לאכול בריא בלי גלוטן? 10 מאכלים טעימים ללא גלוטן

אילו 10 מאכלים עשירים אינם כוללים גלוטן? איך גלוטן משפיע על גופנו האם בריא לאכול בריא ללא גלוטן? מה הנזקים של גלוטן?

שי לביא

תזונה
אכילה בריאה בלי גלוטן. צילום:Pixabay

מה גלוטן עושה לגוף? האם לאכול בריא ללא גלוטן זה באמת מועיל? מה הנזקים של גלוטן? אז נתחיל במהו גלוטן בכלל. גלוטן הוא חלבון המצוי בדגנים מסוימים, ביניהם חיטה, שעורה ושיפון. הוא מורכב משתי קבוצות חלבונים: גליאדין וגלוטנין. בעת ערבוב קמח מדגנים אלו עם מים, נוצר גלוטן שמעניק לבצק את גמישותו וייחודיותו.

מה גלוטן עושה לגוף? איך הוא משפיע? מה הנזקים של גלוטן?

לרוב האנשים, צריכת גלוטן אינה גורמת לבעיות בריאותיות. לצד זה ישנם ממצאים המצביעים על קשר מתאמי (לא סיבתי) בין צריכת מאכלים עשירים בגלוטן לבין מחלות מעיים, סיכון למחלות אוטואימוניות ודלקתיות ואף התפתחות סוכרת אצל הסובלים מסוכרתיות.

עם זאת, עבור אנשים הסובלים מצליאק, מחלת מעיים אוטואימונית, צריכת גלוטן עלולה לגרום לתגובה חיסונית קשה הגורמת נזק למעי הדק. תסמינים נפוצים של צליאק כוללים שלשולים, עייפות, כאבי בטן, ירידה במשקל ונפיחות.

מלבד צליאק, קיימת גם רגישות לגלוטן שאינה צליאק (Non-Celiac Gluten Sensitivity, NCGS). רגישות זו פחות מפוענחת מבחינה מדעית, אך תסמיניה דומים לאלו של צליאק ויכולים לכלול כאבי בטן, נפיחות, גזים, עייפות, כאבי ראש וערפל קוגינטיבי.

האם לאכול בריא ללא גלוטן?

ממצאים מדעיים העלו כי לצריכת גלוטן יכולות להיות השפעות שליליות שונות על בריאות האדם. גלוטן עלול להשפיע וליצור תופעות במערכת העיכול כאמור כמו לחץ חימצוני, דלקת והשפעות על מערכת העיכול. הגבלת צריכת גלוטן חשובה במיוחד לאנשים הסובלים ממחלות צליאק, אלרגיה לחיטה ורגישות לגלוטן שאינו-קליאק.

עם זאת, יש מדענים הסבורים על בסיס ממצאים מדעיים מסוימים כי הפסקת צריכת גלוטן והורדתו מהתזונה יכולה להוביל לחסרים תזונתיים ואף עלייה במשקל על פי ממצאים מחקריים. למרות היתרונות הפוטנציאליים של תזונה ללא גלוטן במצבים מסוימים, כמו מחלות נוירולוגיות והפרעות פסיכיאטריות חלק המדענים סבורים כי סילוקו לגמרי מהתפריט אינו מומלץ לאוכלוסייה הכללית. לכן, בעוד שגלוטן יכול להשפיע לרעה על אנשים מסוימים, ייתכן שסילוק מוחלט שלו מהתזונה אינו מועיל לכולם.

10 מאכלים טעימים ובריאים ללא גלוטן

אם בכל זאת אתם בוחרים להפחית הצריכת הגלוטן ובמאכלים הכוללים אותו, תרצו וודאי להבין אילו מאכלים ללא גלוטן עומדים לרשותכם. אז לפניכם רשימה של 10 מאכלים טעימים נטולי גלוטן:

  • אורז: מקור מצוין לפחמימות מורכבות, ויטמינים ומינרלים.
  • קינואה: דגן עשיר בחלבון, סיבים תזונתיים וברזל.
  • דוחן: דגן טעים ומרענן, עשיר בחלבון, סיבים תזונתיים וויטמינים מקבוצת B.
  • בטטות: עשירות בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים, ומהוות תחליף נהדר לתפוחי אדמה.
  • קטניות: כגון עדשים, שעועית וחומוס, עשירות בחלבון, סיבים תזונתיים וברזל.
  • אגוזים וזרעים: מקור מצוין לחלבון בריא, שומנים בלתי רוויים וויטמינים.
  • כוסמת : מזון עתיר בחלבון, סיבים תזונתיים ומינרלים החיוני לבריאות.
    פירות וירקות: מגוון רחב של פירות וירקות טריים, עשירים בוויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים.
  • ביצים: מקור מצוין לחלבון איכותי, ויטמינים ומינרלים.
  • שוקולד: עשוי להועיל לבריאות בזכות נוגדי חמצון, מינרלים ותרכובות מועילות המצויות בו.

דילוג לתוכן