מה זה חלולית?

מה זה חלולית ? כל מה שרצית לדעת על אברון התא הקרוי ואקולה - חלולית - כולל תפקודה, צורתה, מבנה, ותפקידים ייחודיים.

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מדע
חלולית כחלק מאברוני תאים. צילום תאים בצלחת פטרי Anna Shvets from Pexels

חלולית הינה מרכיב בתוך תאי צמח ופטריה המיועד לווסת את ריכוז החומרים המומסים בתא וריכוז המים בתא. החלולית מכונה גם חללית. שמו הלועזי של אברון תאי זה הוא וואקולה Vacuole. החלולית כאברון תאי, מוקפת בקרום המפריד אותה משאר חלקי התא. היא ניחנת בצורה או מבנה אופייני. החלולית נמצאת בתוך ציטופלסמת התא. אז מה זה חלולית ? לפניכם פירוט אודות האברון הייחודי – וואקולה ותאור כל מה שרצית לדעת על אברון התא הקרוי ואקולה – חלולית.

בדומה לאברוני תא אחרים כמו שלד התא או ליסוזום התא גם חלולית מופרדת ונבדלת משאר הסביבה התאית. יש לה תפקוד אוטונומי כחלק ממערך התהליכים באברים המתפקדים בתוך תאים. חלולית ברמות הארגון של המדרג הביולוגי היא אחד מהאברונים.

מה מכילה חלולית ? חלולית מכילה מים בעיקרה. חלולית מכילה נוזלים הכוללים חומרים מומסים. מקורה של החלולית הוא בגופיפי גולג'י מאוחים. האיחוי של גופיפים אלה יצרו יחידה עצמאית מוקפת קרום המתפקדת באופן ייחודי. תוכנה של החלולית מורכב בעצם מרכיבי הגופיפים המאוחים. גופיפי ג'ולג' ייחודיים הם המסוגלים ליצור אותה. קרום גופיפי הגולג'י הייחודיים הופך להיות לממברנה של חלולית התא. חלולית היא רכיב משמעותי בנפח של תאי צמח. מעל 90% מתא של צמח כולל את החלולית. בשל כך, הקרום של החלולית הינו כמעט באותו הגודל כמו הקרום של כלל התא. יחד עם זאת לא מדובר באותה ממברנה – קרום.

תפקידי החלולית

לחלולית יש תפקידים שונים. תפקידי החלולית משמעותיים יותר בתאים של פטריות וכן בפרוטיסטים (יצורים איוקריוטים קדמונים). תפקידי רחבים יותר גם בתאים של צמחים. זאת בהשוואה לתפקיד החלולית בתאים של בעלי חיים וחיידקים.

יחד עם זאת, כהכללה ניתן למנות את התפקידים הבאים שממלאת החלולית בתפקוד התאי כאברון:

  1. שמירה על סביבה חומצית בPH חומצי בפנים התא
  2. הכלה של מים בתוך תאי צמח
  3. מאפשרת גדילה מהירה ומשמעותית של תאים וצמחים רק באמצעות אחסון מים בתוך התא
  4. שימור לחץ מים מווסת בתוך התא
  5. אחסנת חלבונית חיוניים במקרים ספיציפיים. חלוליות שעברו שינוי משמשות במקרים מסוימים כמו בזרעים לאחסון חלבונים.
  6. שימור לחץ אוסמוטי מסוג לחץ טורגור. לחץ טורגור הוא הכוח שמפועל על ידי נוזל במקום מסוים כלפי ממברנה (קרום) חדיר למחצה.
  7. אחסון חומרי פסולת תאית
  8. בידוד חומרים שעלולים להזיק לתא
  9. אחסון של מולקולות קטנות בתוך התא
  10. שימור מבניות תאית תודות ללחץ במרכז החלולית

צורת חלולית ותפקודה

חלולית, מהמילה חלל (לכן נקראת גם חללית) היא קרום בעל חלל ריק שמתמלא במים. לעיתים היא מכילה חומרים אחרים כמו מלח או סוכר. לבד מתפקודה המגוון כאמור, החלולית מתפקדת כאברון שמעביר מים וחומרים שהומסו בה מים אל אברוני התא האחרים. למשל היא ממיסה במים שבה פיגמנטים בעלי גוונים שונים היוצרים את צבעו של הפרח. לחלולית יש התאמה בין מבנה לתפקוד. זאת בשל היותה מאגר נוזלים שברמה המבנית שומר על לחצים ועל מבנה התא. ומאידך היא שומרת ומווסתת את המסת הנוזלים ואגירת חומרים. זאת באופן שברמה המבנית שומר על תפקוד, צורה ומבנה התא.

לחלולית יש צורה של אליפסה והיא מוקפת בקרום טונופלסט. את החלוליות מקיף קרום דו שכבתי ליפידי. קרום זה הוא ממברנה המזכירה את מבניות קרום התא. יחד עם זה לא מדובר באותו קרום תא. זאת כאמור, למרות שנפח החלולית לעיתים תופס כמעט את כלל נפח התא. קרום הטונופלסט שמקיף את החלולית הוא ממברנה וואקולרית דהיינו ממברנה המקיפה וואקולה של תא צמחי בוגר.

קרום הטונופלס של החלולית הוא ממברנה בררנית. הטונופלסט כולל חלבונים מגוונים בעלי תפקידים שונים. אלו הם טרנספורטרים ספציפיים. למשל חלבונים המשמשים לחומציות בתוך החלולית או לקליטת סוכרים במינון גבוה.

 

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן