האם בצל עוזר לשיעול ולצינון?

האם בצל עוזר לשיעול? כיצד בצל מסייע כשאנחנו חולים? האם בצל עוזר לצינון - התקררות? איך מכינים בצל ודבש לשיעול?

תזונהמדע
האם בצל עוזר לשיעול והאם בצל עוזר לצינון? צילום: Pixabay Couleur

האם בצל עוזר לשיעול? איך בצל משפיע על המערכת החיסונית? כיצד בצל מסייע לגופנו כשאנחנו חולים? האם בצל עוזר לצינון – התקררות? האם בצל מועיל נגד שיעול וסימפטומים של מחלה ויראלית כמו שפעת או וירוסים גורמי הצטננות? בצל משמש כתרופה מסורתית לשיעול ותסמינים נשימתיים אחרים במשך מאות שנים ברפואה העממית. מחקרים שונים העלו כי לבצל עשויות להיות תכונות מסוימות שיכולות לעזור למנוע מחלות כמו סרטן ולטפל בהורדת סוכר, לחץ דם ועוד.

לפניכם מתוארות תשובות ממחקרים מדעיים ושאלות שנותרות ללא מענה המשיבים האם בצל לצינון יקל על התסמינים של מי שמצונן, האם בצל לשיעול יכול להיות מועיל עם דבש וכיצד הוא משפיע על גופנו למניעת מחלות ויראליות ואחרות וטיפול בתסמינים שלהן כמו צרידות ושיעול.

מחקרים מדעיים שונים מצביעים על יעילותו של בצל לחיזוק המערכת החיסונית והשפעתו על מניעת מחלות וחיזוק הגוף, גם במקרים של חשיפה לווירוסים. אך האם בצל עוזר לשיעול? האם הוא מסייע להפחתת שיעול לאור מחלת ויראלית בדרכי הנשימה? אין מחקרים שחקרו יעילות תרופת בצל ודבש לשיעול או שימוש בבצל לשיעול או צינון באופן אמפירי רחב היקף ומבוקר. המידע האקדמי שקיים קשור בעיקרם לסקירות מדעיות, לבחינת השפעה על חיידקים, למחקרים מעבדתיים, והתייחסות לרפואת המזרח.

האם בצל עוזר לשיעול?

לצד זה ממצאים מדעיים של מחקרים שונים הצביעו על תועלת של שום, בצל ודבש כנגד חיידקים מחוללי מחלות כמו סטפילוקוקוס אוראוס , סלמונלה, ליסטריה וקנדידה.  מחקרים אלו היו מעבדתיים ומצומצמים והתייחסו לתועלת הבצל ודבש ושום במעבדה כנגד פתוגנים ולא על בני אדם. יש צורך במחקר נוסף רחב היקף, מבוקר וממצה על אנשים כדי להבין היטב את ההשפעות של בצל כנגד שיעול או בצל ודבש לשיעול או בצל לצינון.

בנוסף, ממצאים שונים מצביעים על תכולה של חומרים שונים בבצל המועילים לטיפול ומניעה של מגוון מחלות כמו הפחתת הסיכון לסרטן, הפחתת דלקתיות, בצל להורדת סוכר וכנגד לחץ דם גבוה .חומרים בבצל כמו נוגדי חימצון, אליצין, קוורציטין, פלבנואידים ופיטוכימיקלים נמצאו גם כמועילים לחיזוק הגוף והמערכת החיסונית ופוגעים בחיידקים ונגיפים.

לכן למרות שמדובר בממצאים מחקריים מועטים במחקרים שאינם נוגעים ישירות לשאלה האם בצל ודבש או בצל מפחיתים שיעול וצינון, ככל הנראה יש רקע תומך לסגולות הבצל ולסברה העממית שבצל מסייע לטיפול בצינון ואולי אף בשיעול ותסמינים נשימתיים.

חשוב לדבר עם הרופא המתאים לאבחון מקיף וטיפול, לפני השימוש בבצל לשיעול. וכך גם לפנות לייעוץ רפואי לפני שימוש בכל תרופה טבעית אחרת לטיפול בשיעול או להצטננות או לטיפול עצמי בתסמינים נשימתיים אחרים ובכלל.

עד שיבוצעו מחקרים מקיפים ונרחבים על מידת התועלת של תרופות הסבתא ברפואה העממית כמו דבש ובצל לשיעול לתינוק או למבוגרים, בצל ודבש כאנטיביוטיקה טבעית, בצל ודבש לצרידות, בצל בחדר לפתיחת דרכי הנשימה ולשיפור תסמיני צינון (הצטננות)  או מיצוי של מיץ בצל לחיזוק המערכת החיסונית והקלת תסמיני שפעת או מחלות ויראליות אחרות של דרכי הנשימה העליונות, נוכל רק לשער האם הם מועילים בהתבסס על ממצאים מחקריים שכן איששו את התועלת הרבה במרכיבי הבצל למגוון מחלות והיבטים אחרים.

בצל ודבש – איך מכינים?

סירופ בצל ודבש- איך מכינים? הכנת בצל ודבש נגד צינון, נגד שיעול או נגד צרידות או התקררות מהווה כאמור כתרופת סבתא נפוצה. למרות השימוש הנפוץ בה ובתרופות אחרות, חשוב להוועץ ברופא בכל מקרה של מחלה שמקורה בחיידק או וירוס ומחלות בדרכי הנשימה וכו' לפני שמחליטים למצות את הטיפול במחלה באמצעות מתן מענה חלקי ועצמאי ללא ליווי רפואי. לכן לאחר ייעוץ עם רופא ובהנחה ואין מניעה או מגבלה בהתאם לייעוץ ומצב החולה (לדוגמה לתינוקות מתחת לגיל שנה אסור דבש), נשאלת השאלה לגבי תערובת בצל ודבש – איך מכינים?

התשובה פשוטה: קוצצים חצי בצל בינוני ומכניסים לכוס. בוחרים דבש איכותי במיוחד, ויש המעדיפים דבש מלכות. לאחר מכן מוסיפים מספר כפות דבש שיכסו את הבצל. ואז ממתינים ארבע שעות לבצל להיות מושרה בדבש. לאחר מכן ניתן להתחיל לשתות מהסירופ מידי שעה כף אחת.

מקורות – ממצאים מדעיים

Andualem B. (2013). Combined antibacterial activity of stingless bee (Apis mellipodae) honey and garlic (Allium sativum) extracts against standard and clinical pathogenic bacteria. Asian Pacific journal of tropical biomedicine, 3(9), 725–731. https://doi.org/10.1016/S2221-1691(13)60146-X

Masaudi, S & Albureikan, M. (2012). Antimicrobial Activity of Onion Juice (Allium cepa), Honey, And Onion-Honey Mixture on Some Sensitive and Multi-Resistant Microorganisms. Life Science Journal. 9.

Kianian F, Marefati N, Boskabady M, Ghasemi SZ, Boskabady MH. Pharmacological Properties of Allium cepa, Preclinical and Clinical Evidences; A Review. Iran J Pharm Res. 2021 Spring;20(2):107-134. doi: 10.22037/ijpr.2020.112781.13946. PMID: 34567150; PMCID: PMC8457748.

Beigoli S, Behrouz S, Memar Zia A, Ghasemi SZ, Boskabady M, Marefati N, Kianian F, Khazdair MR, El-Seedi H, Boskabady MH. Effects of Allium cepa and Its Constituents on Respiratory and Allergic Disorders: A Comprehensive Review of Experimental and Clinical Evidence. Evid Based Complement Alternat Med. 2021 Sep 11;2021:5554259. doi: 10.1155/2021/5554259. PMID: 34552650; PMCID: PMC8452398.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן