האם אני טרום סכרתי? סימפטומים של טרום סוכרתיות

מהם התסמינים של טרום סוכרתיות? איך יודעים אם אני טרום סוכרתי? מהי טרום סוכרתיות? אילו ערכים בבדיקות מצביעים על טרום סוכרתיות?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בדיקות דםסכרת
מה התסמינים של טרום סוכרתיות? צילום: Myriams-Fotos Pixabay

מהם התסמינים של טרום סוכרתיות? איך יודעים אם אני טרום סוכרתי? מה מאפיין את המצב שטרם התפתחות סוכרת מסוג 2? מהי טרום סוכרתיות? אילו ערכים בבדיקות מצביעים על טרום סוכרתיות? טרום סוכרת הוא מצב בו רמות הסוכר בדם גבוהות מהרגיל, אך אינן גבוהות מספיק כדי לאבחן כסוכרת מסוג 2.

מצב זה מהווה סימן אזהרה המעיד על אדם שנמצא בסיכון לפתח סוכרת בעתיד. לאנשים עם טרום סוכרת קיימת סבילות לקויה לגלוקוז. דהיינוהגוף שלהם אינו מסוגל להשתמש באינסולין ביעילות כדי לווסת את רמות הסוכר בדם. ללא התערבות, טרום סוכרת יכולה להפוך לסוכרת מסוג 2. נדגיש כי אם אתם או מישהו קרוב חווים תסמינים, מחלות או מצב רפואי, פנו לרופא לאבחון, ייעוץ והתאמת טיפול.

מה גורם לטרום סוכרתיות? גורמים התורמים לטרום סוכרת כוללים תנגודת לאינסולין, אורח חיים הכולל ישיבה רבה, העדר פעילות גופנית, תרופות ומחלות המעלות את רמת הסוכר בדם, משקל עודף או השמנת יתר, תזונה לא בריאה, היסטוריה משפחתית, גיל, סוכרת הריונית, לחץ דם גבוה ומוצאים אתניים מסוימים. אם נזהה ונטפל בגורמים אלו, נוכל להפחית בסיכון לפתח סוכרת מסוג 2.

מה הסיבות לטרום סוכרת? מדוע סובלים מטרום סוכרתיות?

נדגיש כי חשוב להקפיד על טיפול בטרום סוכרת. הדרכים לטפל בטרום סוכרתיות כוללות שינויים באורח החיים כגון אימוץ תזונה בריאה, הגברת הפעילות הגופנית ושמירה על משקל תקין כדי למנוע הופעת סוכרת. כמו כן, מומלץ לבצע ניטור קבוע של רמות הסוכר בדם ולהתייעץ רופא.

בנוסף לשינויים באורח החיים, ישנן גם תרופות טבעיות וצמחי מרפא כמו קינמון וכורכום שניתן לשלב כתרופות סבתא להורדת סוכר. לצד זה קיימים מוזנות שמועילים לוויסות רמות הסוכר בדם. לעיתים ניתן להשתמש בתרופות מרשם כדי לסייע בניהול טרום סוכרת. תרופות אלו עשויות לכלול מטפורמין, המסייע להורדת רמות הסוכר בדם ולשיפור הרגישות לאינסולין.

נציין שאבחון טרום סוכרת לא אומר שבהחלט נפתח סוכרת מסוג 2. על ידי יישום של שינויים באורח החיים וניהול רמות הסוכר בדם, נוכל להפחית משמעותית את הסיכון לפתח סוכרת. אם אובחנת עם טרום סוכרת, חשוב שתפעל ותשתף פעולה עם צוות המרפאה כדי לפקח על מצבך ולפתח תוכנית מותאמת אישית לטיפול. זיכרו התערבות מוקדמת היא המפתח במניעת התקדמות מקדם סוכרת לסוכרת מסוג 2.

מהם ערכי הסוכר בדם במצב של טרום סוכרתיות?

אילו ערכי גלוקוז בדם מצביעים על טרום סוכרת? מה ערכי בדיקת סבילות גלוקוז מהפה שהם תקינים? מה ערכי גלוקוז בפלזמת הדם בצום ? לצד ארגונים אחרים, האגודה האמריקאית לסוכרת (ADA) קבעה את ערכי הגלוקוז בדם הבאים כדי להצביע על טרום סוכרת:

1. גלוקוז פלזמה בצום (FPG): רמת סוכר בצום בין 100 מ"ג/ד"ל (5.6 ממול/ליטר) ל-125 מ"ג/ד"ל (6.9 ממול/ליטר) נחשבת מעידה על טרום סוכרת.

2. בדיקת סבילות גלוקוז דרך הפה (OGTT): רמת סוכר בדם שנמדדה שעתיים לאחר צריכת משקה עשיר בגלוקוז בין 140 מ"ג/ד"ל (7.8 מ"ל/ליטר) ל-199 מ"ג/ד"ל (11.0 ממול/ליטר) נחשבת כמעידה על טרום סוכרת.

3. המוגלובין A1c (HbA1c): רמת HbA1c בין 5.7% ל-6.4% נחשבת מעידה על טרום סוכרת.

נציין שערכים אלו עשויים להשתנות מעט בהתאם להנחיות המשמשות ארגונים שונים. עם זאת, באופן כללי, אם רמות הסוכר בדם שלך נופלות בטווחים אלה, זה מצביע על כך שיש לך טרום סוכרת ונמצאים בסיכון מוגבר לפתח סוכרת מסוג 2. כאמור, מומלץ להתייעץ עם רופא לאבחון סופי ולדון באסטרטגיות טיפול מתאימות.

 

תסמינים של טרום סוכרת

מהם הסימפטומים של טרום סוכרת? מה התסמינים שמאפיינים טרום סוכרתיות? להלן מפורטים התסמינים שקשורים לטרום סוכרת בדם:

1. צמא מוגבר: תחושת צמא בצורה חריגה וצורך לשתות יותר נוזלים מהרגיל.

2. הטלת שתן תכופה: צורך מוגבר במתן שתן, במיוחד במהלך הלילה.

3. עייפות: תחושת עייפות או חוסר אנרגיה, גם לאחר מנוחה מספקת.

4. רעב מוגבר: חווה רעב עז או תכוף, במיוחד זמן קצר לאחר האכילה.

5. שינויים בלתי מוסברים במשקל: עלייה או ירידה משמעותית במשקל ללא כל סיבה נראית לעין או שינוי בתזונה/פעילות גופנית.

6. ראייה מטושטשת: בעל ראייה מטושטשת או לקויה, אשר עשויה להיות זמנית או מתמשכת.

7. ריפוי איטי של פצעים: לפצעים וחתכים אורך יותר זמן מהרגיל להחלים.

8. עקצוץ או חוסר תחושה: חווית עקצוץ או חוסר תחושה בידיים או ברגליים, המכונה נוירופתיה היקפית.

9. פיגמנטציה של העור: הופעת כתמים חומים עקב פיגמנטציה.

דילוג לתוכן