חיות מחמד עם קורונה

מקרי הדבקה של בעלי חיים, כלבים חתולים ועוד בנגיף הקורונה. האם ניתן להדבק מחיות מחמד ? איך בעלי חיים נדבקים בקורונה ואיך בודקים את זה?

שי לביא

עודכן בתאריך

חדשות חמותנגיף קורונה
כלבים וחיות מחמד. צילום: Fran Pixabay

מה משותף לכלב בהונג קונג ושני חתולים בארה"ב? בבעלי החיים הללו התגלה נגיף הקורונה בשבועות האחרונים. דבר זה היווה יריית פתיחה לחשש חדש, הדבקה של חיות מחמד. רבים חוששים מהידבקות של בני אדם מחיות מחמד החולות בנגיף הקורונה.

בתחילת אפריל 2020, דווח כי בגן החיות בברונקס נדבקו טיגריסים וחיות נוספות ממשפחת החתוליים בנגיף הקורונה. הסברה הייתה שאחד מעובדי גן החיות שזוהה בוודאות כחולה קורונה הדביק את הטיגריסים בשעת האכלה או משחק. מאוחר יותר באותו החודש דווח כי שני חתולי מחמד אושרו כנושאי הנגיף. בעליו של אחד מהחתולים הוא חולה קורונה, כך שהסברה היא שהחתול נדבק מבעליו. במקרה של החתול השני לא ברור מהו גורם ההדבקה, והסברה היא שהוא נדבק מאדם שהוא חולה קורונה אסימפטומטי (מצב שבו החולה נושא את הנגיף אך אינו מפגין סימנים למחלתו).

נכון להיום, כמה עשרות בעלי חיים אובחנו כנשאי קורונה ברחבי העולם, בהם כלבים, חתולים ואוגרים.

איך בעלי חיים נדבקים בקורונה ואיך בודקים את זה?

חשוב להבהיר שלוש נקודות מרכזיות בנוגע להידבקות של בעלי חיים לרבות חיות המחמד שלנו בנגיף הקורונה:

  1. ככל הידוע לנו, בכל מקרי ההדבקה של בעלי חיים הידועים לנו – ההדבקה הייתה מבני אדם, לרוב הבעלים ו/או המטפלים העיקריים של בעלי החיים.
  2. נכון לעכשיו, לא ידועים מקרי הדבקה הפוכים, כלומר לא ידועים על מקרים שבהם חיות מחמד הדביקו בני אדם.
  3. יתרה מזאת, נראה שבעלי חיים לא מדביקים אחד את השני כאשר הם נדבקים בקורונה. דוגמא לכך היה ניתן לראות בגן החיות בברונקס שבו נדבקו מספר בעלי חיים כתוצאה מהמטפל האנושי שלהם. למרות שבעלי החיים האלה שהו במחיצת חיות אחרות, האחרונות לא נדבקו בקורונה ורק החיות שטופלו ע"י אדם חולה קורונה, נמצאו נושאות את הנגיף.
  4. הסיבה שבעלי החיים נדבקים בקורונה היא שחלק מהתאים בגופם (בעיקר באזור הריאות, הכליות והכבד) דומים לאלו של בני אדם, כך שהנגיפים יכולים לתקוף את תאים אלה ולעבור ל"סביבת מחייה" חדשה.

בקשר לשאלת הבדיקות של החיות, נכון להיום (אפריל 2020) בעלי חיים בעולם נבדקו באחת משתי הדרכים הבאות ולעיתים בשתיהן יחד:

  • בדיקה סרולוגית – בדיקת הנוגדנים בגוף החיה. מציאת נוגדנים הקשורים בנגיף הקורונה יכול להצביע על הימצאות הנגיף בגופה.
  • בדיקה מולקולרית – בדיקה שבה לוקחים דגימות מגוף החיה, ומשווים את הדגימה ל- DNA של הנגיף כפי שהוא נמצא בבני אדם.

הבדיקות הללו מתבצעות כאשר וטרינר מורשה לוקח דגימה מבעל החיים ושולח אותו למעבדה שבה יש את האפשרות לבדוק את הימצאות הנגיפים באחת משתי הדרכים הללו. חשוב לציין שאין הרבה מקומות שניתן לבצע בהם בדיקות אלה. בארצות הברית, לדוגמה, וטרינרים מכמה מדינות שולחים את דגימותיהם למעבדה ספציפית. כמובן, שיש מספר רב הרבה יותר של מעבדות שמבצעות בדיקות קורונה לבני אדם.

איך ניתן להגן על בעלי החיים?

במידה ואדם אובחן כנשא נגיף הקורונה, או שיש חשד להידבקות, מומלץ לנקוט בכל אמצעי הזהירות עם חיות המחמד. כלומר, המטפל צריך להיות עטוי כפפות כאשר הוא מלטף את בעל החיים, נותן לו אוכל או מנקה את אזור המחיה של בעל החיים. בנוסף מומלץ שלא לישון עם החיה או לחלוק איתה את אזור האכילה שלה.

נזכיר שוב כי להערכת גורמים רפואיים, אין צורך לחשוש להידבק מבעלי חיים כיוון שנכון לעכשיו עדיין לא אותר מקרה אחד שבו חיית מחמד הדביקה את בעליה. יחד עם זאת, אין וודאות בנושא מאחר ולא נעשה מחקר מקיף בתחום.

דילוג לתוכן