הירק הטעים שמועיל למערכת העיכול ובריאות הלב

מיהו הירק הטעים והפופולרי המועיל לבריאות הלב, ויסות לחץ הדם, שמירה על מערכת העיכול ולבריאות העצם?

תזונה
יתרונות בריאותיים של תפוחי אדמה לצד חסרונות בצריכתם. צילום: Sabrina Pixabay

מיהו הירק הטעים והפופולרי המועיל לבריאות הלב, ויסות לחץ הדם, שמירה על מערכת העיכול ולבריאות העצם? אלה הם תפוחי אדמה. אמנם צ'יפס הוא מזון פופלרי המבוסס על תפוחי אדמה שיכולים להשמין ולפגוע בבריאות. ואולם בצריכה מתונה, תפוחי אדמה אפויים או מבושלים יכולים לטמון עבורנו גם תועלות בריאותיות.

תפוח האדמה, ירק עממי וזמין, הוא הרבה יותר מעוד תוספת לארוחה. מתחת לקליפה מסתתר עולם שלם של ערכים תזונתיים מרשימים, ויטמינים, נוגדי חמצון, רכיבים ביולוגיים פעילים, סיבים תזונתיים ומינרלים. אלה עשויים לסייע לבריאותנו. מהם אותם ערכים תזונתיים? ומאידך כיצד תפוח אדמה עשוי להזיק?

ערכים תזונתיים מגוונים

תפוח אדמה כולל פחמימות וכמות קטנה של חלבונים. הוא לא מכיל שומן כמעט בכלל. תפוח אדמה הוא מזון דל שומן. ואולם עם צ'יפס או טיגון המצב משתנה והוא הופך למזון משמין ומזיק. לצד זה יש בו סיבים תזונתיים. סיבים תזונתיים, מהווים רכיב חשוב לתפקוד תקין של מערכת העיכול, לתחושת שובע. ומה עוד יש בתפוח אדמה?

  • ויטמינים: תפוח אדמה עשיר בוויטמין C. ויטמין זה חשוב לחיזוק מערכת החיסון. תפו"ד כולל גם ויטמין B6 החשוב לתפקוד תקין של מערכת העצבים. לצד זה הוא מכיל גם ויטמין K החיוני לקרישת הדם ובניית עצם, וחומצה פולית החיונית לבריאות מערכת הרבייה ולתפתחות תקינה של העובר.
  • מינרלים: תפוח אדמה מכיל גם אשלגן, מגנזיום, זרחן, ברזל ונחושת. הללו מהווים מינרלים חיוניים לתפקוד תקין של מערכות רבות בגוף.
  • נוגדי חמצון: תפוח אדמה מכיל נוגדי חמצון רבים. בין היתר יש בו קרוטנואידים , המסייעים להגן על הגוף מפני נזקי הרדיקלים החופשיים.
  • רכיבים ביולוגיים פעילים: תפוח אדמה מכיל מגוון רכיבים בעלי פעילות ביולוגית, ביניהם כולין, המסייע לשמירה על בריאות תאי המוח והכבד.

10 יתרונות בריאותיים של צריכת תפוחי אדמה:

מהם היתרונות הבריאותיים של תפוחי אדמה? כיצד הרכיבים בהם עשויים לסייע לבריאותנו?

  • חיזוק מערכת החיסון: ויטמין C בתפוחי אדמה מועיל לחיזוק מערכת החיסון ומגן מפני מחלות זיהומיות.
  • שמירה על בריאות מערכת העיכול: הסיבים התזונתיים בתפוחי אדמה מסייעים לתנועתיות המעיים, מונעים עצירות ותורמים לתחושת שובע. קיימים ממצאים מדעיים בנושא, אך נציין כי ממצאים אחרים מצביעים על כך שייתכן שהשפעתו להפחתת משקל אינה חד משמעית.
  • בריאות הלב: אשלגן ומגנזיום המצויים בתפוחי האדמה מסייעים לוויסות לחץ הדם. הם תורמים לבריאות כלי הדם ומפחיתים את הסיכון למחלות לב.
  • בריאות מערכת העצבים: ויטמין B6 בתפוחי אדמה חיוני לתפקוד תקין של מערכת העצבים. ויטמין זה משפר את מצב הרוח ומפחית סיכון לדיכאון.
  • בריאות העצם: ויטמין K בתפוחי אדמה חיוני לספיגת סידן. ויטמין זה מחזק את העצמות ומפחית את הסיכון לאוסטאופורוזיס.
  • בריאות מערכת הרבייה: חומצה פולית בתפוחי אדמה מועילה לבריאות מערכת הרבייה.
  • הגנה מפני סרטן: נוגדי החמצון בתפוחי אדמה מסייעים להגן על הגוף מפני נזקי הרדיקלים החופשיים. בכך הם מפחיתים את הסיכון להתפתחות מחלות סרטן.
  • שיפור תפקוד המוח: כולין בתפוחי אדמה תורם להתפתחות המוח ולשמירה על בריאות המוח ותפקודו.

עוד נציין שצריכה עודפת של תפוחי אדמה, במיוחד תפוחי אדמה מטוגנים, עלולה להוביל לעלייה במשקל, לסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם ולבעיות בריאותיות נוספות. לכן, מומלץ לצרוך תפוחי אדמה במידה ולבחור בשיטות בישול בריאות יותר, כמו אפייה, בישול או אידוי.

העדיפו לצרוך תפוחי אדמה עם קליפתם, שם מרוכז חלק נכבד מהרכיבים התזונתיים החיוניים, ללא טיגון, תוך שילוב בתזונה מגוונת עתירת ירק ופרי. אם הינכם סובלים ממצב רפואי, בעיה או תסמין בריאותי, פנו לרופא לייעוץ ואבחון. שימוש בתזונה בריאה, תוספים או תרופות ללא מרשם עשויה לטפל בתסמינים אך יש להוועץ עם רופא להתאמת התזונה והטיפולים רק לאחר ייעוץ ואבחון מקיף.

צריכת תפוחי אדמה (לא מטוגנים): מתי היא עלולה להזיק?

למרות היתרונות הבריאותיים הרבים של תפוחי אדמה, צריכה שלהם, גם בצורתם הלא מטוגנת, עלולה להזיק בדרכים מסוימות:

1. עלייה במשקל: תפוחי אדמה עשירים יחסית בפחמימות, בעיקר בצורת עמילן. צריכת יתר של פחמימות, ללא פעילות גופנית מספקת, עלולה להוביל לעלייה במשקל ולאגירת שומן בגוף.

2. סוכרת: אינדקס גליקמי גבוה יחסית: תפוחי אדמה בעלי אינדקס גליקמי גבוה יחסית, כלומר הם גורמים לעלייה מהירה ברמות הסוכר בדם. אנשים עם סוכרת או נטייה לסוכרת צריכים להקפיד על צריכת תפוחי אדמה במידה ולבחור זנים בעלי אינדקס גליקמי נמוך יותר אם בכלל.

3. לחץ דם: תפוחי אדמה מכילים באופן טבעי כמות נתרן מסוימת. צריכה גבוהה של נתרן עלולה להוביל לעלייה בלחץ הדם, בעיקר אצל אנשים הסובלים מיתר לחץ דם.

4. בעיות עיכול: תפוחי אדמה מכילים רכיבים שיכולים להשפיע באופן שלילי ואינם בריאים כמו α-solanine and α-chaconine. בנוסף, אצל אנשים רגישים: אצל אנשים מסוימים, צריכת תפוחי אדמה, בעיקר בצורתם הלא מבושלת, עלולה לגרום לתופעות עיכול לא רצויות כמו נפיחות, גזים וכאבי בטן.

5. אינטראקציות תרופתיות: תרופות מסוימות: ישנן תרופות מסוימות שעשויות לקיים אינטראקציה עם רכיבים בתפוחי אדמה. חשוב להתייעץ עם רופא או רוקח לפני צריכת תפוחי אדמה מרובה במידה ונוטלים תרופות כלשהן.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן