מחקר: מהי יעילות החיסון נגד קורונה?

מהן תוצאות המחקר הענק שפורסמו על ידי קופת חולים כללית לגבי היעילות של חיסון הקורונה של פייזר במניעת הידבקות, תחלואה ומוות מקורונה?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורנגיף קורונה
ממצאי מחקר נרחב מצביעים על יעילות החיסון נגד קורונה. החיסון מונע תחלואה, הדבקה ותמותה. צילום: Pixabay MasterTux

תוצאות המחקר הענק שפורסמו על ידי קופת חולים כללית מצביעות על היעילות של חיסון הקורונה של פייזר במניעת הידבקות, תחלואה ומוות מקורונה. ממצאי המחקר ראו אור בכתב העת היוקרתי The New England Journal of Medicine. המחקר נערך על ידי חוקרים ישראלים מובילים לצד מדענים מאוניברסיטת הרווארד.

מן הממצאים עולה כי החיסון של פייזר יעיל ביותר במניעת הדבקה בקורונה. עוד עולה מן המחקר כי החיסון מונע גם תחלואה קשה במחלת נגיף הקורונה. יעילות החיסון נמצאה בכלל קבוצות הגיל שנחקרו. עוד מדווחים חוקרי קופת החולים הכללית במחקרם על יעילות גבוה במיוחד לאחר קבלת מנת חיסון שניה נגד הנגיף. זאת כבר לאחר כשבוע ממועד קבלת המנה השניה של החיסון.

החיסון מונע הידבקות בקורונה, מחלה ומוות

המחקר של כללית התבסס על 600 אלף ישראלים שהתחסנו כנגד קורונה. הנתונים של המתחסנים הושוו עם נתונים של 600 אלף ישראלים שלא חוסנו כנגד קורונה.

תוצאות המחקר הצביעו על הממצאים הבאים:

  1. יעילות החיסון במניעת תחלואה בקורונה. באנשים שהתחסנו נצפתה תחלואה מופחתת ב57% כבר שבועיים עד שלושה שבועות ממועד קבלת המנה הראשונה. באנשים שהתחסנו נצפתה תחלואה מופחתת ב66% כבר שלושה עד ארבעה שבועות ממועד קבלת המנה הראשונה. שבוע לאחר המנה השניה נצפתה הפחתה של התחלואה ב94%.
  2. יעילותו של החיסון במניעת מחלת קורונה עם תסמינים קשים. באנשים שהתחסנו נצפתה תחלואה קשה בקורונה ב62% כבר שבועיים עד שלושה שבועות ממועד קבלת המנה הראשונה. באנשים שהתחסנו נצפתה תחלואה קשה מופחתת  ב80% כבר שלושה עד ארבעה שבועות ממועד קבלת המנה הראשונה. שבוע לאחר המנה השניה נצפתה הפחתה של התחלואה הקשה ב92%.
  3. יעילות החיסון במניעת מוות מקורונה. באנשים שהתחסנו נצפתה ירידה באחוז מקרי המוות ב72% כבר שבועיים עד שלושה שבועות ממועד קבלת המנה הראשונה. באנשים שהתחסנו ירדה התמותה מקורונה ב84% כבר שלושה עד ארבעה שבועות ממועד קבלת המנה הראשונה. שבוע לאחר המנה השניה נצפתה הפחתה של התחלואה ב94%.

המדגם רחב ההיקף איפשר למדענים לבחון את יעילות החיסון גם לגבי תת אוכלוסיות שונות. כך, מצאו המדענים כי החיסון הועיל בפרמטרים השונים גם לצעירים וגם לבוגרים. בקרב אנשים בעלי מחלות רקע היתה יעילות החיסון 89% בהפחתת תחלואה. זאת בהשוואה להפחתת תחלואה בשיעור של 94% בקרב כלל האוכלוסייה.

ממצאי המחקר מאששים את תוצאות המחקר שנערכו על ידי חברת קורונה בקרב עשרות אלפי נבדקים בחו"ל, טרם תחילת מבצע החיסונים.

דילוג לתוכן