אובאיטיס – מה זה וכיצד מטפלים?

מה זה אובאיטיס? כיצד מאבחנים דלקת ענביה? מהם הטיפולים באובאיטיס וכיצד מועילה הרפואה הסינית למחלות עיניים – כאפשרות טיפול לאובאיטיס?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

רפואת מומחיםרפואת עיניים
אובאיטיס – מה זה וכיצד מטפלים? צילום: Pixabay

מחלת עיניים חמורה שעשויה לגרום לפגיעה קשה בראייה ועד לעיוורון היא אובאיטיס. למרות שלא מדובר במחלת העיניים השכיחה ביותר, ההשלכות שלה על חיי מי שסובל ממנה הינן משמעותיות במיוחד. על כן יש להתייחס לכל תהליך האבחון הטיפול כלפיה בכובד ראש. על המחלה, כיצד מאבחנים אותה וכיצד הרפואה הסינית למחלות עיניים יכולה לעזור בטיפול בה נפרט במאמר זה.

מה זה אובאיטיס?

אובאיטיס הינה מחלה דלקתית תוך עינית. היא נגרמת על רקע מזהמים פתוגניים שונים (כגון וירוסים, חיידקים ופטריות). ואולם אך לעיתים היא מתרחשת מסיבות אחרות, כגון שימוש בתרופות, מצבים רפואיים שונים ועוד. מחלת האובאיטיס קרויה על שם האזור האנטומי שנפגע במחלה זו – אוביאה ובעברית – ענב. לכן היא קרויה גם דלקת ענביה. האוביאה ממוקמת בין החלק הלבן של העין ומגיעה עד הרשתית. אוביאה מכילה אזור קדמי, אמצעי ואחורי, כאשר החלקים החבויים יותר שלה (האחוריים והאמצעיים) הינם פחות שכיחים במעורבות המחלה. זאת לעומת החלק הקדמי שאחראי על רוב מקרי המחלה שמתגלים.

התסמינים העיקריים של מחלת האובאיטיס כוללים אדמומיות בעיניים, שינויים בצבע העיניים, ירידה בראייה, הפרעות ראייה (הופעת "עננים", כתמים שחורים) ולעיתים אף הופעת כאבים (בעיקר באובאיטיס קדמית). עיוורון הינו סיבוך נדיר של המחלה והוא נובע בעיקר מהיעדר או חוסר טיפול הולם.

כיצד מאבחנים דלקת ענביה?

על מנת לקבוע האם מטופל סובל מאובאיטיס, ראשית כל יש לנסות ולאתר את נוכחותם של גורמים נפוצים אשר יכולים לגרום לה. למשל, נגיף ההרפס ותרופות נגד מחלות אחרות (למשל, איידס) במקרה של אובאיטיס קדמית. או למשל מחוללים זיהומיים כלשהם או מחלה אוטואימונית ברקע במקרה של אובאיטיס אחורית ועוד. בנוסף יש לבדוק האם הדלקת אכן ממוקמת באזור האוביאה. לשם כך יש לבצע בדיקות שונות, שחלקן מיועדות לשלול מחלות אחרות של העין. למשל, בדיקת טונומטריה (מדידת הלחץ התוך עיני), אופטלמוסקופיה לבדיקת החלק האחורי של העין, בדיקת מנורת סדק (Slit-Lamp) וכמו כן בדיקות הדמיה כגון OCT, MRI ועוד. במקרה של חשש כי אכן מדובר על דלקת ענביה, הרופא המטפל אף עשוי להורות על ביצוע בדיקות דם ואנליזה של נוזלים מתוך העין.

הטיפול המערבי-קונבנציונלי באובאיטיס

ישנם מספר טיפולים שהרפואה המערבית-קונבנציונלית מציעה למטופלי אובאיטיס. הטיפולים הללו נועדו להביא להפחתת הדלקת במקום ולמנוע פגיעה בראייה. הטיפולים מפחיתים את התגובה החיסונית שגורמת לדלקת במקום ומטפלים גם בגורמים למחלה, אם זוהו בוודאות. כאשר מושגת שליטה במצב, המטרה היא לשמר את תפקודי העין ככל שניתן ולמנוע מצב בו המחלה מתלקחת מחדש, תופעה אופיינית שמתרחשת אצל מי שסובל מאובאיטיס. אפשרויות הטיפול כוללות שימוש בזריקות סטרואידים (מוצא אחרון בשל תופעות לוואי אפשריות קשות), טיפות עיניים להפחתת דלקת (יעילות רק עבור אובאיטיס קדמית), תרופות ביולוגיות וניתוחים.

הרפואה הסינית למחלות עיניים – אפשרות טיפול לאובאיטיס

עוד אפשרות שרבים פונים אליה, לאחר היוועצות רפואית, כאשר ישנו חשש או מתגלה כי הם סובלים מבעיית אובאיטיס היא רפואה סינית למחלות עיניים. מדובר בטיפולים טבעיים אשר יכולים להשתלב היטב עם הטיפולים הרפואיים שמקבלים ולתרום להם. טיפולי הרפואה הסינית למחלות עיניים עשויים לסייע במניעת התדרדרות המחלה בעת התלקחות חריפה. כמו כן, טיפולים אלה עשויים לרווח את פרקי הזמן בין ההתלקחויות ופעמים רבות אף מונעים את חזרתן לחלוטין.

הרפואה הסינית למחלות עיניים משתמשת באמצעים שונים, ביניהם דיקור סיני וצמחי מרפא. כל זאת בהתאמה אישית למטופל והאבחנה שלו ולאחר ייעוץ רפואי, אבחון וטיפול קונבנציונלי במחלה. בנוסף, בטיפולי רפואה סינית, המטופלים מקבלים מהמטפל גם המלצות תזונתיות שעשויות לסייע למטופל לנהל אורח חיים בריא יותר, כזה שמיטיב עם יכולות הגוף להתמודד עם אובאיטיס, מה שעשוי לתרום רבות להצלחת הטיפול. למידע נוסף בנושא, היכנסו לאתר של איתי שרף בכתובת itaysharf.com.

מאמר זה הינו תוכן ממומן.

דילוג לתוכן