טיפול רגשי לבני נוער

מתי מומלץ לבני נוער לעבור טיפול רגשי? כמה זמן נמשך טיפול רגשי בגיל ההתבגרות? מה כולל טיפול רגשי לבני ובנות נוער?

דקל שחף

עודכן בתאריך

פסיכולוגיה
צילום: Pexels-shvets-production

לא קל להיות בן נוער (וגם לא בת נוער, כמובן). התמורות הפיזיות מייצרות גם סערות רגשיות, האישיות שנמצאת בהליכי גיבוש עדיין פריכה ועלול להיחבט במגוון רחב של מצבים. הצורך המתמיד למצוא את המקום הנכון גובה אנרגיות רבות, נדרש איזון מדויק בין לשמור על ה"אני" לבין להשתלב בחברה, ובנוסף שורת לחצים במיוחד בבית הספר. בהתאם קל להבין מדוע טיפול רגשי לבני נוער הוא אופציה מבוקשת מאוד. בעמוד זה תמצאו מידע מפורט עליו.

מתי מומלץ לבני נוער לעבור טיפול רגשי?

באופן עקרוני טיפול רגשי משפר את איכות החיים של כל אדם, בכל גיל. תמיד טוב לטפל בנפש ולעבד רגשות מורכבים, ובוודאי בגיל ההתבגרות בו הרגשות כאמור סוערים. ישנם כמובן מצבים שבהם מתחדד הצורך בטיפול הרגשי.

כך למשל קושי ממשי ליצור אינטראקציות חברתיות ובדידות עלולים לגבות מחיר יקר מבן/בת הנוער, בזמן שטיפול יקנה להם את הכלים הנחוצים לשינוי המצב. ירידה חדה בלימודים עלולה לנבוע מקושי רגשי (ולמעשה ברוב המקרים זוהי הסיבה), כך שהפתרון יהיה לא מורה פרטי אלא טיפול מקצועי.

גם שימוש מופרז באלכוהול או סיגריות, וכמובן סמים, שינויים משמעותיים במשקל (שלא חלק משינוי תזונה בליווי גורם מקצועי), התנהלות אלימה והתקפי זעם בתדירות גבוהה מצדיקים הגעה לטיפול.

כמה זמן נמשך טיפול רגשי בגיל ההתבגרות?

הבשורות הטובות הן שבגיל הנעורים טיפול רגשי מניב שינוי אפקטיבי מאוד – ולרוב תוך זמן קצר יחסית. סיבה אחת לכך היא המוטיבציה הגבוהה של בני ובנות הנוער, שמבינים עד כמה חשוב השינוי בחייהם. סיבה שנייה היא שהמוח עדיין גמיש יחסית ועדיין אין קיבעונות שמקשים על שינוי התפישה ושינוי ההתנהגות. בעזרת מטפל רגשי מנוסה או מטפלת רגשית מיומנת ניתן להגיע למציאות חיים טובה, אפילו יותר מכפי שחולמים, כבר תוך מספר חודשים לא רב.

אחריות הורית

באופן טבעי במרבית המקרים אין צורך בנוכחות הורה בקליניקה בזמן טיפול רגשי לבני נוער. יחד עם זאת להורים יש תפקיד מרכזי בתהליך: הם אלה שאמורים להציג בפני הילד או הילדה את האופציה של הטיפול הרגשי, להמליץ עליה וכמובן לסייע בבחירת המטפל או המטפלת האופטימליים. חשוב לעשות זאת ברגישות, אבל לא לחשוש – מה גם שממילא במאה ה-21 טיפולים רגשיים הם אופציה מקובלת. הורה אחראי חייב להיות קשוב לילדים שלו גם כשלכאורה הם עצמאיים באופן כמעט מלא. כמו כן האחריות ההורית מחייבת התערבות כשיש מצוקה, ומן הסתם גם מימון של עזרה מקצועית חיונית.

מה כולל טיפול רגשי לבני ובנות נוער?

טיפול רגשי בבני ובנות נוער הוא חוויה מרתקת גם למטופלים וגם למטפלים. לב התהליך הוא יצירת מודעות לגורמים להתנהגויות שונות, ובפרט אלה שלא משרתות באמת את בן או בת הנוער. לרוב מדובר בתוצר של אמונות מגבילות ומעוותות. אמונה שכזו עלולה להתגבש בעקבות טראומה (כולל לא מודעת), לעבור מההורים (או מגורם השפעה אחר) וגם שגיאות מחשבה מובילות לכך. המודעות לאמונות הבעייתיות מקלה על המרתן לאמונות מתאימות יותר לבן/בת הנוער, ועל בסיס זה מושגים גם שינוי ההתנהגות הרצוי ובעקבותיו שינוי החיים לטובה.

לפרטים נוספים הכנסו לאתר של איילת קרניאל עזרא

מאמר זה הוא תוכן ממומן.

דילוג לתוכן