טכנולוגיות החלל לטובת האנושות

מה הקשר בין איירוספייס וטכנולוגיות לחלליות לבין פיתוחים רפואיים כמו תותבות או מכשירי CT? איך פיתוחים בתחום טכנולוגיות חלל, ספייסטק משפיעים על יישומים בחיי היומיום שלנו?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

חינוך, חברה, משפטמדע
ספייס-טק במגוון יישומים. טכנולוגיות חלל לטובת המין האנושי. צילום אילוסטרציה: Pixabay Stefan Keller

מה הקשר בין איירוספייס וטכנולוגיות לחלליות לבין פיתוחים רפואיים כמו תותבות או מכשירי CT? איך פיתוחים בתחום טכנולוגיות חלל, ספייסטק משפיעים על יישומים בחיי היומיום שלנו? טכנולוגיות חלל או ספייס-טק – מלעז SpaceTech מוגדרות כטכנולוגיות הקשורות למחקר, פיתוח, עיבוד, תכנון ויצור של אמצעים הקשורים לחלל החיצון. ספייסטק או טכנולוגיות החלל כוללות פיתוח ויצור מוצרים ושירותים הנוגעים לתחומי משנה הקשורים לתחום זה לרבות פיתוח טכנולוגיות רפואיות, ניסוים ופיתוחים ביו-רפואיים באטמוספירה או מחוצה לה, סריקה, חישה, מיפוי, בתחומים שונים כמו חקלאות, תחבורה, ננו-חומרים ובטחון.

Aerospace תעשיית האירוספייס  המתייחסת לטכנולוגיות בתעשייה הנוגעת גם לאטמוספירת כדור הארץ וגם לחלל החיצון אירוספייס מהווה נדבך חשוב ומועיל להתפתחות הטכנולוגית והמדעית של המין האנושי ביישומים שונים. עם זאת, טכנולוגיות האיירוספייס, עסקו בפיתוחים הקשורים לאמצעים, חומרים וכלים כמו לווינים, חלליות, מעבורות, תחנות חלל, חליפות חלל, משגרים, טילים, טלסקופים ואמצעי חישה וגלאים הקשורים לחלל החיצון.

ספייס-טק במגוון יישומים

טכנולוגיות לתעשיית החלל משפיעות על מגוון תעשיות על פני הגלובוס. תעשיית החלל מצויות בשירות הרפואה מאז תחילת התפתחותם באמצע המאה הקודמת בארצות הברית וברית המועצות לשעבר. כך למשל, נאס"א פיתחה טכנולוגיות חלל שונות שיושמו במחקר רפואי ובריאות כמו חומרים חדשים לתותבות ואורתודונטיה לשיניים, ניטור מרחוק ורפואה טלפונית. טכנולוגיות חלל סייעו לפיתוח טכנולוגיות במגוון תחומים והן מבוססות על פיתוחים ייחודיים ממושכים המשליכים על מגוון תעשיות:

  • תחום הנדסת החומרים Material Science קשור באופן הדוק עם התפתחות המחקר והפיתוחים החדשניים בטכנולוגיות החלל והאוירונאוטיקה בפרט. כך, התפתחות של חומרים כמו ננו צינוריות Nanotubes, ננוטיובס, וחומרים מגוונים אחרים קשורים באופן הדוק עם טכנולוגיות מתקדמות אלה. כך לדוגמה פיתוחי טכנולוגיות החלל קידמו את המחקר והפיתוח של חומרים שונים בעלי תכונות ייחודיות לחקר החלל. כמו לדוגמה חומרים קלים ועמידים בחום עבור חלליות, חומרים עמידים לקרינה לחליפות חלל וסגסוגות מיוחדות למנועי רקטות. חומרים אלה יושמו בתעשיות רבות אחרות, כולל תעופה וחלל, רכב ובנייה.
  • באופן דומה השפעה זו הובילה להתקדמות בתחום המחקר של מיקרו-כבידה: סביבת המיקרו-כבידה בחלל אפשרה למדענים לחקור את התנהגותם של חומרים בתנאים קיצוניים. מחקר זה הוביל לתובנות חדשות לגבי אופן התנהגות החומרים והביא לפיתוח של חומרים וטכניקות ייצור חדשות. כאמור, גם בתחום הננו חומרים השפיעו הפיתוחים של הספייסטק לטובה. מו"פ בתחום החלל תרם ותורם רבות לפיתוח הננוטכנולוגיה, כולל יצירת ננו-חיישנים, ננו-צינורות וננו-חומרים. לטכנולוגיות אלו מגוון רחב של יישומים, כולל חיישנים רפואיים, סינון מים ואגירת אנרגיה.
  • טכנולוגיות ספייס-טק משפיעות גם על הנדסת החומרים בהקשר של הדפסת תלת מימד. זאת כיוון שטכנולוגיית הדפסת תלת מימד נדרשה והתפתחה כדי ליצור כלים וחלקי חילוף למשימות חלל. טכנולוגיה זו יושמה גם בתעשיות אחרות, כמו בריאות, שבהן נעשה שימוש בהדפסת תלת מימד ליצירת תותבות ושתלים לדוגמה. גם בתחום של תחבורה ואחסון אנרגיה, פיתוח טכנולוגיות מתקדמות לאחסון אנרגיה, כולל סוללות ליתיום-יון ותאי דלק, אשר שימשו במשימות חלל הועילו רבות. טכנולוגיות אלו יושמו בתעשיות רבות אחרות, כולל תחבורה ואנרגיה מתחדשת.
  • פיתוחים בתחום טכנולוגיות החלל השפיעו לדוגמה גם על ניטור סביבתי: לוויינים וטכנולוגיות חלל מספקים נתונים קריטיים על גורמים סביבתיים כמו זיהום אוויר, איכות מים ושינויי אקלים. השפעת הספייסטק Spacetech בכלל ותעשיית האווירונאוטיקה, האירוספייס האזרחית והצבאית בכלל נרחבת. כך למשל גם בתחום התחבורה: טכנולוגיות שפותחו לחלל תרמו לפיתוח טכנולוגיות תחבורה חדשות, כולל מנועים חסכוניים בדלק וחומרים קלים, אשר שיפרו את הביצועים והבטיחות של מטוסים, רכבות ומכוניות.
  • מוצרי צריכה ומכשור בשירות הציבור: מוצרי צריכה רבים פותחו באמצעות טכנולוגיות של נאס"א ופיתוחי ספייס-טק. כך למשל פותחו  מזרני קצף, בולמי זעזועים בנעליים, מערכות סינון מים , ציוד מגן כנגד חום, משאבת אינסולין לחולי סוכרת, בידוד לדודי שמש, מכשירי דימות כמו CT ומכשיר MRI ועוד.

טכנולוגיות החלל לטובת האנושות

טכנולוגיות החלל תרמו תרומה משמעותית לטובת האנושות במגוון תחומים. בתחום המחקר רפואי והבריאות תרמו פיתוחי הספייק טק Space Technology בדרכים רבות. דוגמאות לכך כוללות למשל:

  1. רפואה מרחוק – טלרפואה: טכנולוגיות החלל אפשרו רפואה מרחוק, המאפשרת לחולים באזורים מרוחקים או מוחלשים לקבל טיפול רפואי באמצעות ועידת וידאו, ניטור מרחוק ושיטות אחרות. טלרפואה שיפרה את הגישה לשירותי בריאות עבור אנשים רבים ברחבי העולם.
  2. הדמיה רפואית: לפיתוח טכנולוגיית הדמיה לוויינית הייתה השפעה משמעותית על ההדמיה הרפואית – התפתחות מכשירי דימות CT ומכשירי MRI.
  3. ניטור סביבתי לטובת שמירה על בריאותן של אוכלוסיות נרחבות: לוויינים מסייעים לצלם, לנטר ולמפות גורמים סביבתיים המשפיעים על בריאות האדם, כמו זיהום אוויר, איכות המים והתפשטות מחלות.
  4. חקר קרינה: משימות חלל כרוכות בחשיפה לרמות גבוהות של קרינה. לקרינה קיימות השפעות משמעותיות על גוף האדם. בתעשיות החלל הדבר הוביל לפיתוח שיטות וטכנולוגיות חדשות להגנה מפני קרינה, שיושמו לטיפול בקרינה רפואית והדמיה.
  5. מחקר צפיפות עצם: משימות חלל כרוכות בחשיפה למיקרו-כבידה, מה שעלול להוביל לאובדן צפיפות העצם. זה הוביל למחקר על הגורמים והטיפולים הפוטנציאליים לאוסטאופורוזיס, שהוא מצב נפוץ של אובדן צפיפות עצם על פני כדור הארץ.
  6. מחקר חומרים: טכנולוגיות החלל תרמו גם לפיתוח חומרים חדשים למכשירים רפואיים, כגון גפיים מלאכותיות ותותבות. מחקר שנערך בחלל על חומרים בתנאים קיצוניים הוביל לפיתוח חומרים חדשים עמידים וקלים יותר.
  7. פיתוחים של מכשור רפואי כמו לדוגמה דפיברילטור אוטומטי מושתל (ICD) לחולי לב Implantable Cardioverter Defibrillator. או לדוגמה טכנולוגיית הLASIK לניתוחי עינים.

לסיכום, ספייסטק מהווה תעשייה חשובה ומשמעותית. לטכנולוגיות החלל נודעת השפעה משמעותית על חיי היומיום שלנו, משיפור התקשורת והתחבורה ועד לקידום המחקר הרפואי וניטור סביבתי. טכנולוגיות חלל דוחפות את גבולות החדשנות ומסייעות להבין ולהתנהל טוב יותר על פני הגלובוס ומחוצה לו.

ולמי שמתעניין בנושא מרתק זה: ועידת הספייס-טק סאמיט הבינלאומית חוזרת! אל הועידה יגיע קהל מגוון מכל העולם, מתעשיית החלל, משקיעים, יזמים, מומחים, יועצים, סטרטאפיסטים בתחום איירוספייס, חלל וטכנולוגיות העוסקות בתחומים המשיקים לכך: טכנולוגיות דואליות, אקלים, מחשוב קוונטי, אבטחת מידע וסייבר בחלל, יישומים ושירותים אטמוספריים ובחלל החיצון וגם תחרות הסטארטאפים בשם ה TYPE5 AWARDS לחברות הפורצות דרך בתחום הספייסטק.
הועידה תתקיים גם השנה באקספו תל אביב ב-22 במאי. לפרטים, מידע ורכישת כרטיסים הכנסו לאתר: www.spacetechsummit.info

מאת: ד"ר לביא סיגמן. ד"ר סיגמן מכהן במגוון תפקידים בחברות טכנולוגיה בתחומי הננו-חומרים, האנרגיה, הביוטכנולוגיה והאגריטק ובתחום התוכנה. לביא מתמחה בהשקעות בתחום הטכנולוגיה, עוסק ביזמות, רישוי ומסחור קניין רוחני ופטנטים. הוא בוגר תואר ראשון, שני ודוקטורט. סיגמן הינו עורך דין ובעל נסיון והשכלה בתחום הייעוץ ארגוני, המשפט, הפסיכולוגיה והביולוגיה.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן