כיצד חלקיקי פלסטיק זעירים משפיעים על הלב שלנו?

איך הפלסטיק משפיע על מחלות לב: כיצד הפלסטיק שאנו משתמשים בו ומשליכים לסביבה ללא בקרה ובלי מיחזור חוזר אל גופנו והורג?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מחלות לב
הררי פלסטיק - השפעות הפלסטיק על גופנו. צילום: Pixabay Karuvadgraphy

מה השפעתו של זיהום כדור הארץ בפסולת פלסטית על הבריאות? כיצד המשך השימוש בפסולת הכוללת מוצרי פלסטיק משפיעה על בני האדם? כיצד ננו חלקיקים של פלסטיק המתפרקים ממוצרי הפלסטיק משפיעים על בריאות הלב שלנו ? ממצאי מחקר חדש שופכים אור על השאלה המרתקת. בכך הם מסבירים כיצד המשך השימוש בחומרים מזהמים ובלתי מתכלים חוזר אל גופנו וגורם לתחלואה ומוות. אז איך זה קורה? כיצד הפלסטיק שאנו משתמשים בו ומשליכים לסביבה ללא בקרה ובלי מיחזור חוזר אל גופנו והורג? התשובה: מיקרופלסטיק וחלקיקי נאנו פלסטיים MNP.

חלק ניכר מרכיבי הפלסטיק המשומשים נזרק על ידי הצרכנים לאחר שימוש יחיד. תרבות צריכה והעדר מחזור מספיק הפכו לבעיה סביבתית ענקית. מכיוון שפסולת הפלסטיק מצויה בסופו של דבר במזבלה, באוקיינוסים ובמסלולי מים אחרים. הפלסטיק הזה מושלך בכמויות אדירות בכל יום. ופירוק הפלסטיק לרמת מיקרו וננו בגודל הוביל לחששות גוברים ביחס לשאלה עד כמה רעיל הפלסטיקה לסביבה ולבני אדם.

השפעה של פלסטיק על הלב

ממצאי מחקר על מיקרופלסטיק וחלקיקים נאנו-פלסטיים (MNPs) שנערך לאחרונה שופך אור לגבי הקשר של חלקיקי פלסטיק ולמחלות לב. במחקר שפורסם בכתב העת היוקרתי The New England Journal of Medicine נבחן נושא זה. המחקר בחן את הקשר האפשרי בין מיקרופלסטיק וחלקיקים נאנו-פלסטיים (MNPs) לבין מחלות לב. מחקרים קודמים על בעלי חיים רמזו על קשר כזה, אבל לא היה ברור אם זה נכון גם לבני אדם. במחקרם המדענים עקבו אחרי 304 אנשים שעברו ניתוח להסרת חסימה בעורקי הצוואר. הם בדקו את החומר שנלקח מהעורקים בשיטות מדעיות שונות כדי לראות אם יש בו חלקיקי פלסטיק זעירים. בנוסף, הם בדקו חומרים בדם של המטופלים שמעידים על דלקות.

לאחר מעקב ממוצע של כ-34 חודשים, התוצאות הראו כי נמצאו חומרים מפלסטיק זעירים התגלו בעורקי הצוואר של כ-58% מהמטופלים. בקרב אנשים עם יותר חלקיקי פלסטיק בעורקים, הסיכון לאירוע לבבי כמו התקף לב, שבץ או מוות היה גבוה פי 4.5 מאשר אלו שלא נמצאו אצלם חלקיקים אלו. המסקנה היא שאצל אנשים עם חלקיקי פלסטיק זעירים בעורקי הצוואר הסיכון למחלות לב גבוה יותר. אמנם חשוב לציין שזה מחקר תצפיתי; כלומר הוא רק מצביע על קשר אפשרי ולא מוכיח חד משמעית סיבתיות שחלקיקים אלה הם הגורמים למחלות לב. ואמנם מחקרים נוספים דרושים כדי להבין את הקשר הזה טוב יותר. ואולם עדיין מדובר בממצאים מעוררי דאגה שבהחלט סביר כי מעדים על קשר בין היווצרות משקע זה בעורקים לבין התפתחות מחלות לב ומוות מהן.

מקורות מדעיים

Marfella, R., Prattichizzo, F., Sardu, C., Fulgenzi, G., Graciotti, L., Spadoni, T., … & Paolisso, G. (2024). Microplastics and nanoplastics in atheromas and cardiovascular events. New England Journal of Medicine, 390(10), 900-910.‏

Yee MS-L, Hii L-W, Looi CK, Lim W-M, Wong S-F, Kok Y-Y, Tan B-K, Wong C-Y, Leong C-O. Impact of Microplastics and Nanoplastics on Human Health. Nanomaterials. 2021; 11(2):496. https://doi.org/10.3390/nano11020496

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן