השורש הייחודי נגד מחלות חורף, שפעת ובעיות עיכול

מהו שורש הצמח המסייע לחזק את מערכת החיסון בחורף? מה צמח המרפא שיכול לסייע כנגד כיבי קיבה, דלקות פרקים, בעיות עיכול ובחילות?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

רפואה משלימהצמחי מרפא
שורש ג'ינג'ר כנגד מחלות חורף. צילום: Maja Cvetojević Pixabay

מהו שורש הצמח הייחודי המסייע לחזק את המערכת החיסונית בימי החורף הקרים? מה צמח המרפא הטעים שיכול לסייע כנגד כיבי קיבה, דלקות פרקים ובחילות? מיהו צמח המרפא הייחודי שמסייע לבעיות במערכת העיכול?

זהו הגי'נג'ר! שורש ג'ינג'ר משמש כצמח מרפא משמעותי ברפואה הסינית המסורתית. הוא נודע כבעל מגוון רחב של יתרונות בריאותיים. שורש ג'ינג'ר מכיל תרכובות שונות, כולל ג'ינג'רול ופרדול. תרכובות אלה תורמות לתכונות האנטי-דלקתיות, נוגדות החמצון והאנטי-סרטניות שלו .תכונות אלו הופכות אותו ליעיל בטיפול במגוון מחלות, כולל הפרעות במערכת העיכול, דלקות פרקים ובחילות. הוכח גם שיש לו השפעות הגנה על קיבה, מה שהופך אותו לשימושי במניעת כיבי קיבה (Haniadka 2013). יתר על כן, ג'ינג'ר נמצא כמשפר הגנה כנגד מחלות ושיפור תפקוד חיסוני אפילו בחקלאות ימית (Shakya 2015).

השורש הייחודי נגד שפעת ומחלות חורף

ממצאים מחקריים העלו כי לשורש ג'ינג'ר מגוון יתרונות רפואיים במיוחד בשיפור המערכת החיסונית. הוא מכיל חומרים אורגניים טבעיים שיכולים להגביר מנגנוני חיסון לא ספציפיים וספציפיים, מה שהופך אותו לחומר מועיל כנגד מחלות חורף כמו שפעת, זיהומי מערכת הנשימה ועוד. התרכובת 6-שוגאול, המצוי בג'ינג'ר, נמצאה כמעכבת תהליכים דלקתיים, מפחיתה נפיחות בצקת ומערכות מתווכים דלקתיים. התרכובות הביו-אקטיביות של ג'ינג'ר, כולל 6-שוגאול, זינגרון ו-8-שוגאול, נמצאו כמפחיתות תסמינים של מחלות דלקתיות כגון דלקת פרקים וזאבת (Ballester 2022).

המאפיינים האימונולוגיים הקשורים למערכת החיסון של ג'ינג'רולים, תרכובת נוספת בג'ינג'ר, נמצאו כקשורים ליכולתם לעכב את ההפעלה של מסלולי איתות חלבון קינאז B ורכיב גרעיני Kappa B. בנוסף נמצא במחקרים כי לג'ינג'ר יש פעילויות אנטי-דלקתיות, אנטי-אפופטוטיות ואנטי-גידוליות נגד סרטן. התכונות האימונומודולטוריות, האנטי דלקתיות והאנטי חמצון של הצמח אף הוצעו גם כטיפולים פוטנציאליים לטרשת נפוצה. לצד זה, ההשפעות האנטי-ויראליות, האנטי דלקתיות, ונוגדות סרטן ונוגדי חמצון של ג'ינג'ר הודגשו בספרות האיורוודה ובמחקרים רבים נוספים.

ג'ינג'ר – שימוש נכון וזהירות

אם הינכם סובלים ממחלות, מצב רפואי או תסמינים הקדימו ופנו לרופא לאבחון, ייעוץ וטיפול. לצד זה אם בייעוץ עם רופא השתמשתם בטיפולים טבעיים כמו ג'ינג'ר הקדימו ובדקו שהשימוש בו מתאים למצבכם ומאפיניכם. אמנם צמחי מרפא יכולים לסייע על פי ממצאים מחקריים. ואולם כמו כל חומר בטבע, כם אם מקורו אינו כימי מלאכותי, יכול להשפיע לרעה ולהזיק. לכן וודאו שימוש נבון גם בג'ינג'ר.

כך למשל ממצאים מחקריים העלו כי אמנם ג'ינג'ר בדרך כלל בטוח לשימוש. ואולם, לעיתים השימוש בו יכול להתנגש עם שימוש בתרופות. למשל מי שמשתמש בקומדין עשוי להנזק משימוש בג'ינג'ר במקביל. וכך לדוגמה בקרב נשים המשתמשו תבג'ינג'ר כנגד בחילות בהריון, יכולות להיות השלכות שליליות.

מקורות מדעיים

Shahrajabian, M.H., Sun, W., & Cheng, Q. (2019). Clinical aspects and health benefits of ginger (Zingiber officinale) in both traditional Chinese medicine and modern industry. Acta Agriculturae Scandinavica, Section B — Soil & Plant Science, 69, 546 – 556.

Al-Awwadi, N.A. (2017). Potential health benefits and scientific review of ginger. Journal of Pharmacognosy and Phytotherapy, 9, 111-116

Mekuriya, W., & Mekibib, B. (2018). Review on the Medicinal Values of Ginger for Human and Animal Ailments. Journal of Veterinary Science and Technology, 9, 1-5

Haniadka, R., Saldanha, E., Sunita, V., Palatty, P.L., Fayad, R., & Baliga, M.S. (2013). A review of the gastroprotective effects of ginger (Zingiber officinale Roscoe). Food & function, 4 6, 845-55

Shakya, S.R. (2015). Medicinal uses of ginger (Zingiber officinale Roscoe) improves growth and enhances immunity in aquaculture. International Journal of Chemical Studies, 3, 83-87

Antoine, A. “A current look at ginger use.” School of Pharmacy, Campbell University, Buies Creek, NC (2007).‏.  The Journal of Modern Pharmacy. Ap 2013, P.34

Bischoff-Kont, I., & Fürst, R. (2021). Benefits of Ginger and Its Constituent 6-Shogaol in Inhibiting Inflammatory Processes. Pharmaceuticals, 14.

Ballester, P., Cerdá, B., Arcusa, R., Marhuenda, J., Yamedjeu, K., & Zafrilla, P. (2022). Effect of Ginger on Inflammatory Diseases. Molecules, 27.

Chang JS, Wang KC, Yeh CF, Shieh DE, Chiang LC. Fresh ginger (Zingiber officinale) has anti-viral activity against human respiratory syncytial virus in human respiratory tract cell lines. J Ethnopharmacol. 2013 Jan 9;145(1):146-51. doi: 10.1016/j.jep.2012.10.043. Epub 2012 Nov 1. PMID: 23123794.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן