אבעבועות הקוף: מצב חירום עולמי

כמה מקרי אבעבועות הקוף התגלו בעולם? כמה מהם בישראל? מי המדינות שבהן דווח על מקרי מוות עקב המחלה? ומה הקריטריונים לקבלת חיסון בישראל?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

אבעבועות הקוף
אבעבועות הקוף: מצב חירום עולמי. חיסונים בישראל לפי תנאים שקבע משרד הבריאות. צילום: Pixabay Ulrike Leone

WHO ארגון הבריאות העולמי הכריז לאחרונה על מצב חירום בשל התפשטות מחלת אבעבועות הקוף. הכרזה זו אמנם אינה מחייבת מבחינה משפטית או רפואית את המדינות, אך היא מהווה קריאה למדינות לפעולה מתואמת לטיפול בהתפרצות מסוכנת זו. מצב החירום הוכרז לאחר שמעל 7000 חולים אובחנו בארצות הברית ומעל 20 אלף חולים באבעבועות הקוף אובחנו ברחבי העולם בכ-80 מדינות.

על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית CDC אותרו עשרות אלפי מקרים ומתוכם נכון ל8.8.22 אובחנו מעל 7500 מאומתים לאבעבועות הקוף בארצות הברית לבדה. לאחר ארצות הברית, אירופה היא המובילה במספר מקרי המחלה הפעילים. כך לפי הCDC אותרו בספרד כ4900 מקרי אבעבועות הקוף. עד כה ספרד דיווחה על מקרה מוות אחד הקשור למחלה. גם בהודו אותרו מקרים של המחלה ונתוני התחלואה הרשמיים אינם גבוהים ואולם דווח על מקרה מוות הקשור לתחלואה באבעבועות הקופים. על פי CDC בגרמניה אובחנו מעל 2800 מקרי אבעבועות הקוף וכך גם באנגליה. בצרפת מעל 2400 מקרים אובחנו ואילו בהולנד קרוב ל1000 חולים.

עוד בנושא אבעבועות הקוף:

תנאים לקבלת חיסון אבעבועות הקוף

אבעבועות הקוף מתפשטת בעולם ובישראל. מעל 130 מקרים אותרו בישראל. כמו ברחבי העולם גם בישראל רוב המקרים של המחלה התגלו בקרב גברים המקיימים יחסים עם גברים. זאת למרות שהנגיף אינו ייחודי לאוכלוסיה זו ופוגע בכלל שכבות האוכלוסיה ונגרם עקב מגע פיזי. לכן, ההתמקדות בישראל בטיפול ומניעת אבעבועות הקוף בקבוצה זו באמצעות חיסון. החיסון ינתן לעת עתה רק לעומדים בתנאים הבאים. עם זאת משרד הבריאות צפוי לשקול הרחבה של החיסונים לאוכלוסיות נוספות בהתאם למצב ולמידת ההענות לחיסונים.

במשרד הבריאות נקבעו תנאים לקבלת חיסון:

1.גברים

2.מי שנולד אחרי שנת 1980

3.  א. מי שמקבל טיפול נגד נגיף HIV – טיפול PrEP במועד כלשהו מתחילת 2022

או  ב.נשאי HIV אשר חלו במחלת מין מסוג עגבת, זיבה או כלמידיה במהלך 7 חודשים אחרונים.

 

דילוג לתוכן