מה זה אנורקסיה ומהם התסמינים של הפרעת אכילה זו?

מהי אנורקסיה? איך מגדירים אנורקסיה נורווזה ? מה הסימפטומים של אנורקסיה-נורבוזה? אילו תת סוגים של אנורקסיה יש? מה דרגות החומרה של אנורקסיה?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהדיאטה והרזיה
מה זה אנורקסיה ומהם התסמינים של הפרעת אנורקסיה נורווזה? צילום: Vidmir Raic Pixabay

מהי אנורקסיה? איך מגדירים אנורקסיה? מה הסימפטומים של אנורקסיה-נורבוזה? אנורקסיה היא הפרעה פיזית, רגשית פסיכולוגית המתאפיינת בדימוי גוף מעוות, רזון וירידה במשקל הפוגעת בתפקוד ופחד מעליה במשקל או מהשמנה. על פי מדריך DSM לבחינת הפרעות פסיכולוגיות ופיזיולוגיות הקשורות בבריאות הנפש, קיימים מספר קריטריונים בסיסיים לאבחון של אנורקסיה.

אז מה זה אנורקסיה? ומהם התסמינים של אנורקסיה? מה מאפיין את האנורקסיה? אנורקסיה הידועה גם בשם אנורקסיה נרבוזה Anorexia Nervosa, היא הפרעת אכילה חמורה המאופיינת בפחד עז מעלייה במשקל ובדימוי גוף מעוות. לאנשים עם אנורקסיה יש אובססיה מתמשכת לשלוט במשקל שלהם ולעיתים קרובות עוסקים בהתנהגויות קיצוניות כדי להגביל את צריכת המזון שלהם ולשמור על משקל גוף נמוך באופן משמעותי.

מה המאפיינים העיקריים של אנורקסיה ואיך מוגדרת אנורקסיה?

איך מוגדרת אנורקסיה? מהם הקריטריונים למחלה ומהם המאפיינים העיקריים של אנורקסיה? המאפיינים המרכזיים של אנורקסיה כוללים בין היתר:

  1. צריכת מזון מוגבלת: אנשים עם אנורקסיה מגבילים מאוד את כמות וסוגי המזון שהם אוכלים. הם עשויים לשמור על דיאטות קפדניות, להגביל את צריכת הקלוריות ולעסוק בפעילות גופנית מוגזמת כדי לשרוף קלוריות.
  2. דימוי גוף מעוות: אנורקסיה קשורה לתפיסה מעוותת של משקל הגוף וצורתו. גם כאשר הם בעלי תת משקל משמעותי, אנשים עם אנורקסיה עלולים לתפוס את עצמם כסובלים מעודף משקל או להרגיש שמנים באופן מוגזם.
  3. פחד מעלייה במשקל: בקרב חולי אנורקסיה, קיים פחד עז מלעלות במשקל או להשמין. הפחד הזה מניע את ההתנהגויות האובססיביות ואת ההגבלות התזונתיות הנוקשות שנראות באנורקסיה.
  4. השלכות גופניות: לאנורקסיה יכולות להיות השלכות גופניות קשות, כולל ירידה קיצונית במשקל, תת תזונה, חולשה, עייפות, לחץ דם נמוך, קצב לב לא סדיר, הפרעות הורמונליות, ונזק לאיברים.עם זאת ישנם ת סוגים של אנורקסיה בהם האדם סובל ממאפינים כמו ירידה חריגה במשקל ודימוי גוף מעוות והוא לא צורך מזון רב אך משקלו עדיין בטווח הנורמה והוא לא סובל ממאפינים של תת תזונה.
  5. השפעה פסיכולוגית: אנורקסיה מתקיימת לעיתים קרובות עם בעיות רגשיות ופסיכולוגיות כמו חרדה, דיכאון, נטיות אובססיביות-קומפולסיביות ופרפקציוניזם. אנשים עם אנורקסיה עשויים להיתקל בקשיים עם הערכה עצמית, דימוי גוף ומערכות יחסים.

אילו תת סוגים של אנורקסיה קיימים?

ישנם מספר תת סוגים של אנורקסיה. אנורקסיה לא טיפוסית היא סוג של אנורקסיה בו האדם מתאפיין בקריטריונים של אנורקסיה וניכרת ירידה במשקל אך למרות זאת האדם עדיין מוגבדר בטווח תקין של המשקל.

סוג נוסף של אנורקסיה הוא אנורקסיה עם התנהגות אכילה כפייתית או התנהגות מפצה  Binge-eating/purging type בה לאחר שאדם אוכל הוא מפצה על כך באמצעות התנהגויות מסוימות כמו הקאה יזומה או שימוש בחומרים כמו חומר משלשל.

בנוסף, סוג אחר של אנורקסיה הוא של אנורקסיה מסוג מגביל בו האדם יורד במשקל במיוחד בגלל התנהגויות שמגבילות את צריכת הקלוריות לגופו. זאת בעזרת צום, פעילות גופנית חריגה ודיאטות חריפות. במקרה של תת סוג זה של האנורקסיה האדם לא יתאפיין בהתנהגות מפצה שבה לאחר האכילה, הוא יוזם הקאות או שלשול.

מהן דרגות החומרה של אנורקסיה? ישנם דרגות חומרה של אנורקסיה בהתאם לBMI של האדם הלוקה בהן: אנורקסיה קלה כשאר הBMI הוא 17 או מעל 17.  אנורקסיה מתונה כאשר אדם בBMI בין 16 ל-16.999. אנורקסיה חמורה בין BMI 15 ל15.99 ואנורקסיה קיצונית בBMI מתחת ל15.

תסמינים של אנורקסיה

מהם הסימפטומים שמאפיינים אדם עם אנורקסיה? מהם התסמינים של אנורקסיה? במה מתאפיינים אנשים עם אנורקסיה? מלבד המאפיינים האמורים מעלה של דימוי גוף מעוות, חשש מעליה במשקל, וכמובן צריכת מזון מוגבלת המשפיעה על המשקל תפקוד ומצב גופני, ישנם תסמינים פיזיים נוספים הקשורים לאנורקסיה.

כך למשל תסמינים גופניים הקשורים לאנורקסיה כוללים ירידה חדה במשקל, רזון, השפעות הורמוליות למשל על הווסת, לחץ דם נמוך, עצירות, כאבי בטן, בעיות קצב לב, ספירת דם נמוכה, עייפות חולשה, בעיות שינה, רגישות לקור, נפיחות בכפיים, חולשה בשיער ועוד.

עוד נציין שאנורקסיה היא הפרעה שמעבר להיותה הפרעה הניכרת באופן גופני היא הפרעה הקשורה בבריאות הנפש. כלומר אנורקסיה היא הפרעה הקשורה לבריאות הנפש עם מרכיבים פיזיים, רגשיים ופסיכולוגיים. לכן אם אתם סבורים שאתם סובלים מהפרעה זו או שאדם קרוב אליכם סובל ממנו, פנו לעזרה מקצועית, אבחון, טיפול ותמיכה. טיפול באנורקסיה נרבוזה יכלול בדרך כלל גישה רב-תחומית הכוללת טיפול רפואי, ייעוץ תזונתי, טיפול ותמיכה מאנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן