האם שטיפת ירקות בחומץ עוזרת?

איך שוטפים ירקות מריסוס? האם שטיפת ירקות בסודה לשתייה מסייעת? האם חיטוי פירות וירקות בסבון מועילה נגד קורונה או נגד חיידקים יותר ממים? האם שטיפת ירקות בחומץ עוזרת?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

תזונהמדע
יך שוטפים ירקות מריסוס? האם שטיפת ירקות בסודה לשתייה מסייעת? האם חיטוי פירות וירקות באמצעות סבון מועילה נגד קורונה או נגד חיידקים יותר משטיפה באמצעות מים?. צילום: Pixabay congerdesig

איך שוטפים ירקות מריסוס? האם שטיפת ירקות בסודה לשתייה מסייעת? האם חיטוי פירות וירקות באמצעות סבון מועילה נגד קורונה או נגד חיידקים יותר משטיפה באמצעות מים? איך להסיר חומרי הדברה מירקות?האם שטיפת ירקות בחומץ עוזרת?

איך שוטפים ירקות מריסוס ולכלוך?

האם ניקוי וחיטוי פירות וירקות באמצעות סבון מועילה נגד קורונה או נגד חיידקים יותר משטיפה באמצעות מים? ממצאים שונים מצביעים על תשובה שלילית וכך גם המלצות ארגוני הבריאות. לפיהם ניקוי ירקות ופירות באמצעות מים היא הדרך היעילה והנכונה לסילוק חיידקים ושאריות לכלוך. עם זאת בניגוד לשטיפה הקלה שרבים מאיתנו נוטים לעשות, יש לבצע את השטיפה באופן יסודי יותר תוך שיפשוף, הפירות והירקות ןךא רק שטיפה קלה.

על פי הממצאים וההמלצות סבון, ובמיוחד סבון כלים אינו מועיל יותר ממים לסילוק שאריות חיידקים או לכלוך.

סבון לשטיפת ירקות ופירות ?

איך להסיר חומרי הדברה מירקות וכיצד לסלק לכלוך? בחיטוי פירות וירקות משרד הבריאות מביע עמדה לפיה יש לנקות את הפירות וירקות במי ברז עד להורדת הלכלוך. אז יש לייבשם במגבת נקיה. המלצת משרד הבריאות היא כי "לא מומלץ להשתמש בסבון לצורך שטיפה כיוון שסבון לא משפר משמעותית את תוצאותיה ושאריות של סבון עלולות להשאר בירקות והפירות ולהזיק. ומה באשר לחומרי שטיפת ירקות לסילוק הריסוס?

שטיפת ירקות בסודה לשתיה

האם שטיפת ירקות בסודה לשתייה מסייעת כנגד שאריות חומרי הדברה? האם מים או חומץ עדיפים ? כאמור, בניקוי פירות וירקות משרד הבריאות בישראל כמו גם גופי בריאות בארצות הברית ובמדינות שונות באירופה, מביע עמדה לפיה שטיפה באמצעות מים היא מספיקה. לצד נותרת השאלה לגבי ניקוי חומרי הדברה וריסוס מהפרי. זה ממצאים מחקריים מעלים כי שימוש בסודה לשתייה יעיל יותר מחומרים אחרים כמו כלור או מים לשטיפת ירקות ופירות מריסוס. כך לדוגמה הצביעו ממצאי מחקר שראו אור בכתב העת לכימיית מזון וחקלאות שהעלו כי השריית פירות וירקות במים עם סודה שתייה מסייעת לסילוק חומרי הדברה. לצד זה נמצא כי כלור לא מסייע לסילוק חומרי הדברה.

יש הנוהגים לקלף פירות וירקות בשל שאריות חומרי ההדברה. סילוק הפרי אכן מסלק כמות של חומרי הדברה שישנם בקליפה אך לצד זה גם מסיר את שכבת הקליפה שמלאה בחומרים מזינים וסיבים תזונתיים.

האם שטיפת ירקות בחומץ עוזרת?

האם שטיפת ירקות בחומץ עוזרת? מה יעילותו של חומץ בסילוק לכלוך בירקות וחומרי הדברה? האם שימוש בלימון בשטיפת ירקות עוזר? ממצאים מחקריים שונים מצביעים על יעילות השריית ירקות במים באופן דומה לחומץ או לימון לניקוי. ממצאי מחקר שפורסם בכתב העת  FOOD PROTECTION מעלה כי שטיפה של ירקות כמו ברוקולי, תפוחים, חסה ועגבניות במים עם חומץ או עם מיץ לימון לא הובילה לניקוי יותר טוב בהשוואה להשרייה במים רגילים. ממצאים מחקריים אחרים אמנם לא הצביעו על יעילות החומץ להסרת חומרי הדברה באופן יעיל יותר משטיפה במים אך קיימים מחקרים המצביעים על יעילות החומץ בקטילה של חיידקים מסוימים על פני המזון. כך למשל ממצאים מחקריים הצביעו על חומץ כיעיל לקטילת חיידקים כמו אשרישיה קולי בירקות או כיעיל כנגד חיידקי סלמונלה בעלי רוקט כאשר החומץ מעורבב עם מיץ לימון.

לצד זה רבים עדיין משתמשים בהשריית בירקות ופירות בחומץ לקטילת חרקים וניקוי, כתוספת לשטיפה ידנית של הירק משאריות לכלוך.

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן