טריגליצרידים בדם – המדריך המלא

כל מה שרצית לדעת על טריגליצרידים בדם: מה הסיבות לטריגליצרידים בדם? מהם הערכים התקינים ואילו ערכי טריגליצרידים בדם הם גבוהים? אילו מזונות מעלים את הטריגליצרידים וממה להמנע? לפניכם המדריך המלא הכולל מידע, הפניות לכתבות בנושא וחומרים אודות טריגליצרידים בדם. המדריך כולל מידע אודות מהותם של שומני הדם הקרויים טריגליצרידים. מהי הרמה הנורמלית התקינה של טריגליצרידים ומתי טריגליצרידים בדם גבוהים. מדוע טריגליצרידים בדם גבוהים? אילו מזונות מעלים את רמות הטריגליצרידים. מאילו מזונות כדאי להמנע למי שסובל מעודף שומני דם. וגם מידע רב נוסף אודות הפחתה של טריגליצרידים וכן סיבות לטריגליצרידים גבוהים שאינן קשורות להשמנה, אכילה לא מאוזנת או מזונות שונים אלא למחלות ותרופות, מצבים רפואיים וחומרים שעלולים להעלות את הטריגליצרידים שלנו בדם.

הכל אודות טריגליצרידים: מדריך

מהם טריגליצרידים? טריגליצרידים הם תרכובות אורגניות של שומני דם מסוג הדומה לכולסטרול. חומרים אלה נוצרים כתוצאה מפירוק שומנים או בשל צריכת חומרים אחרים כמו אלכוהול, סטרואידים או תרופות או בגלל מחלות שונות כמו סוכרת או בעיות כבד. להרחבה – להלן כתבה המפרטת למה יש טריגליצרידים בדם? מהם טריגליצרידים ומדוע הם קיימים?


מהן הרמות התקינות ומהו עודף טריגליצרידים בדם?
אבחון טריגליצרידים בדם נעשה בעזרת בדיקת דם פשוטה. אדם המתאפיין ברמה של עד 150 מיליגרם לדציליטר של טריגליצרידים בדם נחשב ברמת הנורמה התקינה. אדם המתאפיין ברמה של 150 עד 199 מ"ג לדציליטר נחשב שבעל רמה גבוהה גבולית. מי שמתאפיין בטריגליצרידים ברמה של 200 עד 499 נחשב בעל רמת טריגליצרידים גבוהה והוא בסיכון מוגבר. ואילו אדם המתאפיין ב500 מ"ג לד"ל טריגליצרידים בדם נחשב כבעל עודף מסוכן וגבוה מאד של טריגליצרידים. לפניכם כתבה המפרטת את הערכים של טריגליצרידים בטווח התקין ומתי רמות טריגליצרידים בדם הם ברמה מסוכנת. 

איך להפחית טריגליצרידים בדם באמצעות תזונה?

כיצד מפחיתים את רמות הטריגליצרידים בדם? לפניכם מובא סרטון הסבר קצר.

תרופה לטריגליצרידים וטיפולים: לעיתים קרובות חלק מהטיפול בטריגליצרידים הוא באמצעות שינוי תזונתי להפחתת מזונות עתירי שומן, מעובדים ועתירי פחמימות וסוכרים. לעיתים קרובות ימליצו הרופאים לצד שינוי זה לשלב אורח חיים פחות יושבני עם יותר פעילות גופנית. בנוסף, לעיתים וכתלות באבחון והטיפול המוצע בשל רמות השומנים בדם יידרש המטופל ליטול תרופה נגד טריגליצרידים בדם. לפניכם כתבה המפרטת אילו תרופות קיימות להורדת טריגליצרידים בדם. ובנוסף כתבה המתייחס בכלליות איך אפשר להוריד טריגליצרידים בדם באופן המתייחס גם לשינוים תזונתיים, פעילות גופנית וניטור וטיפול במחלות ומצבים שונים הקשורים לעודף בטריגליצרידים בדם.

עוד בנושא טריגליצרידים:

אילו מאכלים אפשר לשלב בתפריט ללא טריגליצרידים או עם מעט טריגליצרידים? מזונות שונים מתאימים יותר למי שסובל מטריגליצרידים גבוהים בדם. כך למשל מי שסובל מטריגליצרידים יוכל לצרוך מזונות כמו בוטנים, שקדים, אגוזים, אבוקדו, גרעינים, פירות, ירקות, דגנים מלאים ועוד. כתבה המפרטת את רשימת המזונות עם מעט או ללא טריגליצרידים. 

מאילו מזונות להמנע כשיש טריגליצרידים גבוהים בדם? מי שסובל מטריגליצרידים ברמה גבוה צריך להמנע ממזונות מסוימים כמו מאכלים עתירי שומן, מזונות מעובדים ועתירי פחמימות כמו עוגיות או פסטה מקמח לבן, מאכלים ממותקים עתירי סוכר כמו מיצים ממותקים או חטיפים, שומן מהחי עתיר שומן כמו בורקס, מוצרי חלב מעל 5% שומן. לרשימת המזונות המפרטת מה אסור לאכול כאשר יש טריגליצרידים גבוהים. 

מה ההשפעה של טריגליצרידים בדם? עודף טריגליצרידים או כולסטרול בדם גורם להתקשחות כלי הדם וסתימת הצינורות של הובלת בדם בגוף. הדבר מוביל לסיכון מוגבר ללקות בשבץ, מחלות לב וכלי דם וכן לדלקתיות – למשל דלקת הלבלב. השפעות טריגליצרידים ברמה עודפת בדם הן רבות החל ממחלות לב וכלה במוות מוקדם. ממצאי מחקר חדש המצביעים על סיכון גבוה יותר ללקות בסרטן למי שמתאפיין בטריגליצרידים גבוהים, סוכר ועודף לחץ דם.

דילוג לתוכן