צפייה בטלוויזיה ונזקים לילדים

האם הצפייה בטלוויזיה באמת מזיקה לילדים ?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

פסיכולוגיה
טלוויזיה וחדשות. צילום: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה.

האם הצפייה בטלוויזיה באמת מזיקה לילדים ?

כולנו יודעים שהתקשורת עלולה להשפיע לרעה על הילדים אבל רובנו לא באמת מבינים מדוע. כולנו יודעים שלא כדאי להושיב את הילדים מול הטלוויזיה מגילאים צעירים אבל מה היא באמת עלולה לגרום להם ? מה יכול להזיק אם יצפו בתוכנית או שתיים (או עשר) ויהיה לנו קצת שקט ?

אז יש לי חדשות מעניינות עבורכם: הטלוויזיה לא מזיקה לילדים אלא הכל תלוי מה עושים איתה. יש תוכניות טלוויזיה מעניינות ומקוריות המותאמות לילדים, מעשירות את עולם הדמיון שלהם, מתקשרות לחיים האמיתיים שלהם, מצחיקות אותן עם דמויות חברותיות ומעבירות את זמנם בהנאה ובחוויה. אבל יש גם תוכניות מזיקות החושפות את הילדים לתכנים שאינם הולמים את גילם או יכולתם הנפשית והרגשית, תוכניות המציגות בפניהם מצבים מפחידים או מסוכנים שהם לא אמורים להכיר בגילם הצעיר, דמויות הנכנסות לחלומות ולמציאות שלהם ומשנות את תפיסת עולמם ואת התנהגותם בחיים האמיתיים.

רוב הילדים הצעירים פותחים את הטלוויזיה באקראי וצופים בתכנים באופן פסיבי וכמעט אוטומטי, ללא השקעת מחשבה או תכנון מראש (חלקנו כמבוגרים עושים אותו דבר בעיקר במצבי עייפות בערב). צפייה כזו מובילה להשפעה של התכנים על הילדים ללא בקרה, ללא מחשבה וללא הבנה של הנצפה עבורם לטוב ולרע. מאידך, אם נגדיר מראש את זמני הצפייה ואת התכנים הרצויים יוכלו הילדים ליהנות מהצפייה וללמוד ממנה ואף להשליך לחייהם האמיתיים בהצלחה.

לשם כך אנחנו כאן כדי לעזור להם. עלינו לעזור להם לתכנן את זמני הצפייה בטלוויזיה ואת הבחירה בתכנים הנצפים המתאימים לגילם וליכולתם. כמו בכל דבר אחר, יש צורך בגבולות והכוונה של הילדים כי הם אינם יודעים באמת מה מתאים להם ומה נכון להם בכל שלב ושלב בחייהם הצעירים. עלינו כהורים להכיר את התוכניות שאליהן נחשפים הילדים ולבחון את מידת התאמתן אליהם. עלינו לצפות יחד איתם בתכנים ולעזור להם להבין מה נכון ומה לא נכון, מה אמיתי ומה בדיוני, ממה ראוי לפחד ומה לא קיים במציאות. עלינו להסביר להם כיצד לבחור תכנים המתאימים להם ולדבוק בצפייה שלהם לאורך זמן. עלינו להגביל את שעות הצפייה ביום ולאפשר להם לעשות פעילויות חלופיות לצפייה במקביל. לסיכום, עלינו כהורים לעזור לילדים להשתמש נכון בתכני הטלוויזיה ובכך להיתרם ממנה ולא להיפגע.

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן הינה מרצה ותיקה בתקשורת (במכללה למינהל, אוניברסיטת תל אביב ובאונ' פתוחה). בימים אלה סיימה את כתיבת הדוקטורט בנושא המשפחה והתקשורת. מעבירה הרצאות/סדנאות וייעוץ לילדים, הורים ואנשי חינוך במציאות התקשורתית כיום.

דילוג לתוכן