מהי מחלת קרוהן ומהן הסימפטומים שלה?

מה היא מחלת קרוהן? מה ההגדרה של מחלת קרוהן? אילו תופעות יש למחלת קרוהן? איך מטפלים בקרוהן? מה הסימפטומים שמאפיינים את מחלת הקרוהן? מחת הקרוהן היא מחלה דלקתית כרונית המובילה לשלל תופעות במערכת העיכול. לפניכם פירוט אודות המחלה, תסמיני המחלה, הטיפול בה ועוד. מחקר: חרדה ודיכאון לאחר אבחון מחלת קרוהן פיתוח: חיסון אנזימטי נגד קרוהן, ...

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

חדשות חמותמדע
מהי מחלת קרוהן? מהם התסמינים של מחלת קרוהן? צילום: Pixabay Darko Djurin

מה היא מחלת קרוהן? מה ההגדרה של מחלת קרוהן? אילו תופעות יש למחלת קרוהן? איך מטפלים בקרוהן? מה הסימפטומים שמאפיינים את מחלת הקרוהן? מחת הקרוהן היא מחלה דלקתית כרונית המובילה לשלל תופעות במערכת העיכול. לפניכם פירוט אודות המחלה, תסמיני המחלה, הטיפול בה ועוד.

מה זה קרוהן?

אז מהי מחלת קרוהן? מחלת קרוהן Crohn’s Disease היא מחלה כרונית ארוכת טווח, הגורמת לדלקת וגירוי במערכת העיכול. קרוהן מוגדרת כמחלה דלקתית המשפיעה על מערכת העיכול. אבחון מחלת הקרוהן נעשית באמצעות מספר בדיקות כמו בדיקות צואה ובדיקות הדמיה ושלילת מחלות אחרות, ספירות דם, ביופסיות וקולונוסקופיה. רופאים בדרך כלל אינם משתמשים בבדיקה אחת כדי לאבחן את מחלת קרוהן. מספר בדיקות משמשות את הרופא על מנת לאבחן קרוהן. בכל מקרה שהינכם סובלים מהתסמינים שלהלן, פנו לרופא מומחה על מנת לעבור אבחון, ייעוץ ולקבל טיפול ייעודי לבעיה שהתגלתה.

באבחון מחלת קרוהן, הרופא ישאל אותך גם על ההיסטוריה הרפואית שלך וההיסטוריה המשפחתית שלך ויבצע בדיקה גופנית לצד בדיקות אחרות. לרוב, התסמינים השכיחים ביותר של מחלת קרוהן הם שלשולים, התכווצויות וכאבים בבטן וירידה במשקל. מבחינה אטיולוגית הנוגעת לסיבות למחלת קרוהן הרופאים אינם בטוחים מה גורם למחלת קרוהן. ממצאים שונים מרמזים אל אטיולוגיה שנוגעת לגנטיקה, השפעות סביבתיות ופעילות של מערכת החיסון.

מהן התופעות הנגרמות כתוצאה ממחלת קרוהן?

מחלת קרוהן היא מחלת מעי דלקתית כרונית (IBD) הפוגעת בעיקר במערכת העיכול. המחלה מאופיינת בדלקת של מערכת העיכול, המובילה למגוון של תסמינים וסיבוכים. בעוד שמחלת קרוהן יכולה להשפיע על כל חלק של מערכת העיכול, היא פוגעת לרוב במעי הדק ובתחילת המעי הגס.

ממה נגרמת מחלת קרוהן? מה מוביל לחלות בקרוהן?

הסיבה המדויקת למחלת קרוהן אינה ידועה. ואולם, מאמינים שהיא כרוכה בתגובה חיסונית לא תקינה. גורמים כמו גנטיקה, טריגרים סביבתיים ומערכת חיסונית פעילה יתר על המידה משחקים תפקיד בהתפתחותה של מחלתה זו. מחלת קרוהן שכיחה יותר אצל אנשים עם היסטוריה משפחתית של קרוהן.

מהם הסימפטומים של מחלת קרוהן?

מה התסמינים של מחלת קרוהן? ממה סובלים אנשים שחולים במחלת קרוהן? תסמינים של מחלת קרוהן יכולים להשתנות בחומרתם ועשויים לכלול:

  • כאבי בטן והתכווצויות: לעתים כאבים אלה ממוקמים בחלק הימני התחתון של הבטן.
  • שלשול: צואה תכופה ולעיתים צואה מלווה בדם.
  • עייפות: תחושת עייפות וחוסר אנרגיה.
  • ירידה במשקל: ירידה לא מכוונת במשקל עקב ירידה בתיאבון וחוסר ספיגה של רכיבים מזינים מהאוכל.
  • חום גוף שעולה עם או בלי כאבי בטן נלווים.
  • הקאות, גזים, או עצירות.
  • דימום רקטלי: דם בצואה.
  • אובדן תיאבון: ירידה בעניין באכילה.
  • כאבי מפרקים: הדלקת עקב המחלה עלולה  להשפיע על המפרקים, מה שמוביל לכאבים ונפיחות.
  • בעיות עור: פריחות, כיבים או פצעים על העור.
  • אבצס או פיסורות בפי הטבעת.
  • פגיעה בחלקים העליונים של דרכי העיכול כמו בפה, קיבלה, תרסריון או וושט – לדוגמה כיבים בפה.
  • במקרים חמורים עלולים להופיע סיבוכים כגון חסימת מעיים, פיסטולות, ומורסות.

כיצד מטפלים במחלת קרוהן ?

מהו הטיפול למחלת קרוהן? מחלת קרוהן היא מצב כרוני עם תקופות של התלקחות והפוגה. התסמינים יכולים להשפיע באופן משמעותי על איכות החיים ודורשים ניהול וטיפול מתמשכים. הטיפול נועד לשלוט בדלקת, להקל על התסמינים ולמנוע סיבוכים. הטיפול בקרוהן עשוי לכלול טיפול תרופתי כגון תרופות אנטי דלקתיות, תרופות מדכאות חיסוניות וטיפולים ביולוגיים, שינויים תזונתיים, שינויים באורח החיים, ובמקרים מסוימים, ניתוח להסרת חלקים פגומים של המעי.

תזונה טובה יכולה לסייע לנהל את התפרצותה והתקדמותה של מחלת קרוהן. שינוי התזונה יכול לעזור להפחית את הסימפטומים. בהתאם לתסמינים או לתרופות שלך, הרופא עשוי להמליץ ​​על דיאטה ספציפית, כגון דיאטה עתירת קלוריות, נטולת לקטוז או דלת שומן.

אנשים עם מחלת קרוהן יכולים להפיק תועלת רבה בהתווית ויישום טיפולי המומחים הרפואיים כגון גסטרואנטרולוגים. לכן חשוב, להתמיד בתוכנית טיפול מותאמת אישית ולקבל תמיכה מתמשכת שתוביל לשיפור במצב.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן