תרופות מהחלל ? טכנולוגיות רפואיות בחלל

כיצד משפיע תחום החלל על התפתחות יישומים בתחום הרפואה? איך ניתן להעזר בניסויים מחוץ לכדור הארץ לפיתוח תרופות וטיפולים? מהי רפואת חלל? 

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מדע
מתוך הרצאתו של יוסי ימין , מייסד ומנכ

כיצד משפיע תחום החלל על התפתחות יישומים בתחום הרפואה? איך ניתן להעזר בניסויים מחוץ לכדור הארץ לפיתוח תרופות וטיפולים? מהו תחום הספייסטק ומהי רפואת חלל? מכשירים, חומרים, רקמות וטכנולוגיות רפואיות רבות פותחו לשימוש בחלל אך זכו ליישומים רבים ומועילים בכדור הארץ. כך לדוגמה, טכנולוגיות לניטור בריאותם של אסטרונאוטים בחלל משמשות לניטור חולים בבתי חולים. או לדוגמה פיתוח מכשור לאימון שרירים ולב שנוצר לצורך אבחון השפעות השהיה בחלל על גופם של אסטרונאוטים. או יצור רקמות עור (Skin) בחלל ויצורים חדשים לבחינת תרופות עליהם – אלו האורגנואידים התלת מימדיים. לדברי ד"ר דני בבלי מאוניברסיטת הרווארד מערכות האורגנואידים מהחלל צפויות לחולל מהפיכה בחיי היום יום בתהליכי פיתוח התרופות המותאמות לחולה כבר בעשור הנוכחי.

רפואת חלל מהווה תחום מבוקש המרכז עניין רב והיא מתמקדת בפיתוח שיטות ואמצעים לטובת בריאותם הפיזית והנפשית של אסטרונאוטים ולמטרות מחקר ופיתוח של כלים, מערכות ותהליכים בתחום הרפואה מחוץ לאטמוספירה. רפואת חלל הינו תחום צעיר יחסית ברפואה, הטומן בחובו פוטנציאל רב לפיתוח פלטפורמות ייחודיות, טכנולוגיות עתידניות, חומרים ייחודיים ומכשור רפואי, המיועד לתעשיית החלל אך משמש גם עבור יישומים ארציים.

טכנולוגיות רפואיות בחלל

עד כה רפואת החלל השפיעה על אוכלוסיית העולם במגוון יישומים פורצי דרך. מהן הטכנולוגיות הרפואיות שפותחו לטובת השהייה בחלל שמשפיעות עלינו בכדור הארץ? אילו יישומים רפואיים יכולים להתבצע בחלל החיצון וכיצד הדבר עשוי לסייע לכולנו?

    • טלרפואה: משימות חלל הובילו את השימוש בטלרפואה, הכוללת שימוש בטכנולוגיה כדי לספק טיפול רפואי מרחוק במיוחד באזורים מרוחקים, בהם הגישה לטיפול רפואי מוגבלת.
    • הנדסת חומרים: משימות חלל כרוכות במחקר רב על תחום החומרים, כולל פיתוח חומרים חדשים שיכולים לעמוד בתנאים הקשים של החלל. לחומרים אלו נמצאו יישומים גם במכשירים רפואיים, כגון ציפויים, שתלים או פרוטזות. לצד זה, גם מחקר חומרים, ביוכימיה ומבנים ביולוגיים שונים היא בעלת חשיבות רבה.
      כך למשל פיתחה חברת סופרסוניק תחליבים קוסמטיים לעיכוב הזדקנות העור בחלל על גבי פלטפורמת מעבדת חלל זעירה של חברת ספייס-פארמה. לדברי המדען הראשי של ספייס-פארמה ד"ר שמעון אמסלם לתחום החלל יתרון יסודי בהסבת תרופות קיימות למתן ביתי בניגוד למתן בבתי החולים. יתרון נוסף בחלל הוא לשילוב אלגוריתמים AI וגיבוש חלבונים שלא ניתן לגבשם על כדור הארץ. כבר במשימת החלל הקרובה בתחילת חודש יולי 2023 יבוצע גיבוש של מולקולה קטנה בתוך קריסטלים ומיצלות שיועברו ל-FDA כחותמת ואישור מוצק לקיומו של תהליך הגיבוש בחלל. התרופה שתפותח היא למחלת ה-CJD מחלה שתוקפת את הפריאונים במוח החולים. מחלה זו דומה למחלת האלצהיימר והצלחת המודל החללי תפתח צוהר חדש ליישומים המבוססים על נוגדנים חד שבטיים להזרקה תת עורית.
    • מחקר מיקרו-כבידה: חקר ההשפעות של מיקרו-כבידה על גוף האדם סיפק תובנות לגבי מגוון מצבים רפואיים. מחקר ופיתוח בתחום זה סייע לפיתוח טיפולים חדשים. לדוגמה, מחקר של השפעות של מיקרו-כבידה על אוסטיאופורוזיס כדי לפתח טיפולים חדשים. כיום המחקר יכול להתבצע על אדם-אסטרונאוט, על תאים חיים או אפילו רקמות הנשלטות מרחוק.
    • בינה מלאכותית ולמידת מכונה: משימות חלל מייצרות כמויות אדירות של נתונים שניתן לנתח באמצעות בינה מלאכותית ולמידת מכונה. טכנולוגיה זו מסייעת לחברות רפואיות לזהות דפוסים ותובנות במערכי נתונים גדולים, מה שמוביל לאבחנות מדויקות יותר ותוצאות טיפול טובות יותר.
    • פיתוח תרופות: משימות חלל כרוכות במחקר רב על האופן שבו צמחים ואורגניזמים אחרים גדלים במיקרו-כבידה. היישום של מחקר זה מתפרש למגוון תחומים לרבות פיתוח תרופות, שכן ניתן להשתמש בצמחים לייצור תרופות בצורה יעילה וחסכונית יותר בחלל. פיתוח תרופות בתהליכים ייחודיים על גבי פלטפורמות בחלל יוצרת גם היא תשתית מו"פ ייחודית. לדוגמה חברת עיינה פארמה אשר פיתחה תרופה ליפוזומלית ננוטכנולוגית לטיפול בסרטן, באמצעות המעבדה של ספייס-פארמה.

מכשור רפואי, מעבדות על צ'יפ וניסויים בחלל

כלל, חברות רפואיות יכולות להפיק תועלת מחדשנות בחלל על ידי מינוף הידע, הטכנולוגיות והמשאבים שפותחו עבור משימות חלל לקידום שירותי הבריאות על פני כדור הארץ. כך למשל יישומים כאלה ואחרים שפותחו עבור תחום החלל השפיעו על התפתחות תחום הרפואה בעולם:

  • רובוטיקה: טכנולוגיה רובוטית פותחה לשימוש בחלל לביצוע משימות כמו תחזוקה ותיקונים. טכנולוגיה זו מיושמת גם על שירותי בריאות, שם רובוטים מסייעים בהליכים כירורגיים ומספקים סיוע לחולים עם בעיות ניידות.
  • הדמיה ואבחון: התקדמות בטכנולוגיית הדמיה לשימוש בחלל סייעה גם בהדמיה ואבחון רפואי. לדוגמה, טלסקופי חלל ולוויינים משתמשים בטכנולוגיות הדמיה מתקדמות שמסייעות לשפר את הדיוק והרזולוציה של הדמיה רפואית. כך למשל התפתחו מכשירי הדמיה כמו MRI וCT בעקבות טכנולוגיות הדמייה לווינית.
  • ניסויים בחלל: ביצוע מחקרים רפואיים מחוץ לאטמוספירה במו"פ מדעי, צבאי ואזרחי לצורכי טכנולוגיות רפואיות, פיתוחים ביו-רפואיים,חומרים, מערכות ותהליכים. לדוגמה חברת ספייס פארמה אשר יצרה שבב סיליקון בגודל של מספר סנטימטרים הכולל מבחנות קטנות עם חומרים שונים לעריכת ניסויים על צ'יפ בחלל. לחברה גם לווינים אוטונומיים המהווים חלופה זולה לתחנת החלל, ונשלטים מכדור הארץ. לאחרונה פרסם בית החולים שיבא את תוצאות הקוניוגציה בין חיידקים בחלל שבוצעו בחלל בלווין דידו-3. תוצאות אלו הדהימו את עולם המחקר אודות מושבות חיידקים.

מבחינת הבשלות העסקית, לדברי ד"ר פול קמון סמנכ"ל הפיתוח העסקי של ספייס-פארמה, החברה זכתה לאחרונה ב-7 חוזים והסכמים באירופה ביניהם שני חוזים מחברות הפארמה הגדולות בעולם. לדבריו "תהליך חוזי שכזה לוקח כשנה להבשלה. כמו כן החברה תהיה ספק ראשי באיחוד האירופאי לטובת יצור תרופות בחלל החיצון".
לדברי מנכ"ל החברה יוסי ימין, "החברה נמצאת בפני גיוס הון ייעודי לטובת השלמת בנייתו של מתקן יצור חללי ראשון מסוגו בחלל החיצון וייעודי להנעת נוזלים במארג טיפות מבוססות מעבדות על שבב. מדובר בטכנולוגיה משבשת, שעוברת כעת לתהליכי מסחור ויצור כמותי בשנים הקרובות. המערכת הראשונה תטוס כבר בסוף 2024 לחלל. לחברה מתחרים בארה"ב שהוקמו לאחרונה וגייסו כ-100 מיליון דולר. בעוד הטכנולוגיה שלנו תעלה כחמישית המחיר וכבר עברה 32 טבילות מעשיות ומוצלחות בחלל, ב-8 משימות חלל ששוגרו בעיקרן על ידי ספייס-איקס של איילון מאסק".
חדשנות רפואית בחלל

חדשנות רפואית – השמיים ללא גבול

היתרונות של חדשנות בחלל עבור חברות רפואיות הם עצומים ומגוונים, ויכולים להוביל להתקדמות משמעותית בטכנולוגיה, מחקר ושיטות בריאות. יישומים רפואיים אזרחיים וצבאיים הינם בעלי חשיבות וערך רב בתוך תחום ספייסטק – טכנולוגיות חלל. חדשנות ויזמות הנוגעת לספייס-טק צוברת תאוצה בין היתר גם בשימושים דואליים רפואיים הנוגעים לטכנולוגיות חלל הרלוונטיות לשהייה מחוץ לכדור הארץ והשימוש בתוצרי המחקר והפיתוח גם על פני כדור הארץ.

יישומי רפואה בחלל, טכנולוגיות ומכשור לשימושים דואליים בחלל ועל פני הגלובוס, מחשוב לביש, חומרים ייחודיים לשימושים רפואיים, יזמות וחדשנות ברפואה ועוד יהווה חלק מן הנושאים בועידת ספייס טק הקרבה. וועידת ספייס-טק 2023 מתקיימת זו השנה השנייה ב-22 במאי באקספו תל אביב (9:00-16:30). הוועידה תתמקד בהשקעה בטכנולוגיות דיפ-טק, כבסיס לפיתוח כלכלת חלל, כולל תחום רפואת החלל. אחד היישומים החדשים והמבטיחים הינו חלופת עכברים, מדובר למעשה ביצור אורגנואידים תלת מימדיים, בעלי רקמה ומערכת חיסונית המדמים את החולה על כדור הארץ. ייצור כמותי של אורגנואידים בתלת מימד יחל כבר בסוף השנה בחלל עבור מגוון חברות פארמה אירופאיות ואמריקאיות שלמעשה מצאו את המענה הראוי לביטול השימוש בעכברים על ידי ה-FDA.

באירוע ישתתפו גורמים רבים מתחום החלל, כולל סטרטאפים מתחום הרפואה. באירוע תערך גם תחרות הסטארטאפים TYPE5 AWARDS לחברות פורצות דרך בתחום הספייסטק. אתם מוזמנים לשמוע על נושאים מרתקים אלה ואחרים בכנס החלל ספייסטק 2023 Space tech summit וכמובן להזמין כרטיסים. הנחה מיוחדת לגולשי פורטל הדוקטור – הזינו את קוד ההנחה spacevip75 באתר וועידת החלל ספייסטק 2023:  https://spacetechsummit.info

כתבה זו היא תוכן מקודם לטובת גולשי אתר הדוקטור. הכתבה נכתבה על ידי ליאור הרמן וד"ר לביא סיגמן.

ליאור הרמן הינו שותף ומייסד קרן הון הסיכון TYPE5 המתמחה בטכנולוגיות חלל. הרמן, בעל רקע עסקי וטכנולוגי נרחב, שימש כטכנולוג מוצר ויועץ בכיר לחברות הייטק, ביניהן META FACEBOOK.

ד"ר לביא סיגמן מכהן במגוון תפקידים בארגונים וחברות טכנולוגיה בתחומי ננוטק, הנדסת החומרים, אגריטק, קלינטק, ביוטכנולוגיה והתוכנה. ד"ר לביא סיגמן מתמחה במסחור, קניין רוחני, יזמות והשקעות בתחום הטכנולוגיה והדיפ-טק בפרט.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן