מחקר חדש מגלה: איך חברותיות מגינה ממחלות?

מהו הקשר בין חברותיות ויחסים בינאישיים טובים לבין מחלות? כיצד היחסים החברתיים שלנו משפיעים על חיידקי המעיים שלנו ועל בריאותנו?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהמדע
הקשר בין קשרים חברתיים לבין בריאות פיזית. צילום: Pixabay-StockSnap

מה הקשר בין חברותיות ויחסים בינאשיים טובים לבין מחלות? איך היחסים החברתיים שלנו משפיעים על חיידקי המעיים שלנו ועל בריאותנו? כיצד הקשר בין חברים בקבוצה משפיע על הבריאות הפיזית והחיידקים מהם אנו סובלים ממחלות וזיהומים? במחקר חדשני בחנו המדענים כיצד ההתנהגות החברתית של קופי מקוק החיים בטבע קשורה לחיידקים במעיים שלהם. במחקרים בעבר נמצא כי שייכות לקבוצה חברתית היא המנבא החזק ביותר להרכב המיקרוביום במעיים. פרטים בקהילה קופים שנבחנה במחקר בעבר הראתה שקופים שקיימו אינטראקציה בתדירות גבוהה יותר באמצעות טיפוח, התאפיין באוכלוסיות חיידקי מעי דומות.

במחקר זה, בחנו החוקרים קופים כדי להבין כיצד הם התקשרו זה עם זה וכמה הם היו ידידותיים. הם גם אספו דגימות צואתיות כדי לנתח את החיידקים הקיימים במערכות העיכול שלהם. במחקר מצאו המדענים כי קופים שהיו חברותיים יותר והיו להם קשרים חברתיים חזקים יותר עם אחרים התאפיינו במגוון רב יותר של חיידקי מעיים מועילים. חיידקים אלה חשובים לשמירה על בריאות טובה ומסייעים בעיכול. מצד שני, החוקרים מצאו כי קופים שהיו מבודדים יותר – כלומר פחות חברתיים הכילו במעיים פחות חיידקים מועילים אלה.

חיידקי מעי ויחסים חברתיים

המחקר ראה אור בכתב העת Frontiers in microbiology. המחקר העלה כי יש קשר בין התנהגות חברתית לבריאות הבטן בקופים אלה. מהמחקר ניתן להסיק זה מצביע על כך שלהיות חברתי ויצירת קשרים עם אחרים עשויה להשפיע לטובה על המגוון של חיידקי הבטן, שיכולים לתרום לבריאות הכללית. הבנת הקשר הזה בין אינטראקציות חברתיות לחיידקי מעיים בקופים עשויה להיות בעלת השלכות רחבות יותר גם על בריאות האדם. הממצאים מדגישים את החשיבות של מערכות יחסים חברתיות לא רק לרווחה נפשית אלא גם לבריאות גופנית. זאת באמצעות השפעה על אוכלוסית חיידקי מעי בריאה. אוכלוסיית חיידקי מעיים בריאה, משליכה על מגוון היבטים בריאותיים פיזיולוגיים. כך ממצאים מדעיים העלו כי חוסר איזון בחיידקי המעי יכלה להוביל להתפתחות מחלות כמו קרוהן וקוליטיס. חיידקי מעי מסוימים עשוים להשפיע על עליה במשקל ושיבוש בחילוף החומרים. החיידקים במעי נמצאו כמשפיעים גם על תפקוד מערכת החיסון. חיידקי מעי מסוימים מזיקים ועלולים להוביל לזיהומים במערכת העיכול, על פי ממצאים מדעיים.

כיצד קשרים חברתיים משפיעים על בריאותנו?

איך הקשרים החברתיים משפיעים על בריאותנו הפיזית באמצעות חיידקי המעי? לדברי המדענים, ניתן לייחס את ממצאי המחקר המקשר בין חברותיות בקופי מקאקים לחיידקי מעיים מועילים למספר גורמים:

  • העברה חברתית של מיקרואורגניזמים: החוקרים סבורים כי מיקרואורגניזמים מסוימים עשויים להיות מותאמים טוב יותר להעברה חברתית. דהיינו חיידקים מסוימים משותפים או מועברים ביתר קלות בין קופים (או אנשים) באמצעות אינטראקציות חברתיות כמו טיפוח Grooming. העברה זו עשויה להוביל למגוון רב יותר של חיידקים מועילים אלה בקופים חברותיים יותר.
  • התאמה גנטית: יתכן שלקופים מסוימים יש יותר התאמה גנטית (פרה-דיספוזיציה) להיות המארחים של חיידקי מעיים מועילים. גורמים גנטיים אלה יכולים להשפיע הן על התנהגותם החברתית והן על הרכב החיידקים בבטן שלהם.
  • השפעות סביבתיות: הסביבה בה הקופים חיים ומתקשרים זה עם זה עשויה גם היא למלא תפקיד. גורמים כמו תזונה, בית גידול וחשיפה לגורמי לחץ יכולים גם הם להשפיע על התנהגותם החברתית על סוגי החיידקים הקיימים במעיים של הקופים.
  • מתח וטיפוח: אינטראקציות של טיפוח בין קופים הוכחו כמפחיתות את רמות הלחץ. לרמות מתח נמוכות יותר יכולה להיות השפעה חיובית על בריאות הבטן על ידי שמירה על מיקרוביום מאוזן. לפיכך, קופים העוסקים בטיפוח חברתי יותר עשויים לחוות לחץ נמוך יותר, מה שמוביל לאוכלוסיות חיידקי מעי בריאוה יותר.
  • צפיפות ומגע חברתי: מחקרים קודמים הראו כי קשר חברתי תכוף וצפיפות אוכלוסית הקהילה יכולים לתרום לגיוון רב יותר של אוכלוסית חיידקי המעי. לקופים החיים בקבוצות חברתיות גדולות יותר עם אינטראקציות רבות יותר עשויים להיות מגוון גדול יותר של חיידקי מעיים כתוצאה מחשיפה מוגברת למינים מיקרוביאליים שונים.

 

מקורות מדעיים

Johnson, K. V. A., Watson, K. K., Dunbar, R. I., & Burnet, P. W. (2022). Sociability in a non-captive macaque population is associated with beneficial gut bacteria. Frontiers in microbiology, 13, 1032495‏.

Tung, J., Barreiro, L. B., Burns, M. B., Grenier, J.-C., Lynch, J., Grieneisen, L. E., et al. (2015). Social networks predict gut microbiome composition in wild baboons. eLife 4:e05224. doi: 10.7554/eLife.05224

Li, H., Qu, J., Li, T., Li, J., Lin, Q., and Li, X. (2016). Pika population density is associated with the composition and diversity of gut microbiota. Front. Microbiol. 7:758. doi: 10.3389/fmicb.2016.00758.

Belkaid, Y., & Hand, T. W. (2014). Role of the microbiota in immunity and inflammation. Cell157(1), 121–141. https://doi.org/10.1016/j.cell.2014.03.011

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן