כיצד המעיים משפיעים על בריאות המוח? הקשר הייחודי שמדענים גילו

מה הקשר בין מערכת העיכול שלנו לבין מחלות כמו אלצהיימר, פרקינסון? כיצד המעיים משפיעות על מצב הרוח שלנו, על תפקוד שכלי ועל התנהגויות שונות?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיה
איך חיידקי המעי משפיעים על מוחנו? צילום: Gerd Altmann Pixabay

איך המעיים שלנו קשורות לתפקוד המוח? כיצד המעיים משפיעים על בריאות המוח שלנו? מה הקשר בין תפקוד ותכולת מערכת העיכול שלנו לבין מחלות כמו אלצהיימר, פרקינסון? כיצד המעיים משפיעות על מצב הרוח שלנו, על תפקוד שכלי ועל התנהגויות שונות?

מדענים רבים עמלו על פענוח סוג הקשר בין המעיים למוח. בעשור האחרון החלו התשובות החשובות לזרום. ובכן מה הקשר בין בריאות ותפקוד מערכת העיכול למוח ולהרגש, ולמצב הנפשי? הסוד נמצא בחיידקי המעי שלנו – המיקורביום MicroBiome!

מחקר מדעי רב שופך אור על הקשר המורכב בין המעיים לבריאות המוח. הגילוי המסתורי שנחשף גילה קשר מרתק בין חיידקי המעי – המיקרוביום למערכת העצבים המרכזית. המעי, המכונה לעתים קרובות "המוח השני", מכיל מילארדי מיקרואורגניזמים. הללו ממלאים תפקיד משמעותי בעיכול ובמגוון היבטים נוספים.

חיידקי מעיים טובים במערכת העיכול לבריאות המוח

איך חיידקי המעי משפיעים על מוחנו? מחקרים אחרונים חשפו את ההשפעה העמוקה של חיידקי המעי על היבטים שונים של תפקוד המוח. הממצאים המדעיים העלו כי קיים קשר בין חיידקי המעי לתפקוד שכלי, לויסות מצב הרוח ולהפרעות נוירולוגיות. אז מהם הסודות שנחשפו? להלן ממצאים מדעיים המדגישים את הקשר בין המעיים לבריאות המוח:

  • השפעת המיקרוביום על המוח שלנו היא תחום מחקר הולך וגדל. המיקרוביום של המעי, במיוחד, נמצא כמשפיע על המוח דרך ציר המעי-מוח, מערכת תקשורת דו-כיוונית בין מערכת העצבים המרכזית למערכת העיכול. שיבושים במיקרוביום המעי, כגון אלה שנגרמו מזיהום או שינויים בתזונה, עלולים לעורר תגובות בגוף שעלולות להשפיע על הבריאות הפסיכולוגית, ההתנהגותית והנוירולוגית.
  • מחקרים הראו שחיידקי מעיים יכולים לייצר חומרים המשפיעים על המוח, ומשפיעים על מצב הרוח. חיידקי המעי משפיעים באופן עקיף כמו למשל באמצעות דלקתיות כרונית הקשורה להפרעות נויולוגיות. ולצד זה, לחיידקי המעי קיים תפקיד מכריע בייצור ובוויסות של נוירוטרנסמיטורים. למשל סרוטונין, דופמין וחומצה גמא-אמינו-בוטירית (GABA). נוירוטרנסמיטורים אלו מהווים רכיבים חשובים  לוויסות מצב הרוח, התהליכים השכליים ובריאות המוח בכללה. מחקרים מצאו שחיידקי מעיים מסוימים מייצרים נוירוטרנסמיטורים או משפיעים על הסינתזה שלהם, מה שמדגיש את השפעתם על בריאותנו הנפשית.
  • חוקרים גילו אינטראקציות מורכבות בין המיקרוביוטיקה של ​​המעי, הורמוני המעי, מערכת החיסון ומערכת העצבים. הללו מצאו כי הפרעות בציר זה משפיעות באופן נוירולוגי. ממצאים מעלים כי חיידקי המעי יכולים להשפיע דרמטית על רגישות לכאב, תפקוד קוגניטיבי ופגיעות למחלות מוח מסוימות כמו אלצהיימר ופרקינסון.
  • חיידקי מעיים מווסתים את ההתפתחות המוקדמת של נוירונים, מה שמוביל להשפעות מתמשכות על מעגלים חשמליים מוחיים ועל התנהגויות במוח. ממצאים מחקריים מסוימים מצביעים על הקשר האפשרי בין חיידקי המעי בתקופות התפתחות קריטיות לבין התפתחותן של הפרעות שמתפתחות מאוחר יותר כמו הפרעות על הספקטרום האוטיסטי.

בריאות מערכת העיכול

אמנם, תחום זה ממשיך ומגלה כל העת קשרים מרתקים בין השפעת חיידקי המעיים הטובים במערכת העיכול והמזיקים על המוח ומצב הרוח. ואולם המנגנונים המדויקים עדיין נחקרים. כבר כיום נהיר שמיקרוביום המעי ממלא תפקיד משמעותי בהשפעה על בריאות המוח ותפקודו. וכעת נותר להמשיך ולבחון מיהם חיידקי המעי הטובים שצריך להעצים, ולפתח עוד ועוד פתרונות המבוססים על שימוש בחדייקים אלה לשם טיפול במחלות אלה ואחרות. זאת בין היתר באמצעות השתלת חיידקי מעי, צריכת חיידקים טובים לאיזון המעי וטכניקות אחרות, תזונה פרה ביוטית ופרו- ביוטית וטכניקות נוספות לאיזון באמצעות המיקרוביום.

דילוג לתוכן