מגלים את העולם: תשעת החודשים הראשונים בחייו של תינוק

החודשים הראשונים בחיי התינוק: התנסותו של התינוק שלכם בעולם הגדול - כיצד זה משפיע עליו וכיצד זה משפיע עליכם?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מדעהריון ולידה
מגלים את העולם: תשעת החודשים הראשונים בחייו של תינוק. צילום: Pexels

התינוק שלכם אשר יצא מבטן אימו והגיח החוצה, עובר חוויה חושית מטורפת. הוא מתחיל לגלות את העולם. צלילים, רעשים, צבעים, צורות ואנשים. הכול חדש חדש ומרתק, מבלבל ולפעמים גם מעייף. במאמר זה נדבר על התנסותו של התינוק שלכם בעולם הגדול, כיצד זה משפיע עליו וכיצד זה משפיע עליכם.

שלושת החודשים הראשונים

בשלושת החודשים הללו התינוק שלכם גדל בקצב מסוים והוא עדיין מאוד ראשוני. הוא אוכל רק חלב אם או תמ"ל, מתחיל לראות צבעים ולמשש חפצים. התינוק שלכם עדיין לא מתהפך לבדו, אבל כבר מתחיל להרים את הראש ולחזק את חגורת הכתפיים שלו. הוא מתחיל לעשות את תנועות הרגליים אשר בסופו של דבר יובילו אותו לזחילה. התינוק המתוק שלכם כבר מזהה פרצופים, הוא כבר מחייך, מושיט ידיים אל חפצים ואתם כבר יודעים מתי הוא רעב, עייף ואיזה סוג של טיולים בחוץ הוא אוהב. בנוסף, התינוק שלכם ישן ואוכל בשעות קבועות והוא מתנהל על פי סדר יום מאוד ברור וכך גם אתם.

מגיל שלושה חודשים ועד חצי שנה

בשליש הזה לחייו הוא יתחיל לזחול, להכיר את סביבתו טוב יותר. הוא מתחיל לאחוז בצעצועים ולבדוק אותם באמצעות פיו. כן, כן הכול נכנס לפה. לא משנה מה זה ומאיפה זה הגיע. הערנות שלכם נדרשת כאן שבעתיים. אם יש לכם ילדים נוספים בבית, הקפידו להוציא חלקים קטנים מצעצועים שלהם כדי למנוע חנק. התינוק החמוד שלכם כבר מתחיל להתהפך מצד לצד ובהתחלה הוא מאוד מופתע ממה שקרה לו – ואתם? בעיקר משועשעים מההפתעה הגדולה הזו. כמו כן, הראייה שלו משתפרת ומתחדדת והוא יכול לעקוב אחר דברים טוב יותר ואף לזהות פרצופים טוב יותר. שנתו של התינוק עדיין סדירה ורצופה אך לעיתים תתקלו בחוסר רצון שלו להירדם במהלך היום בשעות הקבועות שלו עקב הגילויים החדשים והמרתקים של העולם החדש שאליו הוא נחשף. לקראת גיל חצי שנה ייתכן שהוא כבר יחל לשבת בכוחות עצמו. בנוסף, בשליש הזה הוא כבר יתחיל טעימות מזון ועד גיל שישה חודשים כבר תדעו היטב מה אהוב על התינוק המתוק שלכם ומה הוא לא אוהב בכלל! כמו כן, הוא יתחיל לשים לב שפעולותיו השונות גוררות תגובה מכם, אם הוא מפיל דבר מה, אם הוא קיבל מכה, אם הוא בוכה או צוחק, אם הוא עשה דבר חמוד וכדומה.

אחרי כל ההתקדמות הזו נשמע שאתם על דרך המלך וצועדים בה בביטחון. אך דעו כי ייתכן ובאמצע השליש הזה תחוו את משבר גיל 4 חודשים שבו אולי תרגישו שחלה רגרסיה במצב של התינוק. אך ההיפך הוא הנכון, מדובר בהתנהלות נורמלית לחלוטין שלפעמים קורית בעקבות קפיצת גדילה שבאה לידי ביטוי בצורך רב יותר במזון, בעלייה במשקל ובהרבה תשומת לב. קפיצת גדילה לא קורית רק פעם אחת בחייו של תינוק אלא יכולה להתרחש מידי תקופה. הדבר החשוב הוא לא להיבהל ולסייע לתינוק להמשיך ולהתפתח באופן תקין.

מגיל חצי שנה ועד תשע חודשים

בשליש הזה התינוק המתוק שלכם כבר יושב, זוחל על הבטן ואלי אפילו כבר עובר לעמידת שש ונע ברחבי הבית בביטחון מושלם. הוא כבר אוכל יפה ומשלב מזון מוצק, פירות וירקות עם תמ"ל או חלב אם, הוא כבר מזהה את שמו ואת שמם של הסובבים אותו, הוא כבר מזהה עצמו במראה והוא פעיל וערני יותר במהלך היום. מי שרוצה להתרשם עד כמה העולם חדש לקטנטנים מוזמן לצאת אל הסופר ולראות איך הם חוקרים בשקיקה את מדפי המוצרים השונים. פעילות שכזו עשויה לגרור אחרי שינה טובה שבה הם מעבדים את כל המידע החדש שנגלה לעיניהם בעת טיולכם בסופר.

כתבה זו היא תוכן ממומן.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן