יותר משליש מהציבור לא יתחסן?

סקר : יותר משליש מהציבור לא יתחסן. צעירים, יהודים חרדים, ערבים נוצרים ומוסלמים מתנגדים להתחסן בשיעור משמעותי בהרבה בהשוואה לציבור היהודי חילוני ובהשוואה למבוגרים.

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורנגיף קורונה
חיסונים כנגד נגיף קורונה. מה יהיה שיעור המתחסנים ? צילום: Pixabay Angelo Esslinger

באיזו מידה תסכים לקבל חיסון של פייזר כשיוצע לך?. בימים אלה הודיע מנהל התרופות והמזון האמריקאי על אישור החיסון של פייזר לנגיף הקורונה. על רקע זה החלו בישראל היערכויות להתחלת החיסונים. מבצע החיסונים בישראל יבוצע על ידי קופות החולים. על פי הערכות מכוונות קופות החולים לחסן עד 60 אלף איש מידי יום. קצב החיסונים האפשרי יעמוד על כמליון חיסונים בחודש.

בימים האחרונים נערך בישראל סקר בנושא המוכנות של הציבור להתחסן כנגד הנגיף.
סקר עדכני נערך על ידי "מאגר מוחות" עבור "ישראל היום" מהסקר עלה כי צעירים נוטים להמנע מהחיסון יותר בהשוואה למבוגרים. עוד עלה מהסקר כי ככל שגיל הנשאלים היה מבוגר יותר, כך הם ציינו שסביר יותר שהם יתחסנו.

37% לא מוכנים להתחסן. במיוחד צעירים

נגיף הקורונה משפיע על מבוגרים באופן משמעותי יתר הנגיף גורם לסיכון למוות ולתחלואה בקרב מבוגרים בשיעור גבוה בהרבה מציעים. ייתכן כי הסיבה לכך שרבים מהססני החיסונים הם צעירים הוא בשל החשש הנמוך שלהם מהשפעה על בריאותם. עם זאת כפי שהוכיחו הנתונים, גם צעירים לוקים בנגיף, חולים, סובלים מתופעות לוואי ונזקים חמורים ואף מתים ממנו. אמנם מדובר בשיעור מקרי מוות ותחלואה סימפטומטית נמוכים יותר אך גם אלה קיימים.
מן התוצאות עולה כי 37% מהציבור, במיוחד צעירים לא יהיו מוכנים להתחסן נגד נגיף הקורונה. החיסונים מגיעים לישראל בקצב גובר. בקרוב יחל מבצע החיסונים וכמעט שליש מהציבור ימאן להתחסן. 44 אחוזים מהנשאלים ציינו שיסכימו להתחסן. 19% השיבו תשובות שונות.
עוד עלה מהסקר כי בקרב מבוגר בני 65+ הייתה הסבירות להתחסן 63%. מקרב בוגרים רק חמישית ציינו שיסרבו להתחסן. בקרב צעירים יותר, יורד שיעור אלה שיסכימו להתחסן נגד קורונה. מן הסקר עלה כי האוכלוסיות בהן שיעור הסירוב להתחסן גבוה יותר הן צעירים, ערבים נוצרים ומוסלמים וחרדים.

63% מהאמריקאים מסכימים להתחסן

מסקר שנערך לאחרונה על ידי גלאופ בארה"ב עלו תוצאות דומות. עלה כי 63-66% מהאמריקאים היו מוכנים לקבל את החיסון נגד קורונה. בארצות הברית משתוללת מגפת הקורונה וגובה חיי אדם רבים. עד כמה מתו בעולם (דצמבר 2020) מעל 1.6 מליון איש. מעל 50 מליון איש נדבקו. בארצות הברית לבדה מתו מהנגיף מעל 300,000 איש. מידי יום נפטרים בארצות הברית מהנגיף מעל 2000 איש. בישראל לעומת זאת נפטרו עד כמה מהנגיף  קרוב ל3,000 איש וחלו בו מעל 350,000 איש.
ישראלים רבים מבטאים חשש מההשלכות ארוכות הטווח של החיסונים. זאת בדומה לאזרחי מדינות רבות בעולם המביעים את חששם מבטיחות החיסונים. הטענות הנשמעות הן שלא חלף די זמן ולא נערכו די בחינות לגבי בטיחות החיסונים נגד הקורונה. הססני החיסונים טוענים כי מדובר בחיסון חדשני. סוג ייחודי זה של חיסון לא נוסה עד כה. לכן לדידם חשוב לבחון את השלכותיו ארוכות הטווח.
 לנוכח העובדה שהנגיף הולך ומתפשט ונזקיו רבים, טיעוני המתנגדים מתגמדים. נזקי נגיף הקורונה רבים. למשל השלכות נוירולוגיות, סבירות גבוה לשבץ, דלקת קרום הלב, בעיות במערכת העיכול וצלקות בריאות. זאת גם בקרב אנשים שהבריאו מהנגיף ולא סבלו מסימפטומים כמו בעיות נשימה.

 

דילוג לתוכן