אולטרסאונד ריאות לאבחון קורונה

מדענים ישראלים מאפשרים שיפור אבחון חולי הקורונה באמצעות אולטרסאונד ריאות

דקל שחף

עודכן בתאריך

נגיף קורונהבדיקות דם
אולטרסאונד לריאות וגילוי קורונה. אילוסטרציה: Pixabay Gerd Altmann

מדענים ישראלים פיתחו מודל לשיפור אבחון חולי קורונה בעזר אולטרסאונד לריאות. מדעני אונ' בגן גוריון בשיתוף פעולה עם חברת סמביוניקס יצרו מודול אימון ייחודי שיאפשר לרופאים לרכוש מיומנות לאבחון מדויק ומהיר באמצעות מכשיר האולטרסאונד. החל מהשבוע יתבצעו הדרכות בבתי חולים ברחבי הארץ

אמנם בישראל מגפת הקורונה לא התפשטה והובילה למימדי מוות מצערים כבמדינות אחרות אולם ישנה חשיבות רבה לאבחון והגנת המטופלים. המצב הרפואי מחייב את הצוותים הרפואיים בבתי החולים לשנות את כל פרוטוקולי הטיפול בחולים ולהיעזר באמצעים טכנולוגיים, להבטחת בריאות המטופלים והגנה על הצוות הרפואי.

שיפור אבחון חולי הקורונה באמצעות אולטרסאונד ריאות

מערכות פשוטות להעברה כמו מכישרי אולטרה סאונד ניידים חשובים ביותר. מחקרים ועדויות מסין ומאיטליה מלמדים כי שימוש במכשירי אולטרא-סאונד ניידים, "הסטטוסקופ החדש", מאפשרים לשפר את הליך האבחון של חולי הקורונה, בעזרת בדיקה פשוטה ולא פולשנית. זאת תוך שמירת המיגון של הצוות הרפואי. בדיקת אולטרסאונד יכולה להתבצע ליד מיטת החולה. לכן היא חוסכת את השינוע המורכב למכון הדימות. דבר זה בעל ערך רב ביותר במיוחד כנגד הפצת המחלה המדבקת בבית החולים. בדיקת האולטרה סאונד הינה חלק מהפרוטוקול הכולל של אבחון חולים החשודים בקורונה במרכזים רפואיים בכל העולם.

פיתוח מודול ייחודי המאפשר אימון לאבחון נגיף הקורונה באמצעות אולטרסאונד ריאה נעשה בהתגייסותה של חברת סמביוניקס הישראלית – חטיבת הסימולטורים של 3D Systems העולמית. החברה מתמחה בפיתוח וייצור סימולטורים רפואיים, כולל סימולטורים בתחום האולטרסאונד. היא התגייסה  למאבק בקורונה, בפיתוח מודול ייחודי המאפשר אימון לאבחון נגיף הקורונה באמצעות אולטרסאונד ריאה.

פיתוח זה נעשה בשיתוף פעולה עם צוותים רפואיים בעולם ובישראל, ביניהם ד"ר ליאור פוקס חבר סגל הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון ורופא בכיר במחלקה לטיפול נמרץ פנימי במרכז הרפואי אוניברסיטאי סורוקה וד"ר שירלי פרידמן רופאה בכירה במרכז הרפואי איכילוב תל אביב.

אבחון מהיר, יעיל ומהימן יותר

Ultrasound Point Of Care – POCUS היא תחום רפואי בו גורמי מקצוע רפואיים מאבחנים מחלות באופן יעיל, מהיר ומדויק יותר על ידי שימוש במכשור אולטרסאונד.

באוניברסיטה מציינים כי "הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון הובילה בשנים האחרונות מהפכה בהוראת תורת ה-Ultrasound Point Of Care כשהוסיפה מיומנות זו לארגז הכלים של כל הסטודנטים לרפואה. בהובלת ד"ר ליאור פוקס, המרכז את הוראת התחום באוניברסיטה, נרכש הסימולטור המתקדם בעולם בתחום האולטראסאונד והוכשרה קבוצת סטודנטים כמתרגלי POCUS ."

אימונים במערכת מתבצעים כבר בימים אלו. זאת באמצעות סימולטור נייד. סטודנטים לרפואה מאוניברסיטת בן-גוריון שהוכשרו להדרכה בתחום, בהובלת הסטודנט תומר גת עוברים בהתנדבות בין בתי החולים ומדריכים את הצוות הרפואי כיצד לאבחן חולי קורונה. ההדרכה נעשית בהליך פשוט של סימולטור ריאה המדמה פתולוגיות ריאתיות אופיניות לדלקת ראות וירלית והתהוות סימנים מסוכנים. באופן זה הרופאים יכולים לשפר את מיומנותם כדי שבזמן אמת יבצעו אבחון מהיר ויעיל ובעיקר מהימן.

"הסימולטורים של החברה לרבות אלו לאימון אולטרסאונד "משמשים סטודנטים לרופאה וצוותים רפואיים ברחבי העולם מזה שנים. הוכח כי אימון על סימולטור בהכרח משפר את דיוק ההליך הרפואי בזמן אמת ומקצר את עקומת הלמידה. אין ספק כי בזמן זה, בו נוצר עומס רב על בתי החולים, שיפור מיומנות הצוות הרפואי הוא קריטי יותר מתמיד." מציין טל אבזיז, מנהל תחום הדימות בחברת סמביוניקס 3D Systems "אנו שמחים על הנכונות של אוניברסיטת בן-גוריון, בי"ח סורוקה ובי"ח איכילוב להתגייס למאמץ ולאפשר לכלל הצוותים הרפואיים ברחבי הארץ להתמקצע בכל הקשור לאבחון חולי קורונה באמצעות אולטרסאונד ריאה".

 הדרכה ממוקדת אולטראסאונד ריאות

רופאי ריאות ורופאים פנימאים המטפלים בחולי קורונה בבתי החולים ברחבי הארץ  פנו  לקבלת הדרכה באמנות זו הממוקדת באולטראסאונד ריאה. זאת לנוכח הידע המתקדם שנצבר באוניברסיטה. יתרה על כן, סרטוני הדרכה הופקו אודות סימולטור הפקולטה הכוללים פתולוגיות נפוצות בדלקת ראות וירלית כולל קורונה ואלו הופצו בתפוצה נרחבת.

"מחלת הקורונה מתבטאת בעיקר בכשל נשימתי חריף עם בצקת ודלקת בריאות שמתפשטת בצורה מהירה מאד. מהדיווחים שאנחנו מקבלים מסין ומאיטליה, שימוש בשיטה של אולטרא סאונד ליד מיטת החולה מספקת בדיקה פיזיקלית הרבה יותר מדויקת וחדה שמאפשרת לזהות מוקדם יותר את ההתהוות של המחלה ולהבין אילו חולים נמצאים בסכנה מבלי לשבור את מעטה ההגנה של הצוותים הרפואיים שכן בחולים אלו אסור להשתמש בסטטוסקופ ומורכב מאד להוציא אותם לצילום חזה ובדיקת CT." אומר ד"ר ליאור פוקס "במצב שנוצר המיומנות של ביצוע בדיקת אולטראסאונד ליד מיטת החולה הפכה לחלק קריטי בפרוטוקול האבחון לחולי קורונה. הרתמות הסטודנטים להדרכות מאפשרת למורים שלהם- רופאים מסורוקה- להמשיך בעבודה הקלינית הרציפה בימים אלו כמו גם בהפחתת חשיפת רופאים לרופאים ממרכזים שונים בימים מורכבים אלו".

ד"ר שירלי פרידמן מסכמת את הדברים בציינה כי: "לאולטרסאונד יש תפקיד חשוב לא רק באבחון דלקת ראות מקורונה אלא גם במעקב מהלך המחלה בחולה המאושפז במחלקה ובניטור התגובה לטיפול ולהנשמה בחולה קשה בטיפול נמרץ".

 

דילוג לתוכן