וועידה על חלל, חקלאות ואימפקט

איך משתמשים בטכנולוגיות חלל, שימוש וניצול מועיל של פלטפורמות Earth Observation להרחבת מעגלי תעסוקה והגדלת הכנסה בקרב חקלאים במדינות מתפתחות?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

חינוך, חברה, משפטמדע
ההרצאה הפותחת של ד

אחד הנושאים עליהם ידונו בהרחבה השנה בוועידת הספייסטק סאמיט הקרובה, הוא איך משתמשים בטכנולוגיות חלל, שימוש וניצול מועיל של פלטפורמות Earth Observation לטובת הרחבת מעגלי תעסוקה והגדלת הכנסה בקרב חקלאים במדינות מתפתחות. פיתוחים ייחודיים אלה ואחרים והרחבת השימוש בטכנולוגיות מתקדמות באופן זה, עשוים לאפשר גידולי מזון איכותיים יותר, בריאים, עמידים ומזינים יותר, לתרום להפחתת השימוש בחומרים רעילים וכימיקלים, ולסייע להתפתחות חקלאות ממוקדת וברת קיימא.

רקע – השנה 2023 אך במדינות המתפתחות ענף החקלאות המהווה מקור תעסוקה למיליוני אנשים נותר הרחק מאחור בהשוואה לעולם המערבי. חקלאי המדינות המתפתחות מתמודדים עם שני אתגרים משמעותיים;

האחד הוא היעדר ידע מספק והשני הוא העדר הון לרכישת ציוד וחומרים נדרשים. ללא שני אלו לא יוכל החקלאי 'ליישר קו' עם יכולות 'אחיו' החקלאי בעולם המערבי ולהגיע לתוצרים גבוהים המשפיעים באופן ישיר על גובה הכנסתו ועל בריחת דור חקלאים צעירים מהכפר לעיר, עניין נוסף אשר מגדיל משמעותית את מעגל הבלתי מועסקים.

בנוסף, לאתגרים אלו מצטרף אתגר עצום המרחף בחלל מעל כולם והוא היעדר נתונים. כיום אין גורם האוסף נתונים מהחקלאי והחקלאי המקומי אינו דואג לרכז נתונים והמשמעות ברורה.

גם בהינתן שהחקלאים המקומיים ייהנו מהון ומידע לחיזוק יכולותיהם, הרי שללא איסוף, ריכוז ועיבוד נתונים מקדים ובאופן שוטף, יישארו החקלאים במדינות אלו עם הכנסה נמוכה ומעגל האבטלה ילך ויגדל.

חברות מובילות בתחום

חברת CropX אשר הודיעה לאחרונה על סגירת סבב גיוס C של 30 מיליון דולר פועלת בשוק ניהולן הדיגיטלי של חוות חקלאיות (Farm Management System – FMS). מערכת המורכבת מחומרה וחיישנים מזינה נתונים מן השדה כגון, לחות בקרקע ובאוויר, מליחות, טמפרטורה, טופוגרפית פני הקרקע, נתונים לוויניים, תחזית מזג אויר ועוד.

חברת BeeHero פיתחה פלטפורמת האבקה מבוססת בינה מלאכותית וחיישני IOT. הרעיון מאחורי הטכנולוגיה של החברה הוא שהדאטה שנצבר משמש לייעול האבקת הדבורים, התהליך הביולוגי המכריע בו תלויים רוב היבולים. הטכנולוגיה של החברה נמצאת כבר שימוש במעל 100 אלף אקרים של יבולים ברחבי העולם.

חברת Taranis הופכת כל חקלאי לחקלאי פיקח, ומגייסת לשם כך 40 מיליון דולר. עם אלגוריתמי למידת מכונה ומאגר התמונות הגדולות ביותר בתחום Taranis הישראלית מצליחה להודיע לחקלאים שהצמחים שלהם עומדים לחלות או אם מזיקים עומדים להגיע.

התפתחות חברות מהסוג הנ"ל המאפשרות ריכוז כלל נתונים אלו מייצרת תובנות ויכולות באמצעותן ניהול השדה הופך יעיל יותר כלכלית וסביבתית ומאפשר הגדלת ההכנסה לחקלאי והרחבת מעגלי התעסוקה במדינות מתפתחות.

הזדמנות מהחלל לחולל שינוי

טכנולוגיות החלל הקיימות ואלו המתפתחות חדשות לבקרים בתחום הלוהט ביותר כיום בעולם הוא תחום החלל, יכולות להשפיע לחיוב באופן דרמטי על חקלאי המדינות המתפתחות. ביכולתן של טכנולוגיות אלה לאפשר תכנון ארוך טווח של חקלאות המונית ושל אספקת מזון ברחבי העולם. האם מדובר ב'הזדמנות מהשמיים' כפי שנהוג לומר?! במציאות מדובר ב'הזדמנות מהחלל' והיא כאן ועכשיו! ונכון וראוי לנצל אותה כדי ליצור שינוי עולמי נרחב.

על נושא זה בין היתר ידובר בהרחבה בוועידת החלל Space tech summit הקרובה עליה יורחב בהמשך.

על חלל והגדלת הכנסה

איך זה יעבוד?

כל חקלאי באשר הוא נדרש להשקיע משאבים כדי להגיע ליבול מסוים. ההשקעה באה לידי ביטוי בהוצאה גבוהה על חומרי דישון, הדברה, ידיים עובדות, ציוד וכד'. הוצאה זו  גדלה כל העת בין אם בגלל תנודות השוק ובין אם בגלל התפתחות ועמידות מזיקים בפני חומרי ההדברה השונים.

אם עלות ההשקעה בשטח חקלאי נתון קרובה או אפילו גבוהה מערך היבול שהניבה החלקה, או אז די ברור כי אין היתכנות כלכלית לחקלאי.

לעומת זאת, אם לרשות החקלאי היה עומד מידע מקדים אשר יאפשר לו לקבל החלטה היכן לטעת או לשתול, כלומר מידע על קרקעות ושטחים טובים יותר עבורו. או למשל אילו צפה מחלות ומזיקים מתחילים להתפתח במטעיו, הוצאת הון רב ומיותר היתה נחסכת ממנו, איכות היבול הייתה גדלה ומכאן באופן ישיר כך גם תגדל הכנסתו.

בנוסף, הגדלת ההכנסה של החקלאי יש בכוחה להשאיר בכפר את דור החקלאים הצעיר ולמנוע מהם כניסה למעגלי האבטלה סביב ובתוך הערים הגדולות, מה שמעביר אותנו להזדמנות השפעת טכנולוגית חלל הבאה.

על חלל והרחבת מעגל התעסוקה

מה רצוי שיקרה?

במדינות מתפתחות רבות פועלים גופים ממשלתיים אשר הוקמו כדי לתת מענה ותמיכה מקצועית לחקלאים. בחלק מהמדינות מערכים אלו עובדים נהדר ומשרתים את החקלאי ובחלק כלל אינם מורגשים ע"י החקלאי.

בשני המקרים, גופים אלו נעדרים גם הם ידע מקדים וכמו החקלאי עצמו מתמודדים ע"פ רוב עם בעיות המתפתחות בשטח כאשר הן כבר בעיות משמעויות ולא במניעה או הימנעות. גורמים פוגעים כמו למשל מחלות ומזיקים שהתפשטו והעלות של למגר אותם אינה כדאית או קרקעות בעלות פוטנציאל מופחת או גבוה להצלחת הגידול.

מעגלי תעסוקה בהקשר זה עשויים להיות למשל, גופי תמיכה ייעודיים מקומיים שיידעו לקלוט את הנתונים והמידע הנאסף מפלטפורמות ה – Earth observation השונות, לעבד אותן ולהעביר אותן לחקלאי. בנוסף, הגדלת ההכנסה של החקלאי יש בכוחה להשאיר את דור החקלאים, בני המשפחה בסביבה הכפרית ולמנוע ממנה כניסה למעגלי האבטלה סביב ובתוך הרים הגדולות.

חלל עם רגליים בקרקע

הזדמנות לחולל שינוי

הגדלת הכנסה והרחבת מעגלי תעסוקה במדינות מתפתחות בתחומים נוספים, הינה בעלת משמעות והשפעה עולמית עצומה, זמינה ליישום והזדמנות ראויה לאפשר לעולם המערבי וליכולותיו להצמיח תרתי משמע חלקים אחרים בעולם המשוועים לכך בטווח זמן המיידי.

יתרה מכך, ענף החקלאות ידוע כמייצר פסולת בהיקפים משמעותיים. פיתוחים כמו זה של צוות המחקר מאוניברסיטת בר-אילן ומו"פ מדבר וים המלח (אשר ישתתפו בוועידה הקרובה) הובילו ליצירת מערכת ייחודית האמורה לספק חמצן, מזון ומים בתחנות חלל מרוחקות מאוישות , אשר תשמש בין היתר למחזור CO2 ופסולת אנושית, בסביבה מאוד מוגבלת.

הירידה בשימוש בכמות חומרי הדישון וההדברה כתוצאה מאיסוף נתונים וידע מקדים יטיבו בראש ובראשונה עם החקלאי המקומי הצורך מי שתיה ממקורות זמינים ובהיבט רחב יותר כמובן השפעה כלל עולמית.

על כל אלו ועוד אתם מוזמנים לשמוע בכנס החלל Space tech summit וכמובן להזמין כרטיסים. הנחה מיוחדת לגולשי פורטל הדוקטור – הזינו את קוד ההנחה spacevip75 באתר וועידת החלל ספייסטק 2023 https://spacetechsummit.info

הכתבה נכתבה על ידי אייל מליון בשיתוף עינת ברקוביץ'.
עינת ברקוביץ', שותפה ומייסדת קרן הון הסיכון TYPE5 המתמחה בטכנולוגיות חלל, ומנהלת היחידה העסקית בחברת Hunter (Kestria Israel) המתמחה באיתור בכירים למשרות בארץ ובעולם. עינת ברקוביץ' כיהנה כמנכ"לית קרן מוריס קאהן וכחברת בורד בSPACEIL.
אייל מליון סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת Agrici המפתחת ומטמיעה מערכות חקלאות מתקדמת בחוף השנהב.
כתבה זו הינה תוכן מקודם לטובת גולשי פורטל הדוקטור.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן