איך נקרא כולסטרול רע?

איך נקרא כולסטרול רע? מהם הערכים התקינים והחריגים של כולסטרול רע או של כולסטרול טוב?  למה יש לי עודף כולסטרול ?

שי לביא

עודכן בתאריך

מחלות לבקרדיולוגיה
איך נקרא כולסטרול רע? צילום: Pixabay PDPhotos

איך נקרא כולסטרול רע? מה כולסטרול רע מבטא? מהם הערכים התקינים של כולסטרול טוב, מהם ערכי הנורמה של כולסטרול ומה הרמה התקינה של כולסטרול טוב? למה יש לי עודף כולסטרול ?

כאשר רמות הכולסטרול הרע נמוכות מ-100 מיליגרם לדציליטר הדבר תקין. כאשר הערכים של כולסטרול הם עד 200 מיליגרם לדציליטר הדבר נחשב לרמות תקינות ובתוך טווח הנורמה. כשהערכים של כולסטרול טוב אצל נשים או גברים הוא מעל 40 (גברים) ו-50 (אצל נשים) מיליגרם לדציליטר הדבר נחשב תקין .

עוד כתבות מעניינות בנושא כולסטרול:

מה מוגדר בתוך טווח ערכים תקינים של כולסטרול? ערכים תקינים של כולסטרול הינם ערכים הנמוכים מ200 מיליגרם לדציליטר. ערכים של מתחת 200 מג"/ד"ל נחשבים ערכים תקינים וטובים. מנגד, ערכים לא תקינים של כולסטרול הם כאלה שמעל 200 מיליגרם לדציליטר. כשהערכים של כולסטרול הם בין 200 עד 240 מ"ג לדציליטר – מדובר בערך גבולי עד מסוכן. כאשר הערכים של כולסטרול מגיעים ליותר מ- 240 מ"ג לדציליטר מדובר בכולסטרול בערכים מסוכנים – כלומר החולה בסיכון גבוהה.

איך נקרא כולסטרול רע?

מה ההבדל בין HDL לLDL? איך נקרא כולסטרול רע בבדיקות הדם? כולסטרול רע נקרא LDL – ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה. הכולסטרול הרע המכונה LDL הוא קיצור של המילים Low-Density Lipoprotein. כאמור ערכי כולסטרול רע LDL תקינים הם 70-100 מיליגרם לדציליטר. כאשר הערכים הם של כולסטרול רע הם בין  100 ל129 מ"ג לדציליטר מדובר בערכים גבוליים.

ואיך נקרא כולסטרול טוב ?כולסטרול טוב נקרא HDL – ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה. הכולסטרול הרע המכונה HDL הוא קיצור של  high density lipoprotein.

 

למה יש לי עודף כולסטרול ?

מדוע אני סובל מעודף כולסטרול רע? למה רמת הכולסטרול הכללית גבוהה אצל אנשים מסוימים? למה ערכי הכולסטרול הטוב לא תקינים אצל אנשים מסוימים? 75% מהכולסטרול בגוף מיותר על ידי הגוף עצמו. רק 25% נוצר מעיכול המזון שאנו אוכלים. עם זאת לעתים קרובות עודף כולסטרול או רמות גבוהות של כולסטרול רע נגרמות בגלל תזונה לא בריאה. למשל אכילה של מאכלים כמו אוכל מטוגן, חטיפים, מזון עתיר פחמימות, ממתקים, אוכל מעובד כמו עוגיות ועוגות, מוצרי חלב וגבינה שמנים מעלים כולסטרול.

בנוסף לשינוי תפריט תזונתי שיכול לסייע בהפחתת כולסטרול בדם שמהווה גורם סיכון למוות, מחלות לב ושבץ מוחי, גם פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לנזקים בשל כולסטרול גבוה. לצד זה, מי שסובל מכולסטרול גבוה נדרש לבדוק עם הגורם הרפואי המטפל את הסיבה לעודף הכולסטרול. לצד נקיטה בשינוי תזונתי, הורדה במשקל, אכילה בריאה ופעילות גופנית יש לבדוק גם האם וכיצד משפיעות מחלות וצריכת תרופות וחומרים על מצבו של המטופל. כך למשל מחלת סוכרת לא מטופל. מחלות כליות, נטייה תורשתית, הריון, תרופות לטיפול במחלות או בעיות שונות גם הן עלולות להוביל לכולסטרול גבוהה בדם ויש לבחון אותן ולטפל בהן.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן