מה קורה אחרי התקף לב ומה הסכנה שבאוטם שריר הלב?

מה קורה אחרי התקף לב? מה הסיכונים לאחר שמתחוללת הפרעה באספקה של הדם ללב? מה התסמינים של התקפת הלב? ואיך מרגישים כשחווים אירוע לב?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מחלות לבקרדיולוגיה
מה קורה כשיש התקף לב ומה הסכנה באירוע לב? צילום: Régis OBYDOL Pixabay

מהי הסכנה העיקרית של אוטם שריר הלב? מה קורה אחרי התקף לב? מה מתחולל בשריר הלב כשמתחוללת הפרעה באספקה של הדם ללב? מהם התסמינים של התקפת הלב? ואיך מרגישים כשחווים אירוע לב?

אוטם שריר הלב מכונה גם התקף לב או אירוע לבבי ובאנגלית Myocardial infarction. התקף לב הוא מצב רפואי מסוכן בו מתחוללת הפרעה בזרימת הדם אל הלב או לחלקים מהלב באופן מלא או חלקי. מה קורה אחרי התקף לב ובמהלכו? ומה הסכנה בכך?

מה קורה לאחר התקף לב ובמהלכו ?

במהלך התקף מתרחשת אטימה או היצרות או סתימה חלקית או מלאה בעורק כלילי. במצב זה בו עורק האחראי על אספקת הדם לשריר הלב, נסתם באופן מלא או בחלקו, נפגע שריר הלב. החסימה פוגעת באספקת חמצן וחומרי מזון ללב. חסימה זו מובילה לאיסכמיה בשריר הלב – נזקים לרקמותיו.

המחסור בדם עשיר בחמצן מעורר שרשרת אירועים. בתחילה, יש חוסר איזון בין הדרישה לחמצן על ידי הלב לבין אספקתו. כתוצאה מכך מתהווה היפוקסיה תאית. כתוצאה מכך, תאי שריר הלב המושפעים עוברים לחילוף חומרים אנאירובי. זה בתורו מוביל להצטברות חומצת חלב ולחמצת לאחר מכן.

ככל שחולף הזמן, מתרחשים נזק בלתי הפיך ומוות של תאי שריר הלב. לכן יש חשיבות להגיע לאבחון וטיפול רפואי מהיר מיד כשחשים תסמינים שיכולים לרמז על התקף לב. וכן למי שמצוי בסיכון לנטר את מצב הלב באופן שוטף. במצב אוטם שריר הלב משתחררים אנזימי לב, כמו טרופונין, לזרם הדם. הללו מעידים על פגיעה בשריר הלב. בנוסף, נוצרת תגובה דלקתית, המושכת תאי חיסון לאזור הפגוע. זה מחמיר את הנזק לרקמות.

לאחר התקף לב, הלב עובר שינויים. לאחר שארע מוות של התאים, נוצרת רקמת צלקת באזור הפגוע בלב. היא משפיעה על יכולתו של הלב לשאוב ביעילות. הלב עשוי לעצב את עצמו מחדש כדי לפצות על כך. אך הוא עלול גם להיחלש, וכתוצאה נחווה ירידה בתפקוד הלב. שיקום וניטור רציף של רופא מומחה מלווה, מהווים הכרח חיוני להחלמה וחזרה של מצב שריר הלב לתפקוד טוב יותר.

מה מרגישים לפני ובמהלך התקף לב?

איך אני יודע אם יש לי התקף לב? מה הסימנים שמעידים על ארוע לב? איפה כואב לפני התקף לב? איך מרגיש אוטם שריר הלב? האם צרבת היא סימן להתקף לב? הסימנים לאירוע לב יכולים להיות אלה:

1. כאב או אי נוחות בחזה: כאב, לחץ או אי נוחות בחזה מהווה תסמין מוכר ושכיח במיוחד של התקף לב.

2. קוצר נשימה: תחושת קוצר נשימה או קשיי נשימה, אפילו בזמן מנוחה או מאמץ קל, מהווים לעיתים סימן להתקף לב. תסמין של קוצר נשימה לפני התקף לב יותר שכיח בנשים.

3.  בחילה או הקאה: חלק מהאנשים עלולים לחוות תחושות של בחילה, הפרעות עיכול או הקאות שעלולות להתלוות להתקף לב.

4. עייפות או חולשה: עייפות יוצאת דופן או תחושת עייפות חזקה, לרוב כזו שאינה קשורה למאמץ גופני, יכולה להיות סימן אזהרה מוקדם לאירוע לב.

5. סחרחור:  תחושת סחרחורת אשר עלולה להיות מלווה בהתעלפות, עשויה להעיד על הגבלה בזרימת הדם למוח עקב התקף לב.

6. כאב או אי נוחות בפלג הגוף העליון: מלבד כאבים בחזה, תסמיני התקף לב כוללים לעתים גם אי נוחות או כאב בזרועות . הכאב מתבטא לרוב בזרוע שמאל. הכאב יכול להיות מורגש גם בלסת, בצוואר, בגב או בבטן.

זיהוי ותסמינים של אירוע לב

7. הזעה: הזעה פתאומית, בלתי מוסברת, המתוארת לעתים קרובות כהזעה קרה, יכולה להיות סימפטום להתקף לב.

8. דפיקות לב: פעימות לב לא סדירות או מהירות, המורגשות לעתים קרובות כדפיקות בחזה, יכולות להוות תסמין התראה.

9. חרדה או תחושת נפשית לא טובה, פאניקה, אי שקט או חרדה, לפעמים פוקדת את מי שחווה התקף לב.

10. הפרעות עיכול או תסמינים דמויי צרבת:  תסמינים כמו צרבת או הפרעות עיכול אופיינים למצבים רפואיים אחרים אך גם להתקף לב. צרבת, הפרעות בעיכול או תחושת שובע לאחר הארוחה מופיעים לעיתים קרובות במהלך התקף לב, במיוחד אצל נשים. ממצאים מדעיים במחקר מסוים הצביעו על כך שכמעט 40% מהנשים שחוו התקף לב דיווחו על צרבת.

נדגיש כי תסמינים אלו ואחרים עלולים להופיע בחלקם או בכלל לא כשחווים התקף לב. עוד נציין כי הסימנים משתנים בין אנשים שונים ויש החווים "התקף לב שקט" ללא תסמינים שעלול להיות מסוכן מאד כי אינו מעורר מודעות מהירה לצורך בטיפול. אם אתם מצויים בקבוצת סיכון, או סובלים מסתמינים אלה או אחרים או ממצב רפואי או מחלה או חשש להתקף לב, פנו לקבלת טיפול רפואי בהקדם.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן