להכין את הילדים לחופשת הקיץ בהיבט התקשורתי

מתכוננים לחופש הגדול : כיצד להתמודד עם הרצונות של הילדים בעידן התקשורתי בחופשת הקיץ ?

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

הורים ומשפחה
טלוויזיה. מאת: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה.

'הכן ילדך לקיץ': משמעות המסכים בחופשת הקיץ של הילדים


השנה רק החלה וכמעט מגיעה לסיומה. לפני רגע התחיל כיתה א' והנה הוא יודע כבר לקרוא לבד. בתחילת השנה ליווינו אותה לבית הספר ועכשיו היא כבר חוזרת בכוחות עצמה. והנה מגיע הרגע שכולנו חששנו מפניו: החופש הגדול!. כשהיינו ילדים ספרנו את הימים כדי לסיים את הלימודים אבל עכשיו כהורים אנחנו לחוצים ומודאגים מה נעשה עם הילדים ?

פעם הכל היה יותר פשוט: הילדים היו ממשיכים בגן או בבית הספר בקייטנת קיץ, המחירים לא היו בשמיים והילדים היו מרוצים. היום הכל יותר מורכב ומסובך: היום קשה יותר לרצות אותם, היום הכל יותר יקר ובעיקר הילדים עצמם כבר לא רוצים קייטנות ומסגרות אלא רוצים ליהנות!

אז איך הם נהנים? כמובן שמול המסכים. הורים רבים נתקלים בהתנגדויות מצד ילדים צעירים (מגילאי עשר ואילך) שאינם מוכנים להירשם לקייטנה ואפילו לא רוצים מנוי לבריכה. "מה תעשו כל החופש?" הם שואלים בייאוש והילדים משיבים: "נהיה בבית מול המסכים".

אין ספק שאפשר להבין אותם: אין כמו להישאר במזגן ב 40 מעלות חום בצל ולצפות בתוכנית אהובה או לשחק במחשב לבד או עם חברים בזמן שההורים לא נמצאים. התקשורת מספקת לילדים אינספור גירויים ומשחקים שהם אוהבים ולא מצריכה מהם שום מאמץ בצריכתה. הפעילות היחידה הנדרשת מהם היא הליכה לכיוון המקרר מדי פעם כשהרעב גובר…

מצד ההורים, ניתן לראות גם צדדים חיוביים: הילדים עולים פחות כסף, הם שקטים ורגועים (אלא אם הם רבים על השלט עם האחים הקטנים..) ולא נמצאים במקומות מסוכנים ובאמת הם כבר קצת גדולים לקייטנה, והם כבר מזמן יודעים מה הם רוצים בחיים, אז למה לא להסכים? 

האמת שהתשובה מורכבת ותלויה בפרמטרים שונים: תלוי מי הילד, תלוי בן כמה הוא, תלוי במה הוא צופה ובאילו משחקים הוא משחק ועם מי. התקשורת אכן מציעה פעילויות שונות ומגוונות שניתן לנצל, להתבדר וליהנות אבל השאלה היא מה עושים איתה ועל חשבון אילו פעילויות. במידה והמסכים גוזלים זמן איכות עם המשפחה והחברים, מונעים מהילדים להשתתף בפעילויות חברתיות ואחרות אז כנראה שהם מגזימים וצריך להגדיר להם את הקווים האדומים. במידה וצריכת המסכים משולבת בפעילויות נוספות ולא מחליפה אותם, מבדרת ולא ממכרת אז ניתן לאפשר להם לצרוך מסכים.

עם זאת, הדבר מוקצן בחופשת הקיץ שבה לילדים יש הרבה זמן פנאי להעביר ואנחנו בעבודה ולא יודעים במה הם צופים, עם מי הם מדברים ומה הם עושים מול המסכים ובצדק אנחנו מודאגים. אז מה עושים?  ראשית יש לחשוב מה מתאים לילדים: מה הם אוהבים? במה הם מתעניינים? בהתאם יש לבנות עבורם את פעילויות החופש באופן שירצה את הילדים ואת ההורים.

בנוגע למסכים, יש לשלבם לצד פעילויות מובנות נוספות ולא ליצור מצב שהם צורכים מסכים ללא גבולות וללא בחירה מודעת של התכנים. יש למצוא דרכים יצירתיות להציב גבולות גם בחופשות ולכוון את הילדים בצריכה נבונה של המסכים, גם אם אנחנו לא נמצאים. כדאי לשתף פעולה עם הורים נוספים לשם יצירת פעילויות חברתיות מאורגנות והוצאת הילדים מהמסכים. מומלץ גם לחשוב על פעילויות ספורטיביות להוצאת אנרגיה ולשריפת הקלוריות שנצברו מהאכילה מול המסכים. אז שתהיה חופשה נעימה! 

היכונו! היכונו! בקרוב תיפתח סדנא להורים כהכנה להתמודדות עם הילדים והמסכים בחופש. הסדנא תתקיים אחת לשבוע בשעות הערב במשך 4 מפגשים באזור המרכז. חובה לכל הורה!!!

לפרטים והרשמה ניתן לפנות לד"ר שלי גפן [email protected]

 

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן הינה מרצה ותיקה בתקשורת (במכללה למינהל, אוניברסיטת תל אביב ובאונ' פתוחה). בימים אלה סיימה את כתיבת הדוקטורט בנושא המשפחה והתקשורת. מעבירה הרצאות/סדנאות וייעוץ לילדים, הורים ואנשי חינוך במציאות התקשורתית כיום.

דילוג לתוכן