אלצהיימר – דרגות חומרה

מה כוללים השלבים במחלת אלצהיימר? במחלת אלצהיימר דרגות חומרה שונות. מהן המאפיינים של דרגות החומרה של המחלה ומהי מחלה זו?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות המשפחהנוירולוגיה
אלצהיימר - דרגות חומרה. צילום: Pixabay Sabine van Erp

מה כוללים השלבים במחלת אלצהיימר? במחלת אלצהיימר דרגות חומרה שונות. מהן המאפיינים של דרגות החומרה של המחלה ומהי מחלה זו? מחלת אלצהיימר או באנגלית: Alzheimer's disease היא מחלה נוירודג'ינרטיבית הפוגעת במערכת העצבים המרכזית באופן קשה. המחלה גורמת לניוון של תאי העצב במוח של החולה. מחלת האלצהיימר קרויה על שם אחד המדענים שתאר אותה לראשונה בתחילת המאה ה-20 – אלוויס אלצהיימר.

גורמי הסיכון למחלת אלצהיימר קשורים בגיל- בגיל מבוגרת הסיכון למחלה עולה. נשים נוטות לחלות יותר מאשר גברים. השכלה נמצאת כקשורה ביחס הפוך למחלה זו. אנשים בעלי השכלה גבוהה יותר זוכים לכך שתסמיני המחלה מופיעים בשלב מאוחר יותר. ממצאים מסוימים מעלים ראיות לקשר גנטי מסוים במחלת אלצהיימר. אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית, הימנעות משתיית אלכוהול ועישון ושלווה ביומיום, נמצא כקשור לסיכון מופחת לחלות באלצהיימר.

אולי יעניין אותך גם:

אלצהיימר – 5 דרגות חומרה

למלת אלצהיימר יש חמש דרגות חומרה. השלב הבסיסי הוא השלב המוקדם והוא מופיע בהתחלת המחלה. לאחריו מתרחש השלב הקל של המחלה שבו מתרחשת ירידה נוספת בזיכרון ולאחריו השלב הבינוני. בשלב הבא – השלב הקשה המחלה גורמת להפרעה עמוקה בהתמצאות והזיכרון המשליכה על היבטי חיים באופן חמור במיוחד. בשלב האחרון והסופי חולה האלצהיימר מצוי בניתוק מהסביבה וחוסר יכולת תפקוד גופנית. להלן חמש דרגות החומרה:

  1. שלב מוקדם של אלצהיימר – השלב הראשון במחלה בו היכולת להשתמש בזכרון טווח קצר נפגעת קלות וכך גם היכולת ללמוד מידע חדש. בעיות אלה גורמות לקושי בחשיבה מופשטת , התקשות במציאת המילה שחמקה מהזכרון ועוד.
  2. שלב קל של אלצהיימר – בשלב זה מתווספת להפרעות הקודמות החמרה ביכולות הקשורות בהתמצאות במרחב והפרעות בהתנהלות הקשורות לקושי בזכרון. בשלב זה חלק מהחולים מתאפיינים באיטיות חשיבה ואיטיות מוטרית.
  3. שלב בינוני של אלצהיימר – בשלב הבינוני מתפתחים קשיים בתגובה לגירוי תחושתי, מתעצמות בעיות בתחום הזכרון ומתרחשים שיבושים בחשיבה הלוגית. אלה גורמים לקושי בזיהוי אנשים ובביצוע פעולות שכיחות מורכבות כמו צחצוח שיניים. לעיתים בשלב זה תסמינים פסיכולוגיים פסיכיאטריים מתבטאים בהזיות, אימפולסיביות והתנהגות אגרסיבית. בשלב הבינוני מתפתחת לעתים קרובות אי שליטה על סוגרים.
  4. שלב קשה של אלצהיימר – בשלב זה החולה סובל מחוסר יכולת לזהות את הקרובים אליו, תהליכי חשיבה, זיכרון ותפיסה מתדרדרים באופן משמעותי. החולה בשלב הקשה חווה הפרעות בהבנה והיזכרות בכל הרמות. בשלב זה ישנה הדרדרות ביכולת ללכת בשל בעיות בגפיים, ישנה אי שליטה מוחלטת על הסוגרים ולכן נדרש החולה לסיוע מקיף וטיפול סיעודי. בשלב הקשה של המחלה התקשורת עם החולה מדרדרת מאד.
  5. שלב סופי של מחלת אלצהיימר – בשלב הסופי של המחלה החולה לא מסוגל להתנועע כלל, הוא חווה נוקשות משמעותית שלא מאפשרת הנעה יעילה של רגליו וידיו. בשלב זה אין עוד תקשורת עם החולה. בשלב הסופי החולה מאבד את רצונו לאכול בשל פגיעה באזור האחראי על הנעה לאכילה במוח. השלב הסופי מתאפיין בזיהומים, דלקתיות, פצעי לחץ מחוסר תנועה ומחלות הקשורות להעדר התפקוד כמו תת תזונה, פצעי לחץ או דלקת ריאות. גורמים אלה ואחרים מובילים למות החולה.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן