חושבים שאתם סובלים מאלימות במשפחה? בדקו עכשיו

אלימות במשפחה מתרחשת בכל שכבות ורבדי האוכלוסייה ובכלל זה בכל המגזרים, הדתות ואינה קשורה גם למצב כלכלי או לרמת ההשכלה. תופעה זו מוגדרת ככזו המתרחשת במסגרת המשפחה הגרעינית, המשפחה המורחבת או גם בהקשר של יחסים בין בני זוג, כולל בני זוג לשעבר. אלימות זו מתייחסת לכל התעללות פיזית, מינית, רגשית או פיננסית המתרחשת בתוך מערכת יחסים ביתית או אינטימית. ההתנהגות האלימה יכולה ללבוש צורות רבות ויכול להיגרם לאנשים מכל גיל, מין או רקע. אלימות במשפחה יכולה להתרחש בכל סוג של מערכת יחסים, לרבות נישואים, יחסי היכרויות ואפילו בין אחים או בני משפחה אחרים. לאלימות זו עלולות להיות השלכות חמורות וארוכות טווח על הבריאות הפיזית, הרגשית והנפשית של אלה שסובלים ממנה.

אלימות במשפחה נפוצה הרבה יותר ממה שחושבים. כך למשך מחקר שפורסם בישראל על ידי מדענים מאונ' בן גוריון אודות אלימות כלפי נשים במשפחה העלה כי כבר בשנת 2016 הנתונים מצביעים על כך שכ-40 אחוז מהנשים דוחו שחוו אלימות כלשהי מצד בן זוגן. כ4.6% מהנשים סבלו מאלימות מילולית או נפשית; 28.6% דווחו על אלימות מילולית או נפשית ו-26.1% דווחו על אלימות חברתית ועוד.

בעיה זו, שהוגדרה גם באמנת איסטנבול, האמנה למניעה ומאבק באלימות כלפי נשים ואלימות במשפחה, אמנה שחתומות עליה 45 מדינות (ישראל לא חתמה על האמנה מטעמים שונים), הגדירה גם מהם המעשים, למשל: אלימות פיזית, אלימות מינית, התעללות רגשית או אלימות כלכלית המתרחשים בתא המשפחתי. דוגמאות נוספות לאלימות כוללות גם הטרדות, מעקבים, הצרת צעדים, בידוד חברתי, מניעת שליטה, פגיעה פיזית וגם הפחדה. במקרים קיצוניים, אלימות במשפחה גם מסתיימת ברצח. לאלימות במשפחה השפעה מכרעת גם על הילדים וחלק מהם הופכים לנערים אלימים בעצמם. אלימות זו שמה אותם בקבוצת סיכון.

אלימות במשפחה בישראל

בישראל, שגם בה תופעת האלימות במשפחה רק גוברת עם השנים, פיתח משרד הבריאות שאלון זיהוי למצבי סיכון דיגיטלי ופשוט (השאלון פותח על ידי משרד הרווחה בשיתוף הוועדה הבין-משרדית למאבק באלימות), בשפות העברית, ערבית, אנגלית, רוסית ואמהרית המלווה את הממלא בצורה פשוטה וברורה, שאלה אחר שאלה כולל אחוזי התקדמות של ממלא השאלון. השאלון, שמאפשר מענה אנונימי ובקלות מכיל שאלות המנווטות את הממלא, וגם בודקות על קשרים חברתיים, סטטוס נוכחי, והכל בפונט ובצבעים מאירי עיניים. בסוף השאלון לזיהוי מצבי סיכון, מקבלים ממש תוצאה מדוייקת, עם הסברים, הפניות והמלצה שעוזרת או לפחות מחדדת לכל אחד מאיתנו לזהות אם הוא נמצא במצב סיכון. שאלון זה, שהוא חלק מהמאבק באלימות במשפחה.

בתוצאות הסופיות של השאלות, הוא מספק מידע על דרכי הכוונה ופרטים הכוללים סיוע מתאים. במידה אותם חושבים שאתם, או מישהו שאתם מכירים סובל או בפוטנציאל לאלימות במשפחה ומצריך פנייה לעזרה, תוכלו גם אתם לבדוק זאת באמצעות השאלון.

למילוי השאלון לחצו כאן 

אם אתם חושבים שהשאלון עשוי לעזור לאחרים – שתפו איתם את הקישור!

האם את או אתה במערכת יחסים אלימה?

תשדיר של לשכת הפרסום הממשלתית: האם את במערכת יחסים אלימה? בדקי באמצעות השאלון ואל תתעלמי!

 

דילוג לתוכן