מהי בדיקת ראייה ומתי מומלץ לבצע אותה?

מהי בדיקת ראייה ומתי מומלץ לבצע אותה? מה משמעות תוצאות הבדיקה ומה כוללת בדיקת הראייה?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

רפואת עיניים
מהי בדיקת ראייה ומתי מומלץ לבצע אותה?. צילום: Freepik

יש סיבות רבות ומגוונות לביצוע בדיקות ראייה. זוהי אחת הבדיקות החשובות ביותר, בייחוד בעידן הנוכחי שבו אנו מבלים זמן רב מהיום מול מסכים אשר פוגעים קשות בתפקודי הראייה. אלו המתלוננים על קושי בראייה, גם אם מדובר בעצימות נמוכה, מומלץ להם לבצע בדיקה אצל מומחה ולהבין את השינויים המתרחשים בעיניים. עבור ילדים, יכולים ליקויי הראייה לבוא לידי ביטוי גם בתחושה של אי שקט, קושי בריכוז וקשיי למידה. אצל מבוגרים מעל גיל 40, יכולים קשיי הראייה להופיע באופן נקודתי רק בקריאה או מול המחשב, או באופן נרחב יותר.

אבחון מוקדם של צורך במשקפיים יכול לתרום למניעת התדרדרות הראייה, וכמובן להוביל לשיפור משמעותי באיכות החיים. מומלץ לבצע בדיקות אלו כחלק מן השגרה השנתית, או בהתאמה לשינויי מצב. שינויי מצב יכולים לבוא לידי ביטוי בקושי בראייה מקרוב או מרחוק, או בתחושה של טשטוש ראייה, מאמץ, יובש, ראייה עכורה ועוד. בכל שינוי במצב הראייה, אשר שמים לב אליו לאורך פרק זמן, מומלץ לפנות לאופטומטריסט או רופא עיניים. אם אתם מרכיבים עדשות או משקפיים וחשים שינוי בראייה, זהו כמובן סימן לבדוק האם השתנה לכם המספר או לקבל הפנייה לבדיקות נוספות בהתאם.

מה כוללת הבדיקה?

בדיקת ראייה יכולה להתבצע במספר דרכים, ובהתאם לגילים ולצרכים השונים. על פי רוב, כוללת הבדיקה מספר שלבים: בדיקת חדות ראייה, המתבצעת באמצעות לוח שעליו כתובות אותיות או ספרות שהולכות וקטנות בגודלן ככל שיורדים בשורות. מהלך הבדיקה כולל ישיבה על כיסא במרחק קבוע מן הצג שעליו מוקרנות הספרות והקראה כאשר עין אחת מכוסה, לאחר מכן כשהעין השנייה מכוסה, ולבסוף כששתיהן פקוחות. בדיקה זו לא מהווה אינדיקציה לליקויי ראייה המבוססים על רוחק ראייה דוגמת היכולת למקד את העין.
סוג בדיקה נוסף הוא בדיקה ממוחשבת של שדה הראייה, אשר מתבצעת באמצעות טכנולוגיה הממפה את שדה הראייה באמצעות זרקור המאיר בכל פעם על נקודה שונה לאורך ולרוחב. במצב תקין, יכול אדם לראות בשדה ראייה של 180 מעלות ללא הפרעה. לעומת זאת, במצבים שבהם ישנה מחלה הפוגעת בשדה הראייה דוגמת גלאוקומה או צניחת עפעפיים, יאפשר פלט המחשב עם התוצאות לראות באילו אזורים מתרחשת פגיעה בשדה הראייה. בדיקה נוספת היא בדיקת קרקעית העין, המתבצעת במצבים שבהם יש תלונה כי הראייה עכורה, או שישנם הבזקי אור המפריעים לראייה. הבדיקה מתבצעת עם מצלמה דיגיטלית לרוב, המתבוננת ברשתית, בעצב הראייה ובכלי הדם, באמצעות אופטלמוסקופ. ניתן לאבחן באמצעות כך מצבים של היפרדות רשתית. בדיקת הראייה השגרתית, יכולה להתבצע בידי אופטומטריסט, אשר אם יזהה עין עם מצבי ליקוי שונים יוכל להמליץ על המשך אבחון אצל רופא עיניים.

משמעות התוצאות

אם קיבלתם את תוצאות הבדיקה ואתם לא ממש בטוחים איך לקרוא אותה, הינה הסבר על התוצאות. חדות ראייה 6/6 מוגדרת כחדות התקינה. לוח הבדיקה ממוקם במרחק שישה מטרים מן הנבדק, 6/6 משמעותו כי הנבדק יכול בשתי העיניים, ובכל עין בנפרד לקרוא עד השורה הקטנה ביותר ממרחק של שישה מטרים. אם קיבלתם תוצאה שבה המספר השני נמוך מה-6 הראשון, דוגמת 6/3 משמעות הדבר היא כי אתם בעלי חדות ראייה גבוה מן הממוצע. לעומת זאת, אם קיבלתם תוצאה שבה המספר השני גבוה מהראשון, דוגמת 6/30, משמעות הדבר היא כי חדות הראייה שלכם נמוכה מהממוצע. מתחת ל6/12 תצטרכו להרכיב משקפיים או עדשות כדי למנוע סיבוכים ולשפר את איכות הראייה. אם קיבלתם תוצאה נמוכה תופנו לרופא עיניים לבדיקות המשך.

כתבה זו היא תוכן מקודם.

דילוג לתוכן