האם שום מוריד כולסטרול?

מאכלים שונים מסייעים להפחתת הכולסטרול הרע והעלאת הכולסטרול הטוב בדם. האם שום מוריד כולסטרול? האם וכיצד שום או בצל משפיעים על הפחתת רמות הכולסטרול בגופנו ? לפניכם מידע וממצאים מחקריים מרתקים בנושא השפעת צריכת שום ובצל על כולסטרול.

האם שום מוריד כולסטרול?.Couleur צילום: Pixabay
האם שום מוריד כולסטרול?.Couleur צילום: Pixabay

לפני המענה על התשובה האם שום מוריד כולסטרול וכיצד בצל משפיע על הכולסטרול בדם, נציין כי אמנם שום ובצל הוכחו כמסייעים להפחתת כולסטרול אך מלבד שום להורדת כולסטרול ניתן לנקוט בשינויים רחבים יותר ולא נקודתיים בלבד, באורחות החיים כדי להלחם בכולסטרול ובטריגליצרידים בדם.

אולי יעניין אותך גם בנושא כולסטרול וטריגליצרידים גבוהים בדם:

כך, מעבר לאפשרות של צריכת תרופות להורדת כולסטרול ניתן להתחיל בביצוע פעילות גופנית, הפחתת עישון עד הפסקתו והפחתת צריכת אלכוהול. בנוסף, נוכל לשנות את התפריט התזונתי ולצרוך מזונות המפחיתים את הכולסטרול הרע ומעלים את הכולסטרול הטוב או מטפלים בעודף טריגליצרידים בגופנו. למשל צריכת מזונות עם כולסטרול טוב כמו דגנים מלאים כמו שיבולת שועל, יין אדום, שוקולד מריר או שמן זית. ולצד זה הפחתת מאכלים עם כולסטרול רע ומזיק כמו אוכל מטוגן, בשר עתיר שומן, מוצרי חלב וגבינות שמנות, גלידות, ממתקים, אוכל מעובד כמו עוגיות ועוגות, חטיפים ואלכוהול.

בכל מקרה, חשוב להיוועץ ברופא מומחה על מנת לקבל המלצות מקיפות לשינוי אורחות החיים, התזונה, הפעילות ואבחון מדויק בהתאם למצב הרפואי, המחלות והתרופות השונות שאותו אדם נוטל כדי להתאים לו טיפול מיטבי. זאת באמצעות טיפולים טבעיים להורדת כולסטרול או בעזרת תרופות כמו סטטינים או בשינוי אורחות החיים כאמור.

האם שום מוריד כולסטרול?

האם שום מוריד כולסטרול בדם? כיצד בצל משפיע על רמות הכולסטרול? באיזה אופן שום מועיל להורדת כולסטרול על פי ממצאים מדעיים? לפניכם ממצאים מדעיים לגבי התשובה לשאלה האם שום מוריד כולסטרול ובאיזה שיעור?

ממצאי מחקר מטא אנליזה העלו כי צריכת תוספי שום  בכ12% בהשוואה לתרופת דמה ללא כל חומר פעיל. זאת כבר לאחר כמה שבועות של שימוש בתוסף השום אשר הוביל להורדת הכולסטרול. ממצאים אלה זכו לאישוש על ידי סקירות מדעיות אודות מחקרים שונים בנושא הקשר בין שום להפחתת כולסטרול LDL (כולסטרול רע) וכולסטרול כללי.

ממצאים נוספים העלו כי שום משפיע על רמות השומנים בדם. במחקר נמצא כי השום מפחית את רמות הכולסטרול הרע LDL ומשפר את רמות הכולסטרול הכלליות במידה והוא נצרך יותר מחודשיים, בקרב מטופלים בעלי כולסטרול גבוה.

ממצאי מחקר שנערך על 112 חולים בעל שומני דם (כולסטרול וטריגליצרידים) גבוהים בגילאי 30 עד 60 העלו כי מי שצרך שום הפחית את רמות הכולסטרול בכ10%.

במחקר בחנו החוקרים את ההשפעה על שומני דם בקבוצות השונות. קבוצה ראשונה צרכה 20 גרם שום ביום לצד כפית של מיץ לימון. קבוצה שניה צרכה 20 גרם שום ליום בלבד ללא לימון. קבוצה שלישית קיבלה רק כפית מיץ לימון על בסיס יומי. קבוצה רביעית של ביקורת לא קיבלה שום או מיץ לימון. ממצאי המחקר הראו בקבוצה הראשונה ירידה ברמות הכולסטרול הכללי של כ41 וירידה בכולסטרול הרע LDL בשיעור של כ-30 יחידות. וכן ירידה בפיברינוגן בשיעור של 111 יחידות. קבוצה זו הראתה גם שיפור בלחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי. בקבוצה השנייה שצרכה רק שום ניכרו שיפורים משמעותיים גם כן אך פחות דרמטיים בהשוואה לקבוצה שנטלה גם מיץ לימון. בקבוצה שצרכה רק מיץ לימון ניכר הבדל אך קטן בהרבה בהשוואה לשתי הקבוצות שבהן נעשתה גם צריכה של שום.

ומה באשר להשפעתו של בצל להפחתת כולסטרול? האם בצל מוריד כולסטרול בדם? ממצאים מחקריים העלו כי שימוש בבצל – למשל בתוספי תזונה הפחיתו את רמות הכולסטרול בדם באופן מובהק.  ממצאים מחקריים העלו כי הפלבונואידים בבצל הפחיתו את רמות הכולסטרול הרע LDL באנשים בעלי עודף משקל בעלי סיכון לתחלואה קרדיו ווסקולרית.