פלטפוס – כל השיטות לטיפול והתמודדות

פלטפוס קשיח ופלטפוס גמיש - מהם ההבדלים? איך מזהים פלטפוס אצל מבוגרים? איך מזהים פלטפוס אצל ילדים? טיפול בפלטפוס - כך תעשו זאת נכון

דקל שחף

עודכן בתאריך

אורטופדיה
צילום: Pexels

פלטפוס זוהי בעצם תופעה מוכרת כאשר מדובר על תחום אורתופדיית כף הרגל, כאשר ניתן לזהות תופעה זו על ידי מספר דרגות חומרה שונות. מקור שמה של תופעת הפלטפוס הוא בשפה האנגלית, כאשר הביטוי שממנו בא שמה של תופעה זו הוא Flat Foot – רגליים שטוחות. למעשה, אדם הסובל מלטפוס הוא אדם הסובל מרגל שטוחה, כזו אשר כל המשטח שלה נוגע בקרקע, כאשר הדבר יכול להתרחש בעקבות קשת אורכית נמוכה או שטוחה. אז מה צריך לדעת לפני שמתחילים לטפל בפלטפוס, מהן דרגות החומרה השונות של תופעה זו וכיצד ניתן לטפל בה מלבד בחירת מדרסים בהתאמה אישית? על כך ועוד החלטנו להסביר לכם במהלך כתבה זו.

התפתחות הקשת האורכית

בעת בה אנו מדברים על פלטפוס, חשוב קודם לכן להסביר על התפתחות הקשת האורכית. ובכן, אצל מרבית הפעוטות נראה כי הקשת האורכית לא מפותחת עדיין מספיק, כך שכפות רגליים שטוחות אצל תינוקות זהו בהחלט עניין נפוץ למדי. למעשה, אותה הקשת מתחילה להתפתח אצל מרבית האנשים לקראת תקופת הנעורים, אם כי ראוי לציין שרק לקראת תקופת הבגרות יהיה ניתן לבצע אבחון של רגליים שטוחות שכן, מדובר על תופעה שבממוצע אחד מכל שבעה מבוגרים סובל.

כמו כן, חשוב מאוד להדגיש כי קיימות לתופעת הפלטפוס מספר דרגות שונות, כאשר פלטפוס קל בדרך כלל לא יביא איתו כאבים ממשיים שפוגעים באיכות החיים, אלא מסתכם בתחושת אי נוחות.

פלטפוס קשיח ופלטפוס גמיש – מהם ההבדלים?

כאשר מדובר על הסוגים השונים של פלטפוס, כדאי לציין כי הנפוץ שבהם הוא פלטפוס גמיש, פלטפוס אשר בא לידי ביטוי במקרים בהם הקשת האורכית שבכף הרגל נוגעת כולה בקרקע. מנגד, סוג אחר של פלטפוס שבמרבית המקרים הוא "נרכש", כלומר מגיע עם השנים בעקבות שלל גורמים הוא פלטפוס קשיח, פלטפוס בו הקשת האורכית כלל לא קיימת וכף הרגל שטוחה לחלוטין בכל מצב.

איך מזהים פלטפוס אצל ילדים?

בדרך כלל, ניתן לערוך זיהוי ראשוני של תופעת הפלטפוס במקרים בהם אתם חווים כאבים בקשת כף הרגל ובעקב או לסירוגין, מרגישים בנפיחות מסוימת באזור הקרסול. במקרים אחרים, ניתן לאבחן פלטפוס על ידי התבוננות על כף הרגל מזווית של פרופיל, אם כי חשוב מאוד לציין שלפני שאתם מגיעים לאורתופד מומחה שיאבחן את כפות רגליכם, קיימים מספר דגשים חשובים באשר לזיהוי פלטפוס:

• פרונציה – שיטה נפוצה של אבחון פלטפוס ובעיקר אצל ילדים היא על ידי בחינה של נטיית הקרסול שכן, במקרים בהם הקרסול נוטה פנימה (פרונציה) ועצם העקב בולטת החוצה ייתכן כי מדובר על פלטפוס.

• צורת הנעל – כאשר אתם משתמשים בנעל לאורך פרק זמן ממושך, יהיה ניתן לבחון את צורתה של הנעל שכן, נעליים נוטות להשתנות בהתאם למנח הרגליים שלנו, כך שבמקרים בהם מדובר על פלטפוס הנעל תקבל מעין צורה שטוחה.

איך מזהים פלטפוס אצל מבוגרים?

זיהוי פלטפוס אצל מבוגרים בדרך כלל יהיה על ידי ביצוע בדיקת אבחון פשוטה. במסגרת אותה בדיקה, הנבדק אשר מעיד כי הוא סובל בין היתר מרגל שטוחה יצטרך לעמוד על קצות אצבעותיו. במידה וניכר כי מופיעה קשת, הרי שמדובר על פלטפוס גמיש. מנגד, במקרים בהם לא מופיעה קשת אך הממצאים אכן מראים כי המטופל סובל מפלטפוס – ייתכן כי מדובר על פלטפוס קשיח.

טיפול בפלטפוס – כך תעשו זאת נכון

• מנוחה נכונה – במקרים בהם מדובר על פלטפוס קל, התאוששות איכותית בפני עצמה יכולה להקל משמעותית על אי הנוחות שבאה יחד עם תופעה זו, כך שלאחר הופעת הכאב רצוי שתנוחו על מנת שתוכלו לתת לאותן תחושות של אי נוחות להתפוגג.

• הורדה במשקל – במקרים מסוימים, עודף משקל בהחלט יכול להשפיע על מנח כף הרגל ולהיות גורם משמעותי להפיכתה ל"שטוחה", בין היתר כי משקל כבד ולא תקין יוצר עומס, כך שירידה מבוקרת ובריאה במשקל בהחלט יכולה להקל על המצב.

• מדרסים בהתאמה אישית – מדרסים אורתופדיים או מדרסים בהתאמה אישית יכולים להקל משמעותית על הסבל של אלו הסובלים מפלטפוס ואפילו להפיג את הכאבים הכרוכים ברגל שטוחה. כאשר אתם מבצעים התקנה של מדרסים בהתאמה אישית, הדבר יוכל לתרום לכך שתוכלו להמשיך בשגרת חיי היום-יום שלכם מבלי שתופעת הפלטפוס המעיקה תתפוס משקל כה כבד שכן, מדובר על פתרון מעולה שיכול להקל על הבעיה בצורה משמעותית למדי מבלי שהדבר יצריך פעולה כירורגית או ניתוח פולשני.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן