מסכת מגן שקופה לקורונה לחירשים

מדענית ובני נוער פיתחו מסכות שקופות ללא היווצרות אדים לתקשורת עם אנשים עם מוגבלות שמיעה באופן שיסייע לחירשים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

נגיף קורונהרפואה מונעת
מענה לאוכלוסית כבדי השמיעה. אילוסטרציה: Pixabay Robin Higgins

מדענית ישראלית ובני נוער מתיכון בדימונה פיתחו מסכות שקופות לתקשורת עם אנשים עם מוגבלות שמיעה באופן שיסייע לחירשים.  הדוקטורנטית קרולינה טננבאום מאונ' בן גוריון וקבוצת רובוטיקה מתיכון דרכא זינמן בדימונה פיתחו מסכות שקופות לתקשורת עם אנשים עם מוגבלות שמיעה. המסכה 'Read My Lips' פותחה כך שהיא מאפשרת למוגבלים בשמיעה לקרוא שפתיים . המסיכה מתוכננת כך שלא ייווצרו בתוכה אדים.

מסכת הגנה שקופה לאף ולפה 

הרצון לסייע לאוכלוסייה של לקוי שמיעה בעת משבר הקורונה הוביל את קרולינה אל בני נוער מקבוצת הרובוטיקה RoboActive 2096. קבוצת בני הנוער מתיכון דרכא זינמן בדימונה, משתתפת בתחרות ה-FRC של תוכנית FIRST. הללו כבר החלו לייצר בהתנדבות מסכות מגן לעיניים בעזרת מדפסות תלת מימד ביתיות.

היוזמה הייחודית בין המדענית מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ובין בני נוער מנבחרת הרובוטיקה של תיכון דרכא זינמן בדימונה, הוביל לפיתוח מסכה שקופה. זו מיועדת לתקשורת בין אנשים עם מוגבלות שמיעה ולצוותים רפואיים המטפלים באוכלוסייה זו. המסכה החדשנית היא רב פעמית. היא מאפשרת נשימה קלה, ושקופה באופן המאפשר קריאת השפתיים. בשונה ממסיכות קיימות היא מתוכננת כך שלא ייווצרו בתוכה אדים . הדוקטורנטית קרולינה טננבאום- ברוכי חוקרת מזה מספר שנים את ההתמודדות של אנשים עם מוגבלות שמיעה בעתות חירום. על בסיס הידע שצברה,

בבן גוריון מדגישים כי מחקרה של  טננבאום תרם רבות במשך השנים לשינוי מצבם של אנשים עם מוגבלות שמיעה בארץ.  מחקרה נערך בהנחיית פרופ' לימור אהרנסון-דניאל וד"ר פאולה פדר- בוביס.

רגישות לאוכלוסיות עם מוגבלות שמיעה

קרולינה שהיא בעצמה בת בכורה להורים חרשים מסבירה כי "הסקרנות והדאגה לאוכלוסיית האנשים עם מוגבלות השמיעה גרמה לי לחקור את ההתמודדות שלהם בזמן חירום. כיום, בזמן מגפת הקורונה, קיימת חובת שימוש במסכות שלא מאפשרות לראות את השפתיים. הן אחד הכלים שעוזרים לאנשים אלו לתקשר עם העולם השומע-  משפחה, עבודה וגם צוותים רפואיים. הדאגה כלפי אנשים עם מוגבלות השמיעה חזרה וכך גם הדאגה כלפי הוריי".

קרולינה מספרת כי "כמי שחוקרת את הנושא של אנשים עם מוגבלות שמיעה במשך שנים, שיתפתי את בני הנוער בתובנות המחקרים ובידע שצברתי, והצבתי בפניהם אתגר- לפתח מסכה שתענה על הצרכים של אנשים עם מוגבלות שמיעה בעת הזו."

בני הנוער הרימו מיד את הכפפה ויחד עם קרולינה החלו לפתח את המוצר- 'Read My Lips' מסכה המאפשרת לאנשים עם מוגבלות  שמיעה לראות את השפתיים של האנשים המשוחחים איתם, ושל הצוותים הרפואיים בפרט, ובכך לתקשר עמם. המסכה מאפשרת לעוטה לנשום בקלות מבלי שיצטברו אדים על השקף, בשונה מהמסכות השקופות הקיימות בשוק.

מסכה לשימוש רב פעימה שלא מאפשרת אדים

לדברי , מנהלת בית הספר דרכא זינמן בדימונה, ורד פלמבאום : ״פרויקט זה הוא דוגמה ליכולת והאידאולוגיה של קבוצת רובואקטיב בתיכון דרכא זינהמן לייצר חדשנות תוך תמיכה וסיוע לאוכלוסיות מוחלשות. אני גאה להיות חלק מרשת דרכא אשר כחלק ממדיניות בתי ספרה, היא להביא לכדי עשייה את החומר הנלמד ובתלמידי, אשר תמיד נרתמים לעשייה משמעותית כמו זו״.

רואי לדאני מקבוצת רובואקטיב מספר כי "בשלושת השבועות האחרונים תכננו, פיתחו וייצרו את המסכה מהבית, בעזרת מדפסות תלת מימד. התוצאה – מסכה ראשונה מסוגה לשימוש רב פעמי, ניתנת לשטיפה ולחיטוי, מאפשרת נשימה קלה, שקופה מלפנים על מנת לאפשר את קריאת השפתיים, מתוכננת כך שלא ייווצרו אדים בתוך המסכה, נמתחת בעת פתיחת הפה, נוחה, זולה ונגישה".

"שעות של שיחות, הודעות, סרטונים, וניסיונות הולידו מסכה שקופה שממלאת את הדרישות, והתוצאה מעל המצופה", מסכמת קרולינה בהתרגשות.

מקלים על כבדי שמיעה בימי הקורונה

בימים אלו, מגייסים בני הנוער וקרולינה כספים, תרומות, מפעלים וחברות במטרה לייצר כמות גדולה של מסכות, שיועברו לאנשים עם מוגבלות שמיעה ולצוותים רפואיים המטפלים בקהילה זו. בנוסף, בימים הקרובים יועברו לקבוצות בדיקה מסכות וימשך תהליך שיפור המסכה יחד עם הפצת סקר אקדמי בתמיכת אוניברסיטת בן-גוריון.​

למעוניינים ברכישת מסיכות או תרומה לסיוע למוגבלי שמיעה על ידי מסכות

 

 

 

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן