למה יש סוכרת: מה הסיבות למחלת סכרת מבוגרים?

מה גורם למחלת הסכרת? מה הסיבות למחלת סוכרת מסוג 2? מה מוביל לסכרת במבוגרים? למה יש סוכרת לאנשים מסוימים?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מדעסכרת
למה יש סוכרת: מה הסיבות למחלת סכרת מבוגרים? צילום: Bernadette Wurzinger from Pixabay

מה גורם למחלת הסכרת? מהן הסיבות למחלת סוכרת מסוג 2? מה מוביל לסכרת במבוגרים? למה יש סוכרת לאנשים מסוימים? לפניכם פירטנו מגוון גורמים הקשורים להתהוות מחלת הסוכרת.

סוכרת מסוג 2 מוגדרת כהפרעה מטבולית כרונית. היא מאופיינת ברמות גבוהות של סוכר בדם. רמות גבוהות אלה נובעות מתנגודת לאינסולין או ייצור לא מספיק של אינסולין. בשונה מסכרת נעורים או סוכרת סוג 1, סכרת מסוג 2 או סכרת מבוגרים, הצורה הנפוצה ביותר של סוכרת. סוכרת זו מתפתחת בדרך כלל בבגרות, אם כי היא יכולה להופיע גם בילדים ובני נוער.

בסוכרת מסוג 2, תאי הגוף הופכים עמידים יותר לפעולת האינסולין. האינסולין הוא הורמון המיוצר על ידי הלבלב. לאינסולין קיים תפקיד מכריע בוויסות רמות הסוכר (גלוקוז) בדם. האינסולין מסוות את רמות הסוכר על ידי מתן אפשרות לגלוקוז לחדור לתאים ולשמש לאנרגיה. עם זאת, אצל אנשים עם סוכרת מסוג 2, התאים אינם מגיבים ביעילות לאינסולין. וזה בתורו מוביל להצטברות של גלוקוז בזרם הדם. עם הזמן, הלבלב עשוי להיאבק לייצר מספיק אינסולין כדי לפצות על תנגודת לאינסולין. זה יכול לגרום למחסור יחסי באינסולין. כתוצאה מכך, רמות הסוכר בדם נשארות גבוהות, מה שעלול להוביל לסיבוכים בריאותיים שונים כאשר לא מטפלים בכך.

תסמינים נפוצים של סוכרת מבוגרת כוללים צמא מוגבר, הטלת שתן תכופה, עייפות, ראייה מטושטשת, ירידה או עלייה בלתי מוסברת במשקל וריפוי איטי של פצעים. עם זאת, בחלק מהאנשים אין תסמינים כלל או אין להם סימפטומי סכרת ניכרים. לכן, בדיקות רפואיות על בסיס קבוע ובדיקות דם סדירות מהוות נדבך חשוב לאיתור סוכרת וטרום סוכרתיות.

ניהול נכון של סוכרת מסוג 2 חיוני למניעת סיבוכים כגון מחלות לב, שבץ מוחי, מחלת כליות, נזק עצבי ובעיות ראייה. ניטור קבוע של רמות הסוכר בדם, בדיקות רפואיות שגרתיות, חינוך ותמיכה שוטפים מהווים נדבך חשוב ומועיל עבור אנשים עם סוכרת מסוג 2 כדי לשמור על בריאות ורווחה מיטביים.

למה יש סוכרת: מה הסיבות למחלת סכרת מבוגרים?

אם הינך סובל מתסמינים שאתה חושד שקשורים למחלה, או שאובחנת במחלה, היוועץ ברופא מומחה לניטור ואבחון מדויק וטיפולים מתאימים בהתאם למצב והמאפיינים שלך. כאשר מדובר בסכרת מסוג 2, הרופא המטפל עשוי להציע שימוש בתרופות כדי לסייע בשליטה על רמות הסוכר בדם, כולל תרופות נוגדות סוכרת דרך הפה ובמקרים מסוימים, תרופות להזרקה כגון אינסולין.

מהן הסיבות לסוכרת? מדוע מתפתחת מחלת סכרת במבוגרים? מה הגורמים לסוכרת מסוג 2 ? ככלל, גורמי הסיכון לסוכרת מסוג 2 כוללים השמנת יתר, אורח חיים יושבני עם מיעוט פעילות גופנית, תזונה לא בריאה, היסטוריה משפחתית של סוכרת, גיל מתקדם ורקע אתנוגרפי. בעוד שגורמים גנטיים ממלאים תפקיד, לבחירות שאנו עושים לגבי אורחות חיינו יש תפקיד משמעותי בהתפתחות סוכרת מסוג 2.טיפול בסוכרת מסוג 2 כרוך בדרך כלל בשימוש בתרופות מרשם, שינויים באורח החיים כגון אימוץ תזונה בריאה, עיסוק בפעילות גופנית סדירה וניהול משקל.

מה מוביל לסוכרת מבוגרים? לפניכם פירוט הסיבות לסוכרת מסוג 2:

  • גורמי אורח חיים: תזונה לא בריאה, אכילת מזון מעובד עתיר פחמימות ריקות, אורח חיים יושבני ומיעוט פעילות גופנית, והשמנת יתר תורמים באופן משמעותי לסוכרת מסוג 2. משקל גוף עודף, במיוחד שומן בטני, מגביר את העמידות לאינסולין, ומקשה על התאים להגיב לאינסולין.
  • מחלות: מחלות מסוימות קשורות להתפתחות של סוכרת ועודף סוכר כמו למשל מחלת קושינג  או פעילות יתר של בלוטת התריס.
  • גורמים גנטיים: היסטוריה משפחתית ונטייה גנטית ממלאת תפקיד משמעותי בהתפתחות סוכרת מסוג 2. שינויים גנטיים מסוימים עלולים להגביר את הסיכון לפתח תנגודת לאינסולין ופגיעה בהפרשת אינסולין.
  • עמידות לאינסולין: בסוכרת מסוג 2, תאי הגוף הופכים עמידים לפעולת האינסולין, הורמון האחראי על ויסות רמות הסוכר בדם. עמידות זו מובילה לספיגה לא מספקת של גלוקוז על ידי תאים, וכתוצאה מכך רמות סוכר גבוהות בדם.
  • גיל ומוצא אתני: הגיל המתקדם הוא גורם סיכון לסוכרת מסוג 2, כאשר במקרים רבים התפרצות סוכרת היא לאחר גיל 45. בנוסף, אנשים מרקע אתני מסוים, כגון אפרו-אמריקאים, היספנים/לטינו-אמריקאים ואסיאתים אמריקאים, סיכון גבוה יותר לפתח את המחלה.
  • תרופות: לעיתים שימוש בתרופות מסוימות וחומרים משפיעים על תאי בטא או על הלבלב, באופן ישיר או עקיף כמו תרופות תרופות אנטי פסיכוטיות, תרופות לטיפול בHIV תרופות משתנות ועוד.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן