למה לוקחים סטטינים בערב?

מתי לוקחים סטטינים? למה לוקחים סטטינים בערב? מהם סטטינים וכיצד אופן פעולתם רלוונטי לזמן במהלך היום שבהם רצוי לקחת אותם?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מחלות לבקרדיולוגיה
למה לוקחים סטטינים בערב? צילום: Ewa Urban Pixabay

מדוע נוטלים סטטינים בערב ולא במהלך היום? מתי לוקחים סטטינים ? למה סטטינים בערב היא ההתוויה לגבי תזמון תרופות אלה? מהם סטטינים וכיצד אופן פעולתם רלוונטי לזמן במהלך היום שבהם רצוי לקחת אותם?

מהם סטטינים? סטטינים הם תרופות אורגניות אשר מעכבות אנזים שמווסת את ייצור הכולסטרול בגופנו HMG-CoA reductase inhibitors . לכן כאשר אנו משתמשים בסטטינים אנו מעכבים את פעילות האנזים ובכך מפחיתים את רמת ייצור הכולסטרול בגופנו. עיכוב הפעילות של אנזים זה בכבד מוביל גם לעלייה בקולטני כולסטרול LDL – הכולסטרול הרע. בכך מביא השימוש בסטטינים לפינוי כולסטרול זה מהדם.

עוד בנושא כולסטרול וטריגליצרידים:

תרופות מסוג סטטינים מצויות בשימוש בעולם באופן שכיח במיוחד. לצד התועלת הרבה בן ממצאי מחקרים משמעותיים הצביעו על נזקים וסיכונים בשל צריכת סטטינים. לפני צריכת תרופות יש לבחון את התאמתם למצב המטופל. לכן חשוב להוועץ ברופא מומחה לפני שימוש בכל תרופה, ובפרט בסטטינים ולערוך בדיקות באופן סדיר כמו בדיקות אנזימי כבד.

למה סטטינים בערב?

אז מתי לוקחים סטטינים? למה סטטינים בערב מהווה התוויה רפואית לנטילת תרופות אלה? מדוע סטטינים בערב הם התזמון המומלץ לשימוש בתרופות מסוג זה?

סטטינים רגילים מומלץ ליטול בערב, כדי לעכב את ייצור הכולסטרול שעיקרו נעשה במהלך הלילה בתוך הכבד. לעומתם, סטטינים עם פעולה מושהית ארוכת טווח כמו אטורווסטין או רוסובסטין משפיעים על הכבד לייצור כולסטרול במשך היממה. לכן אפשר לקחת את הסטטינים הללו בכל שעה במהלך היום.

כיצד לצרוך סטטינים? את הסטטינים מומלץ ליטול על קיבה מלאה אחרי הארוחה. זאת בין היתר בשל תופעות הלוואי של הסטטינים על מערכת העיכול. יש להמנע מצריכת אלכוהול ומיץ אשכוליות במהלך נטילת סטטינים.

מתי סטטינים מתחילים להשפיע? השפעת הסטטינים לייצוב הכולסטרול מתחילה לאחר שבועיים ומגיעה להשפעה ברת מדידה לאחר חמישה- שישה שבועות .לצד זה, ממצאים מחקריים העלו שהסטטינים מתחילים להשפיע כבר לאחר 6 חודשים על הפחתת הפלאק – הרובד הטרשתי החוסם את כלי הדם ומוביל למחלות לב ומוות.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן