דומיננטיות וצד דומיננטי

מהו צד דומיננטי ? למה חשוב מהו הצד הדומיננטי? באיזה גיל מתבססת בחירת צד דומיננטי? מה הם הקשיים בביסוס צד דומיננטי והדרכים לחיזוקו ?

שי לביא

עודכן בתאריך

בריאות הציבוררפואה משלימה
גן ילדים. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by. צילום: ozgurmulazimoglu-Mirar abajo

דומיננטיות

הילד מחזיק את הכפית פעם אחת ביד שמאל ופעם אחרת ביד ימין? נראה לכם שהילדה שלכם שמאלית אך לפתע היא אוחזת צבע ביד ימין ומציירת במשך דקות ארוכות באותה היד? האם חשוב שהילד יתמיד בבחירת היד שבה הוא משתמש? באיזה גיל נתחיל לשים לב לבחירת צד דומיננטי ולמה זה בכלל חשוב?

מהו צד דומיננטי

צד דומיננטי הוא הצד שאותו מעדיף הילד/המבוגר לפעולות הדורשות צד אחד של הגוף. שימו לב, אמרנו כאן "צד דומיננטי", ולא "יד דומיננטית", שזהו הביטוי המוכר והנפוץ ביותר. מדוע? אנו בשיטת אלבאום יודעים שיד היא רק איבר אחד מבין איברים פעילים בצידי הגוף. בבואנו לבדוק מהו הצד המועדף על ילדנו, נבדוק לא רק את היד הדומיננטית אלא גם את העין, הרגל והאוזן. כשילד מחזיק צבע ביד ימין, מפנה אליכם את אוזן ימין כדי להקשיב טוב יותר, מנתר על רגל ימין ומזיז את גלגל עין ימין כדי למקד את הראייה – אזי הוא בעל דומיננטיות ימנית.

למה חשוב מהו הצד הדומיננטי?

על מנת להפעיל איבר מסוים בגוף, מפעיל המוח את ההמיספרה הנגדית לאיבר זה. לדוגמה, על מנת להפעיל את רגל ימין – מופעלת במוח ההמיספרה השמאלית. זהו תהליך הדדי. הפעלת האיבר עצמו – מחזירה אותו להמיספרה הנגדית, ומשלימה תהליך של קלט-עיבוד-פלט מידע. אדם, ילד או מבוגר, שטרם ביסס דומיננטיות מובהקת, עלול להיות אטי יותר בתגובותיו ובתהליך עיבוד המידע שלו. דומיננטיות קבועה ומובהקת מביאה לעבודה "חלקה" ומהירה של המערכת הגופנית.

באיזה גיל מתבססת בחירת צד דומיננטי?

בחירת דומיננטיות מתרחשת בין הגילים 3 ל- 6. כלומר, עד גילים אלה אין כל בעיה אם הילד מחליף ידיים באכילה, בצביעה או בהושטת יד למשחק. אין בעיה אם הילד בועט בכל פעם ברגל אחרת או מנתר על שתי הרגליים באופן שווה.
לקראת גיל 5-6 נצפה לתחילת מובהקות בדומיננטיות שתתבטא בסימנים הבאים:
• עין: מעקב אחר טקסט חזותי באמצעות עין מסוימת באופן שיטתי ועקבי.
• הפנית אוזן מקשיבה לצליל רחוק, קריאה או מילה שלא הובנה. בכל פעם תופנה אותה האוזן, ולעתים אף ילווה הדבר בסיבוב מובהק של העורף לכיוון הצד הדומיננטי.
• אכילה, הושטה, צביעה וכתיבה באמצעות יד מסוימת באופן שיטתי. יד זו תניב תוצאות טובות יותר בהשוואה ליד השנייה.
• בעיטה וניתור ברגל מסוימת יותר מאשר הרגל השנייה.

קשיים בביסוס צד דומיננטי

כאמור, רכישת צד דומיננטי היא תהליך התפתחותי חשוב המחזק את תהליכי עיבוד המידע במוח. לעתים מתגלים קשיים בביסוס צד דומיננטי. קשיים אלה עשויים לנבוע מכמה גורמים:
1. מגבלה גופנית, אורטופדית.
2. קושי ביכולת הוויסות החושי בצד הדומיננטי והעדפת הצד האחר וה"רגוע" מבחינה חושית.
3. לימוד לא נכון של הסביבה הבוגרת – פנייה לצד הלא דומיננטי במשך שנים: הושטת חפצים, החזקת צבע ביד מסוימת, הגשת כדור לרגל מסוימת וכו'. הילד למעשה לא בחר בעצמו את הצד הדומיננטי אלא הוא "נבחר עבורו"

דרכים לחיזוק צד דומיננטי

1. חיזוק מוטוריקה עדינה
2. עידוד הילד וקבלת הקושי ללא כעס או תסכול מתוצריו
3. חיזוק שני צדי הגוף
4. אימון גופני ותרגילי קואורדינציה

מאת: אתר העמותה לקידום ופיתוח שיטת אלבאום

דילוג לתוכן