יתרונות של חמוציות: מה מדענים גילו על החומר המסתתר בפרי המיוחד?

מה החומר הייחודי שמסתתר בחומוציות והופך אותן למועילות? כיצד הרכיבים המצויים בכל חמוצית מועילים למגוון בעיות רפואיות? מה השפעת החמוציות על הרזיה?

תזונהרפואה משלימה
יתרונות של חמוציות על פי מחקרים. צילום: Pixabay

מה היתרונות של החמוציות לבריאות? מה החומר הייחודי שמסתתר בחומוציות והופך אותן למועילות? כיצד הרכיבים המצויים בכל חמוצית מועילים למגוון בעיות רפואיות? מה השפעת החמוציות על הרזיה? כיצד הן משפיעות על בריאות חלל הפה ומניעת עששת? ומה הקשר בין צריכת מיצוי חמוציות להפחתת דלקות בדרכי השתן?

חמוציות הן פירות יער קטנים ואדומים, בעלי טעם חמוץ-מתוק ייחודי. הן גדלות בעיקר באזורים צפוניים כמו קנדה וארצות הברית. הן צברו פופולריות רבה בשנים האחרונות בשל תכונותיהן הבריאותיות הייחודיות וטעמן הטוב. האם בריא לאכול חמוציות ולמה? חמוציות בריאות מאד לרוב האנשים. בריא לאכול חמוציות בשל הרכיבים המזינים בהן. הן כוללות מינרלים, ויטמינים, סיבים תזונתיים וחומרים מועילים רבים וביניהם רכיב ייחודי ומועיל הפרואנטוציאנידינים Proanthocyanidins. הפרואנטוציאנידינים מועילים במיוחד כרכיב נוגד חימצון, אנטי-בקטריאלי, נוגד דלקת ובעל מאפיינים נוגדי סרטן.

ממצאים מדעיים מראים כי כתוצאה מהפיטוכימיקלים הפנוליים בהן כמו חומצות פנוליות, פלבנואידים וחומצה אלגית הן מועילות במיוחד. מדענים מצאו כי צריכת חמוציות היתה קשורה למקרים נמוכים יותר של דלקות בדרכי השתן. ומחקרים נוספים הראו כי יש לחומר זה יכולת לעכב התפתחות חיידקים הקשור לכיב פפטי, הליקובקטר פילורי. כמו כן, הוכח כי מיצוי חמוציות עשוי להפחית סיכון הסיכון למחלות לב וכלי דם.

יתרונות החמוציות

מה הערכים התזונתיים של חמוציות ומה יתרונותיהן?

  • הן מכילות פרואנטוציאנידינים מועילים: נוגדי חמצון חזקים המסייעים להגן על הגוף מפני נזקי רדיקלים חופשיים ומחלות שונות.
  • קיים בהן ויטמין C שתורם לחיזוק מערכת החיסון, ייצור קולגן וספיגת ברזל.
  • הן מכילות ויטמין E וגם ויטמין B6, וויטמין K החמוציות מכילות גם ויטמין זה שהוא נוגד חמצון נוסף המגן על תאי הגוף מפני נזקים.
  • סיבים תזונתיים מצויים בחמוציות: בכך הם תורמים לתחושת שובע, בריאות מערכת העיכול ופעילות מעיים תקינה.
  • הן כוללות חומצה בנזואית-  חומר טבעי בעל תכונות אנטי-בקטריאליות ואנטי-פטרייתיות. זאת לצד מינרלים מועילים שהן מכילות כמו מנגן ואשלגן.

מה ההשפעה של חמוציות ולמה הן בריאות?

מחקרים מדעיים רבים מצביעים על היתרונות הבריאותיים הרבים של חמוציות, ביניהם:

  • מניעת זיהומים בדרכי השתן: חמוציות ידועות ביכולתן למנוע זיהומים בדרכי השתן (UTI). הפרואנטוציאנידינים בחמוציות מונעים מחיידקים להיצמד לדפנות שלפוחית השתן, ובכך מפחיתים את הסיכון להידבקות.
  • בריאות מערכת העיכול: חמוציות תורמות לבריאות מערכת העיכול על ידי סיוע בהתפתחות חיידקים "טובים" במעיים.
  • מניעת דלקות חניכיים ועששת: חמוציות מסייעות למנוע דלקות חניכיים ועששת על ידי עיכוב צמיחת חיידקים מזיקים בחלל הפה.
  • בריאות הלב: חמוציות עשויות להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם על ידי שיפור רמות הכולסטרול והטריגליצרידים בדם.
  • מניעת סרטן: מחקרים ראשוניים מצביעים על כך שחמוציות עשויות להפחית את הסיכון לסוגים מסוימים של סרטן, כגון סרטן השלפוחית הערמונית.

איך לצרוך חמוציות? דרכים לצרוך חמוציות

כיצד עדיף לצרוך חמוציות? ניתן לצרוך חמוציות בדרכים רבות ומגוונות:

  • פירות טריים: חמוציות טריות זמינות בעיקר בחורף. ניתן לאכול אותן טריות, להוסיף אותן לסלטים או ליוגורט.
  • מיץ חמוציות: מיץ חמוציות זמין בכל ימות השנה. חשוב לבחור מיץ חמוציות טבעי ללא תוספת סוכר.
  • ריבה: ריבת חמוציות היא ממרח טעים ומתוק שיכול לשמש כתוספת למאפים, לחם או טוסט.
  • תוספי תזונה: ניתן לצרוך חמוציות גם כתוסף תזונה בצורת כמוסות או אבקה.
  • חמוציות מיובשות – נוכל לצרוך את החמוציות גם לאחר שעברו ייבוש. רצוי ללא תוספת סוכר מזיקה.

חמוציות משמשות תוספת כיפית לתזונה ובמיוחד בריאה וטעימה. הן עשירות ברכיבים בריאותיים רבים ובעלות יתרונות בריאותיים רבים. ניתן לצרוך חמוציות בדרכים רבות ומגוונות, כך שכל אחד יכול למצוא את הדרך המתאימה לו ביותר. נציין כי חשוב לשים לב שחמוציות אינן מתאימות לכולם. למשל אנשים הסובלים מאבנים בכליות או מבעיות בדרכי השתן צריכים להתייעץ עם רופא לפני צריכת חמוציות. נמליץ על מידתיות – לצרוך חמוציות במידה. כיוון שצריכה מופרזת עלולה לגרום לתופעות לוואי כמו כאבי בטן ותופעות אחרות. נדגיש כי אמנם חמוציות יכולות לסייע בבעיות רפואיות, אך אם אתם סובלים ממחלה, מצב רפואי או תסמינים כמו דלקת בדרכי השתן, הקדימו ופנו לרופא לאבחון וייעוץ לפני פניה לפתרונות טבעיים

מקורות מדעיים

Vattem, D.A., Ghaedian, R., & Shetty, K. (2005). Enhancing health benefits of berries through phenolic antioxidant enrichment: focus on cranberry. Asia Pacific journal of clinical nutrition, 14 2, 120-30 .

Alexander, B., & John, S. (2019). Oral Health Benefits of Cranberry: A Review.

Khalil, R.R., Mohammed, E.T., & Mustafa, Y.F. (2022). Various Promising Biological Effects of Cranberry Extract: A Review.

Weh, K. M., Clarke, J., & Kresty, L. A. (2016). Cranberries and Cancer: An Update of Preclinical Studies Evaluating the Cancer Inhibitory Potential of Cranberry and Cranberry Derived Constituents. Antioxidants (Basel, Switzerland)5(3), 27. https://doi.org/10.3390/antiox5030027
Prasain, J.K., Grubbs, C.J., & Barnes, S. (2020). Cranberry anti-cancer compounds and their uptake and metabolism: An updated review. Journal of Berry Research, 10, 1-10.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן