איזה משקה ייחודי יכול להפחית את רמות הסוכר בדם?

איזה משקה טבעי יכול לסייע בהפחתת סוכר גבוה בדם? מיהו המשקה שמפחית רמות סוכרים בדם? מה הממצאים המחקריים לגבי משקה זה והשפעתו על היפרגליקמיה?

תזונהסכרת
המשקה שמפחית סוכרים בדם - חומץ. צילום: Pixabay

איזה משקה טבעי יכול לסייע בהפחתת סוכר גבוה בדם? מיהו המשקה שהוכח שמפחית רמות של סוכרים בדם? מה הממצאים המחקריים מסבירים לגבי משקה זה והשפעתו על היפרגליקמיה? רמות סוכר גבוהות או היפרגליקמיה משפיעים לרעה על הבריאות. עודף גלוקוז בדם, המכונה היפרגליקמיה, מתייחס לרמות סוכר גבוהות באופן חריג בדם. מצב זה קורה בדרך כלל במצבים של צריכת סוכרים משמעותית או שימוש בחומרים או מחלה כמו סוכרת, שבהם היכולת של הגוף לווסת את הגלוקוז נפגעת. היפרגליקמיה ממושכת עלולה להוביל לנזקים והשפעות שונות. היא פוגעת בכלי דם, מגבירה סיכון למחלות לב וכלי דם, שבץ, ונזק לכליות. עודף סוכר גורם גם לנזק עצבי (נוירופתיה) והוא אף פוגע במערכת החיסון, מה שמוביל לרגישות מוגברת לזיהומים. אז מה יכול לסייע לעודף סוכר?

לפני שנתאר את המשקה הייחודי נדגיש כי אם אתם או מישהו בסביבתכם סובל מעודף סוכר, מחלה או מצב רפואי הקשור לסוכר גבוה, נמליץ לפנות לאבחון, ייעוץ וטיפול.  אמנם קיימים מחקרים אודות השפעתם המועילה של דרכים טבעיוןת להפחתת סוכר כמו הפחתה במשקל, פעילות גופנית, מזונות בריאים והפחתת מאכלים מעובדים, שינוי תזונתי וצריכת חומרים טבעיים כמו קינמון המפחיתים את הסוכר בדם. ואולם לפני כן יש לפנות לאבחון הסיבה לסוכר הגבוה להמלצות טיפוליות מול הרופא המטפל.

המשקה הייחודי להפחתת סוכר בדם

אז מיהו המשקה הטבעי להפחתת סוכר בדם? זהו חומץ ! חומץ הוא נוזל רב תכליתי ששימש למטרות שונות במשך מאות שנים. הוא מופק באמצעות תהליך תסיסה, הכולל בעיקר אתנול או סוכרים, אשר יוצר חומצה אצטית. חומצה אצטית זו אחראית לטעם החריף והארומה המובהקת של חומץ. השימוש בחומץ נעשה בשתייתו בשילוב מים כך שחריפותו מורגשת פחות. יש המשלבים אותו עם דבש. לצד זה חשוב לזכור כי הוא יכול לגרום לתופעות לוואי והשפעות שליליות כמו בחילה. ולכן יש להוועץ ברופא לפני שילובו בתפריט שלכם.

הפקת החומץ

תהליך ייצור החומץ מתחיל בתסיסה של מקור אלכוהול, כמו ענבים לחומץ יין או תפוחים לחומץ תפוחים. בתחילה, שמרים הופכים את הסוכרים בנוזל לאלכוהול. לאחר מכן, קבוצה של חיידקים בשם Acetobacter ממירה את האלכוהול לחומצה אצטית באמצעות תהליך תסיסה משני. הפיכה זו של אלכוהול לחומצה אצטית מעניקה לחומץ את תכונותיו החומציות.

הרכב החומץ עשוי להשתנות בהתאם לסוגו, אך חומצה אצטית היא המרכיב העיקרי בו. בדרך כלל ריכוזה נע בין 4% ל-8% ברוב החומצים המסחריים. מרכיבים מרכזיים אחרים כוללים מים, כמויות קורט של ויטמינים ומינרלים, וכמויות קטנות של חומצות אורגניות אחרות. מדענים חקרו את היתרונות הבריאותיים הפוטנציאליים של חומץ.

מוריד סוכר בדם

השפעת חומץ על הפחתת רמות הסוכר בדם הוכחה. מחקרים מראים שצריכת חומץ, במיוחד לפני הארוחות, יכולה לעזור לווסת את רמות הסוכר בדם ולשפר את הרגישות לאינסולין. המנגנונים המדויקים מאחורי השפעה זו אינם מובנים לחלוטין, אך הוצעו מספר תיאוריות הנוגעות לכך שחומץ עשוי להאט את את עיכול הפחמימות, וכתוצאה מכך שחרור איטי יותר של גלוקוז לזרם הדם. זה יכול לעזור למנוע עליות מהירים ברמות הסוכר בדם לאחר ארוחה. או שחומץ עשוי לשפר את יכולת הגוף לנצל את האינסולין ביעילות, ולאפשר לו להעביר גלוקוז מזרם הדם אל התאים בצורה יעילה יותר. תיאוריות אחרות עסקו בכך שחומצה אצטית בחומץ עשויה לעכב אנזימים מסוימים המעורבים בעיכול הפחמימות, ובכך עשויה להפחית את התגובה הגליקמית הכוללת לארוחה.

נציין שלמרות שלחומץ יכולה להיות השפעה חיובית על רמות הסוכר בדם, אין לראות בו טיפול עצמאי לסוכרת או תחליף לתרופות. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא  לקבלת ייעוץ אישי על ניהול רמות הסוכר בדם.

מקורות

Mitrou P, Petsiou E, Papakonstantinou E, Maratou E, Lambadiari V, Dimitriadis P, Spanoudi F, Raptis SA, Dimitriadis G. Vinegar Consumption Increases Insulin-Stimulated Glucose Uptake by the Forearm Muscle in Humans with Type 2 Diabetes. J Diabetes Res. 2015;2015:175204. doi: 10.1155/2015/175204. Epub 2015 May 6. PMID: 26064976; PMCID: PMC4438142.

Ostman E, Granfeldt Y, Persson L, Björck I. Vinegar supplementation lowers glucose and insulin responses and increases satiety after a bread meal in healthy subjects. Eur J Clin Nutr. 2005 Sep;59(9):983-8. doi: 10.1038/sj.ejcn.1602197. PMID: 16015276.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן