחיים בעתיד.

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן הינה מרצה ותיקה בתקשורת (במכללה למינהל, אוניברסיטת תל אביב ובאונ' פתוחה). בימים אלה סיימה את כתיבת הדוקטורט בנושא המשפחה והתקשורת. מעבירה הרצאות/סדנאות וייעוץ לילדים, הורים ואנשי חינוך במציאות התקשורתית כיום.

דילוג לתוכן